رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت:نسبت به احراز مسؤولیت در زیر چتر شورای هماهنگی اصلاحات یا شوراهایی این چنین هنوز به جمع بندی نرسیده ایم و نمی‌توانیم اهداف و اولویت های اصلاحاتی خودمان را فعلا با آنها به اشتراک بگذاریم.

به گزارش ایسکانیوز، سید محمد صادق خرازي از جمله سفرای سابق ایران  در فرانسه  و از  ديپلمات هاي کهنه کار به حساب می‌آید که  رسيدن به بن بست در مذاکرات را بعيد دانسته  ودر تفسیربداخلاقی ها  نسبت به تیم مذاکره کننده  این رفتارها را "افسردگی سیاسی "افراد می پندارد .  او که اخيرا سياست داخلي را به سياست خارجي ترجيح داده و حزب نداي ايرانيان را تاسيس کرده است رفتن زير چتر شوراي هماهنگي اصلاحات را نفي مي‌کند  و در ترسیم جغرافیای سیاسی انتخابات مجلس  معتقد است مجلس آینده مجلس جزیره های مختلف است   و به صلاح علی لاریجانی نمیداند که  بیش از دو دوره رییس مجلس شود. در دفتر ندای ایرانیان با صادق خرازی  پیرامون مذاکرات هسته ای،انتخابات مجلس و حزب ندای ایرانیان به صحبت نشستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید :

«به بن بست رسیدن  مذاکرات را قبول ندارم»

با توجه به اینکه مذاکرات هسته ای در حال انجام است فکر می کنید تا 10 تیر ماه طرفین مذاکرات 1+5 به توافق دست پیدا کنند؟

معمولا باید دیپلمات ها واقع بین باشند نه خوشبین و نه بدبین؛ باید واقع بین باشند تا در چارچوب آن از رصدخانه دستگاه دیپلماسی بتوانند داعیه خود را دنبال کنند. برداشت من از مذاکرات  این است که در یک سری موضوعات ما با کشورهای موسوم به 1+5 می توانیم به یک جمع بندی برسیم، چون معیار و مدار ما مفاد مندرج در پادمان است و پادمان و همه قواعد و مقررات حقوقي آژانس را مشخص کرده که حدود وثغور دخالت سازمان هاي نظارتي و يا کشورها یا نقش آنها باید چگونه باشد.

از صحبت های که دیپلماتها داشتند برداشتم این است که به رغم اینکه ما در تهیه پیش نویس در نکاتی هنوز گرفتار نظام بوروکراتیک کشورهای مقابل خود هستیم می توانیم به جمع بندی برسیم. در عین حال که مشکلات ما کم نیست باید گفت این برداشت مبنی بر اینکه مذاکرات به بن بست رسیده است و نتوانسته آن طی طریق را داشته باشد را قبول ندارم بلکه معتقدم می‌توانیم با ایجاد پل هایی به صورت منطقی گام خود را مستحکم برداریم و بتوانیم احقاق حق کنیم.

با توجه به سنگ اندازی های عده ای در مجلس برای رسیدن به توافق و اختیاری که برای تأیید نکردن نتایج برای خود قائل اند در صورت توافق اگر مجلس این طرح را تأیید نکند؛ توافق احتمالی به چه سرنوشتی دچار می شود؟

بعید می دانم که دیپلمات‌‌ها و دولت ما به توافقی دست یابد که آن توافق مورد نظر و موافقت رهبری نباشد و یا در تعارض و دوگانگی با مجلس باشد، لذا حوزه اختیارات مجلس مشخص است و سیاست خارجه در حوزه اختیارات رهبری است و دولت باید در چارچوب منویات رهبری گام ها بلغ و مابلغ بردارد و به صورت دقیق مباحث را به استحضار رهبری برسانند و نگرانی ها و حساسیت های ایشان لحاظ شود و بر اساس آن به جمع بندی برسد. لذا چنانکه نقش مجلس را نقش واقعی می دانم ولی تصورم بر این است که با همین فرآیند ضمنی که وجود دارد می توان به یک جمع بندی خوبی که هم مجلس و هم آحاد مردم و دانشمندان و دولت و کنشگران صحنه های سیاسی ایران راضی باشند، رسید.

«برخی دچار افسردگی سیاسی شده اند»

 

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری اشراف بر مذاکرات دارند شاهد بودیم عده ای از زبان ایشان آمدند و وزیر امور خارجه را خائن خطاب کردند، تحلیل شما نسبت به این مسئله چیست و چه باید کرد تا در مجلس آینده چنین تناقضات و بی اخلاقی ها به وجود نیاید؟

این ها بداخلاقی های سیاسی است و نشان می دهد که افراد هنوز نتوانستند سبد ظرفیت خود را افزایش دهند و باعث تأسفاست  که عده ای به سردار دیپلماسی در خط مقدم جبهه با خارجی ها اینگونه از پشت خنجر بزنند. مقام معظم رهبری در دیداربا كار گزاران نظام و نمایندگان مجلس تذکرات صريحي دادند و مسير راه را مشخص فرمودند و در ديدار با نمايندگان مجلس نيز تذكرات نیمه تلخی را نسبت به این رفتار داشتند و فرمودند که می توانید با زبان خوب و منطق و ادب و نزاکت حرف خود را بزنید.

برخی افراد در حال  دچار شدن به  افسردگی سیاسی هستند و دچار بیماری شده و در عالم سیاست کم آورده اند و برای جبران آن متوسل به رفتارهای غیرمنطقی می شوند . این گونه رفتارها جواب نمی دهد بلکه بیشتر خود را مضحکه می‌کنند و به نتیجه‌ای نمی رسند.

«اصولگرایان سنتی راست با پایداری ها مثل آب و روغن هستند/ پایداری ها در مجلس آینده شکست می خورند»

 

با توجه به انتخابات پیش روی مجلس پیش بینی شما از جغرافیای سیاسی انتخابات چیست، فکر می کنید چه نیروهایی در صحنه انتخابات حضور یابند؟

انتخابات، یک انتخابات چند ضلعی خواهد بود در هر دو طرف آن، که البته در روزهای آخر تبدیل به انتخابات دوقطبی خواهد شد.

هم اصلاح طلبان در درون خود رقابت دارند هم اصولگرایان و هم پایداری ها با اصولگرایان مشکل دارند ، اصولگرایان سنتی راست به طور مبنایی با پایداری ها دچار مشکل ومثل آب و روغن هستند و نمی توانند با یکدیگر قاطی شوند.

«مجلس آینده،مجلس معتدلین خواهد بود»

برداشت من این است که با توجه به این مقوله پایدار‌ی ها در مجلس آینده شکست خواهند خورد و برخی از جناح راست و اصولگرا که در صدد تعامل با دولت هستند،شانس بیشتری برای پیروزی را دارند.مجلس آینده مجلس، معتدلین خواهد بود و شعار اعتدال چه در جناح راست و اصلاحات فتح الفتوح خواهد کرد و مجلس را در دست خواهد داشت. منتها اینگونه نیست که اصلاح طلبان یا جناح راست یا جناح دولت اکثریت مجلس را در دست داشته باشند مجلس آینده مجلس جزیره های مختلف است.

 

 «به  شوراها و گروه های مدعي مرجعیت اصلاحات  تمسك نمی جوييم»

 

نسبت حزب ندای ایرانیان  با اصلاح طلبان  چیست ؟

نكته مهم در حزب ندای ایرانیان  اين است كه همه بايست درشناخت از مسائل جامعه و تبيين اولويت خيلي دقيق باشيم هر حزبي  به طور طبيعي اولويت هاي خودش را دارد لذا  ندا نمي‌تواند اهداف و استراتژي خود را به عهده كساني بگذارد كه نسبت به آنها شناختی ندارد و يا هنوز در مقدمه همكاري هم به جمع بندي نرسيده‌اند.

حزب نداي ايرانيان امروز خيلي جدي در سراسر كشور فعاليت دارد و مطمئنا با شوراها و گروه هايي كه مدعي گروه و شوراي مرجع هستند نمي‌توانيم تمسك بجوييم. ما نسبت به احراز چنين مسؤوليتي در زير چتر شوراي هماهنگي اصلاحات يا شوراهايي اين چنين هنوز به جمع بندي نرسيده ايم و نمي‌توانيم اهداف و اولويت هاي اصلاحاتي خودمان را فعلا با آنها به اشتراك بگذاريم.

ندا دغدغه جدي براي اصلاحات دارد و در سراسر كشور نيز نمايندگان خود را معرفي خواهد كرد لذا  به دنبال جدايي و ايجاد اختلاف نيامده ايم بلكه هدف اصلي ما وحدت در عين كثرت است.

مبنا و اصول اساسي وهمه اركان حزب ندا اين است كه از اصلاحات عبور نمي‌كند و به آرمانهاي اصلاحي وفادار است حال  اگر عده ايي كه سابقه مشخصي داشته و دارند و تندروي كرده و مي‌كنند بخواهند از ندا عبور كنند به خودشان مربوط مي‌شود.

 

2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =