آیا میدان نقش جهان میزبان خط دوم متروی اصفهان خواهد شد؟

در حالیکه موضوع خط دوم متروی اصفهان به دلیل احتمال عبور از میدان نقش جهان موجب نگرانی‌ دوست‌داران میراث فرهنگی شده است مدتی است سخنان ضد و نقیض از سوی مسئولان در ارتباط با عبور یا عدم عبور مترو از زیر این میدان تاریخی شنیده می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، خط دوم متروی اصفهان از همان روزهای اول خبرساز شد چراکه مسیرعبور آن از زیر میدان تاریخی نقش جهان که به ثبت جهانی رسیده است برنامه ریزی شده بود.

از آن زمان هر چند وقت یکبار صحبت‌های مسئولان و نگرانی‌های دوست‌داران در کنار یکدیگر در رسانه‌ها انعکاس پیدا می‌کند چراکه دوست داران میراث فرهنگی اجازه نخواهند داد تا موضوع خط اول متروی اصفهان و عبور مترو از قدیمی ترین خیابان اصفهان و حریم آثار تاریخی این خیابان تکرار شود و اسب سرکش بشری تاریخ پرتمدن این سرزمین را نشانه بگیرد.

تفاوت خط دوم متروی اصفهان با خط اول در این است که به دلیل ثبت بین المللی میدان نقش جهان یونسکو نیز بر این مسئله حساسیت ویژه ای نشان داده است و بر این اساس قرار بر این است که بدون نظر یونسکو و میراث فرهنگی اقدامی در این زمینه انجام نشود.

در حالیکه صحبت های رئیس جمهور در ارتباط با مخالفت با عبور خط دوم متروی اصفهان از زیرنقش جهان در هفته های گذشته بسیار خبرساز شد مدیرعامل قطار شهری اظهار داشت که عبور مترو از زیر میدان نقش جهان بهترین گزینه است و در این ارتباط به ایسنا گفت: تا هفت ماه آینده بر اساس مناقصه پیمانکار، اجرای خط دوم متروی اصفهان انتخاب و عملیات اجرایی با قوت و پیگیری بیشتری اجرایی می‌شود.

وی تاکید کرد: آنچه قرار است به عنوان خط 2 متروی اصفهان عملیاتی شود بهترین گزینه ممکن است و عبور آن از زیر میدان امام (ره) مصوبه قانونی دارد، چراکه این گزینه مورد تأیید دو شرکت مشاور خارجی قرار گرفته است و قطعاً آن‌ها تصمیم بیهوده‌ نگرفته‌اند.

البته شعرباف به این مطلب نیز اشاره کرد که در خصوص خط دو مترو و عبور آن از زیر میدان امام (ره) گزینه‌اي جایگزین پیش روی سازمان قرار نداده‌اند، اما شاید مطالعات در خصوص گزینه‌ها و طرح‌های عملیاتی دیگری در این محدوده در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به حساسیتی های میراث فرهنگی د زمینه خط دوم متروی اصفهان بر این نکته تاکید کرد که پشت اما و اگرهای میراثی نمی مانیم.

عبور مترو از زیر نقش جهان بسته به نظر یونسکو است

اما مدیر میراث فرهنگی اصفهان معتقد است که میراث اصفهان هیچ‌گونه تقابلی با ساخت مترو ندارد و مترو با سرعت مناسب درحال پیشروی است.

فریدون الهیاری با توجه به اظهارات مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان به مهر گفت: عبور مترو از میدان نقش جهان زیر نظر مستقیم یونسکو و بسته به نظر موافق یا مخالف این سازمان است و میراث فرهنگی بر این اساس عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هنوز هیچ گونه تصمیمی از سوی این نهاد به ما اعلام نشده است، افزود: بدین ترتیب هرگونه تصمیم گیری این سازمان در این ارتباط باید عملیاتی شود و ارگانی نمی تواند بدون در نظر گرفتن نظر یونسکو و میراث فرهنگی اصفهان در این زمینه عملیاتی انجام دهد.

اقدامات اجرایی خط دوم متروی اصفهان با هماهنگی با میراث فرهنگی  خواهد بود

شهردار اصفهان نیز که همواره در سمت های پیشین خود نیز یکی از دوست داران میراث فرهنگی بوده است در ارتباط خط دوم متروی اصفهان موضعی منطقی دارد و در این ارتباط به فارس گفت: تمام اقدامات اجرایی در راستای اجرای پروژه خط دوم متروی اصفهان پس از هماهنگی با اداره میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

مهدی جمالی‌نژاد در این ارتباطبه فارس گفت: تمام اقدامات اجرایی در راستای اجرای پروژه خط دوم متروی اصفهان با هماهنگی با میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه درصدد هستیم که این کار را با تعامل و همدلی انجام بدهیم، ادامه داد: نمی‌خواهیم توسعه شهر به مسائل میراثی شهر ضربه بزند و به‌صورت قطعی با نظر کارشناسان حوزه میراث فرهنگی عملیات اجرایی خط دوم متروی اصفهان را انجام می‌دهیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =