برنامه کمکی مالی به یونان تا چند ساعت دیگر به سر می رسد، بانکها درهای خود را بسته اند، و یونانیها روز یکشنبه در مورد پیشنهادات وام دهندگان بین المللی یونان تصمیم می گیرند.

 

 

 

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت شبکه خبری یورونیوز ، برنامه کمکی مالی به یونان تا چند ساعت دیگر به سر می رسد، بانکها درهای خود را بسته اند، و یونانیها روز یکشنبه در مورد پیشنهادات وام دهندگان بین المللی یونان تصمیم می گیرند. دولت یونان این پیشنهادات را “اخاذی” توصیف و رهبران اروپا رفراندوم را علیه عضویت در منطقه یورو تلقی کرده اند. چگونه یونان به این مرحله رسیده و فردا چه خواهد شد؟

گزارشی از وضعیت این کشور بحران زده را از نظر می گذرانید:


سیپراس: یونان پیش از پیدایش یورو، مهد دموکراسی بوده است


سیپراس نخست وزیر یونان، در مصاحبه ای در تلویزیون دولتی از تصمیم خود مبنی بر برگزاری همه پرسی بر سر پیشنهاد وام دهندگان به یونان دفاع کرد و آن را تنها راه موجود خواند.

او گفت نتیجه همه پرسی، ادامه ای بر مذاکرات خواهد بود و با دموکراتیک خواندن این روند، یونان را مهد دموکراسی خواند و گفت این کشور پیش از آنکه اروپایی باشد و یورویی به وجود بیاید، دموکراسی داشته است.

آلکسیس سیپراس گفت هر قدر درصد گفتن نه به پیشنهاد وام دهندگان بالاتر باشد، کفه ترازوی مذاکرات به سود یونان سنگین تر خواهد شد. وی همچنین این تعبیر که رای «نه» به معنای خروج یونان از حوزه یورو است را رد کرد.

عده ای از شهروندان یونان، همزمان با پخش مصاحبه تلویزیونی نخست وزیر، در اعتراض به سیاست های ریاضتی و در دفاع از رای «نه» به خیابان ها ریختند.


آلمان و فرانسه خواهان ماندن یونان در منطقه مالی یورو هستند

   
دولتهای آلمان و فرانسه مهمترین قدرتهای اقتصادی اتحادیه اروپا باقی ماندن یونان در اروپا را حیاتی می دانند.

در پی توقف مذاکرات یونان با گروه یورو، طرح همه پرسی و نهایتا تعطیلی بانکها در یونان، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با اعضای کابینه اش جلسه فوق العاده تشکیل داد.
خانم مرکل در نشست خبری پس از این جلسه گفت: “ ما امروز به صراحت بیان می کنیم اگر دولت یونان قصد دارد دوباره پای میز مذاکره بیابد حتی پس از همه پرسی جواب مثبت ما را خواهد داشت.”

فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه نیز در اولین ساعات صبح دوشنبه نسبت به اتفاقات تاریخی یونان واکنش نشان داد. او در سخنانش تاکید کرد که فرانسه نه از روی واهمه و ترس بلکه تنها بدلیل مسئولیت پذیری می خواهد که یونان دوباره به میز مذاکرات بازگردد. وی البته این موضوع را منوط به انتخاب یونانیها در روز همه پرسی دانست.

فرانسوا اولاند گفت: “توقف مذاکرات از سوی دولت یونان تاسف برانگیز بود چرا که بسیار نزدیک به یک توافق جامع بودیم. حالا یونان به استقبال یک همه پرسی می رود و درباره این موضوع تنها می توان به حاکمیت دموکراسی احترام گذاشت، باید منتظر ماند و دید یونانیها چگونه می خواهد آینده کشورشان را رقم بزنند.”

باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده نیز در گفتگوی تلفنی با آنگلا مرکل اظهار امیدواری کرد که اتفاقات روزهای اخیر باعث نشود تا یونان از اتحادیه اروپا خارج شود.

تصاویر از رویترز

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =