عضو خبرگان رهبری گفت: هر حرف قرآن می تواند مرده ای را زنده کند و نباید آن را مثل کتاب های دیگر بدانیم و یا آن را سرسری بگیریم؛ باید در جمله جمله قرآن دقت کنیم.

حوزه نیوز نوشت؛ آیت الله مصباح یزدی دوشنبه شب در درس اخلاق خود در دفتر مقام معظم رهبری در قم اظهارداشت: تهجد و شب زنده داری از وظایف و ماموریت های خاص و اختصاصی حضرت محمد(ص) هستند.
وی افزود: کوهستان و دشت و ... در شرایط خاصی بوجود آمده است در قرآن و نهج البلاغه در خصوص کیفیت زمین و بوجود آمدن آن صحبت شده است؛ این جسم در ارتباط با اشیای دیگر موقعیتی پیدا کرده است که موقعیت برای کاری مناسب است.
این استاد حوزه بیان کرد: یا اینکه ستارگان از نظر نورانیت متفاوت هستند از نظر حجم و قوه جاذبه و..؛ از این جهت که جسم است و با فاصله و دروی از خورشید تاثیراتی در خصوص حوادث خود زمین می توانند داشته باشند؛ از آثار عینی آن در زمین می توان به جزر و مد دریا اشاره کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر جرم آسمانی موثر در جاذبه و... نبود این حادثه بوجود نمی آمد، ولی در خصوص ارتباط با اشیای دیگر ممکن است، برخی اجزای این جهان خاصیتی پیدا کند که مواد دیگر ندارد؛ البته باید تاثیرات زمین در اجرام و اجسام آسمانی دیگر داشته باشد که این تاثیر و تاثرات ممکن است ویژگی را به یک مکان و زمان خاص بدهد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: حکمتی بود که خانه خدا در یک سرزمین بی آب وعلف و حتی وحشتناک قرار گیرد؛ در نهج البلاغه آمده است که اگر خدا می خواست، خانه خود را در یک جای خوش آب و هوا قرار می داد، ولی اگر این کار را می کرد مشخص نبود که چه کسی برای خدا و چه کسی برای تفریح به آن مکان می رود.
وی افزود: مکه، امروز آباد شده است در گذشته برای عرفات، مشک های بسیاری از آب پر می شود تا حاجیان از تشنگی نمیرند؛ در آن سرزمین سنگ های سیاه و زمین خشک و بی آب و علف قرار داشت؛ کار خدا در تعیین منطقه خانه کعبه بی حکمت نبوده است و البته ما هم این را نمی دانیم؛ این حکمت را امام علی(ع) به ما خبردادند؛ زمان ها هم به همین شکل است که ممکن است به دلیل تابش نور خورشید و موقعیت زمین، زمین یک ویژگی پیدا کند و یا مردم و اشیا شکل خاصی پیدا کنند.
این استاد حوزه بیان کرد: به همین جهت است که ما نمی دانیم که اگر ماه رمضان ماه نزول قرآن نبود، فضیلتی داشت یا خیر ولی این را می دانیم که نزول قرآن در رمضان یک ویژگی استثنایی به این ماه داده است که آن را از همه ماه ها با فضیلت تر کرده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در خصوص نزول قرآن باید کیفیت این نزول بررسی شود؛ یعنی اینکه آیا قرآن برای پیامبر(ص) به پایین فرستاده شده است؟ قطعا چنین مساله ای نبوده است؛ باید بحث نزول قرآن را به شکل دیگری تعبیر کرد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اصولا الفاظی که وجود دارد تابع ادراکات حسی بوده است که الفاظی را برای تفاهم در مقابل همه مدرکاتی که داشتیم وضع کردیم؛ در ابتدا این الفاظ برای امور حسی بیان شد و در خصوص امور غیبی و معنوی نیز توسعه در معنای لفظ شکل گرفت و آن را نیز به سان مسایل حسی تعبیر کردیم.
وی افزود: در خصوص صفات خدا نیز همین گونه است، یعنی در خصوص صفت اعلی برای خدا، فرض می کنیم که خدا بالا است، یعنی بالای سر ماست در حالی که خدا بالای سر ما نیست، بلکه همه جا حضور دارد.
این استاد حوزه بیان کرد: پس از اینکه انسان یقین کرد که خدایی وجود دارد که با چشم دیده نمی شود، ولی وجود دارد اسمی به نام الله قرارداده شده است؛ البته در فارسی نیز ایزد بیان شده است که ریشه آن را نمی دانیم که به چه شکلی بوده است؛ در زبان انگلیسی هم چنین است و گاد با حروف کوچک به معنی عام خدا است و با حروف بزرگ به معنی اخص خدا به کار برده می شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما بیان می کنیم که همانگونه که در اجسام بالا و علو داریم در مقامات معنوی نیز بالا و پایین داریم؛ یعنی این بالا و پایین را از حسیات به غیر حسیات توسعه می دهیم؛ پس از اینکه خدا را بالا می نامیم و خود را دنی و پست می خوانیم رابطه ای که بین ما و خدا تعریف می شود رابطه بالا و پایین است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در خصوص درک قرآن نیز به همین شکل است که حتی صوت و خط نزول قرآن و حتی جبرییل(ع) در برخی اوقات به صورت نمودهایی از اصل آن به پیامبر(ص) ظاهر می شد.
وی افزود: برخی گمان می کنند که چون اولین آیه قرآن که به پیامبر(ص) نازل شده است در ماه رمضان وجود دارد که البته ما معتقد هستیم که اولین آیه قرآن در 27 رجب نازل شده است؛ برخی بیان کردند که بیشتر قرآن در ماه رمضان نازل شده است که این مساله هم بی اساس است؛ در روایات ما مساله دیگری بیان شده است که البته معنای آن برای ما خیلی روشن نیست از جمله روایت حفصه بن غیاث که از امام صادق(ع) در خصوص نزول قرآن در ماه رمضان در شب قدر سوال می پرسد در حالی که قرآن در 23 سال نازل شده است، امام به او پاسخ دادند که قرآن از لوح محفوظ در ماه رمضان به بیت المامور نازل شد و از بیت المامور در طول 23 سال به پیامبر نازل شد؛ بیت المامور نیز بیان شده است که خانه ای آسمانی در بالای کعبه است که این بحث را مرحوم علامه در تفسیر المیزان به تفصیل توضیح داده اند.
این استاد حوزه بیان کرد: به کمک آیه سوره دخان مشخص شده است که قرآن در لیله مبارکه قدر نازل شده است؛ حکمت خدا بوده است که فضیلت این شب به اندازه بیش از هشتاد سال است؛ این مساله به این خاطر است که قدر شب قدر و قرآن را بدانیم و آن را دست کم نگیریم؛ هر حرف قرآن می تواند مرده ای را زنده کند و نباید آن را مثل کتاب های دیگر بدانیم و آن را نباید سرسری بگیریم؛ باید در جمله جمله قرآن دقت کنیم و حال آن را در خود نازل کنیم و خدا شاکرباشیم چنین سرمایه ای را در دست ما قرار داده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =