واحد مرکزی خبر نوشت:

دیلی تلگراف نوشت برنامه ترکیه برای حمله به سوریه می تواند درگیری بین المللی در مرزهای اروپا به راه اندازد.

پایگاه اینترنتی این روزنامه انگلیسی در مطلبی به قلم ریچارد اسپنسر نوشت، برنامه ترکیه برای اعزام نیروی نظامی اش به سوریه برای نخستین بار تحولات خاورمیانه(غرب آسیا) را تحت تاثیر قرار داد. حمله ترکیه به سوریه جنگ داخلی این کشور را به مناقشه ای بین المللی در مرزهای اروپا تبدیل خواهد کرد.

بر اساس گزارش روزنامه های محلی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با مجوز پارلمان این کشور قصد دارد به منظور مقابله با داعش در عراق و نیز رژیم اسد نیروهای نظامی اعزام کند.

هدف این کار ایجاد منطقه حائل برای مهاجران و مقابله با داعش اعلام شده است، اما اردوغان همچنین گفته است هدف اصلی از این حمله - البته در صورت اجرایی شدن- این خواهد بود که از پیشروی کردها به ترکیه جلوگیری کند.

شبه نظامیان کرد در سوریه در ماه های اخیر و در خط مرزی شمال سوریه دولت خودمختار تشکیل داده اند.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه و هجوم صدها هزار آوره سوریه به ترکیه، آنکارا به شدت بر ایجاد منطقه حائل که نیروهای بین المللی از آن محافظت کنند، تاکید داشته است. تا کنون نزدیک به دو میلیون آواره سوری به ترکیه گریخته اند که باعث شده است این کشور بزرگ ترین میزبان آوراگان محسوب شود.

تا کنون ترکیه از حمله یکجانبه به سوریه خودداری کرده است. این برنامه در نشست شب گذشته شورای امنیت ملی ترکیه مورد بحث قرار گرفت. پس از سخنرانی اردوغان، رسانه های ترکیه خبر دستور جدید به ارتش برای آماده باش به منظور اعزام هجده هزار نیروی نظامی به مرزهای این کشور را گزارش کردند. برخی گزارش ها از اعزام نیروهای نظامی تا جمعه خبر می دهند.
در صورت ایجاد منطقه حائل دولت ترکیه می تواند اردوگاه آورادگان را در خارج از خاک و تحت حمایت خود ایجاد کند. این عامل همچنین دو منطقه را- شهر کوبانی در مرز عراق در شرق و آفرین در غرب- از کنترل کردها خارج خواهد کرد.

ایجاد منطقه حائل همچنین به ترکیه اجازه می دهد راحت تر روند انتقال سلاح و جنگجویان را به سوریه کنترل کند.
هنوز مشخص نیست تهدید به حمله اجرایی خواهد شد یا نه. گفته می شود ارتش ترکیه تمایل ندارد نیروی زمینی خود را در جنگ داخلی سوریه دخالت دهد. البته این برنامه اردوغان با مخالفت های داخلی بسیاری مواجه شده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ادریس A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    24 15
    عجب دوره زمونه ای شده والا، ترکیه میخواد به یه کشور دیگه حمله کنه؟ مگه داریییم؟ مگه میشه؟