کمیته استیناف فدراسیون فوتبال سرانجام تکلیف پرونده جنجالی موتومبا، بازیکن خارجی راه آهن را روشن کرد.

میثم بهرامی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ با رای کمیته استیناف، 5 مسابقه راه آهن سه بر صفر به سود حریفان شد و با این اتفاق، راه آهن یکراست به لیگ دسته اول سقوط کرد. حکمی که کمیته استیناف صادر کرد، جسارت کمیته استیناف را نشان داد چراکه در فوتبال ایران کمتر دیده شده که فدراسیون حکمی اعلام کند تا نتایج و امتیاز تیم ها عوض شود. احمدرضا براتی حقوقدان فوتبال در گفت و گویی با خبرآنلاین، از این حکم کمیته استیناف صحبت می کند.

*حکم کمیته استیناف درباره باشگاه راه آهن را دیده اید؟

من حکم را نخوانده ام. ولی چیزی که می توانم بگویم این است که از اول هم مشخص بود حکم کمیته انضباطی صد در صد غلط بود. از ابتدا حکم کمیته انضباطی غلط بود. دوست دارم درباره اینکه چه کسی این وسط مقصر است صحبت کنم. طبق اطلاعاتی که من دارم، روابط بین الملل فدراسیون فوتبال قطعا و به هیچ عنوان مقصر نیست. سیستم صدور آی تی سی بازیکنان آنلاین است. این سیستم، نرم افزاری است که تحت نظارت فیفا کار می کند. بر اساس مدارکی که در این سیستم آپلود می شود، یک خروجی دارد. به عبارتی از این طرف نمی شود تخلفی صورت بگیرد. اگر هم تخلفی شده باشد، از طرف فدراسیون فوتبال ترکیه و خود بازیکن بوده است. چراکه آن ها می دانستند که این بازیکن چه زمانی و در چه باشگاهی بازی کرده و از جزئیات حضور او در تیم های مختلف اطلاع داشته اند.

*در ایران نمی توانیم کسی را مقصر بدانیم؟

در ایران هم اگر قرار باشد کسی را مقصر بدانیم، کمیته انضباطی و باشگاه مقصر هستند. باشگاه وقتی می خواهد بازیکنی را جذب کند، اطلاعات بازیکن را رصد می کند که کجا بازی کرده و آمار او را بررسی می کند. کمیته انضباطی هم مقصر است به این دلیل که در تاریخ 24 فروردین مسئله غیر مجاز بودن این بازیکن توسط سازمان لیگ و کمیته بین الملل صادر شده است. چرا وقتی سازمان لیگ و کمیته بین الملل می گویند بازیکنی غیر مجاز است، کمیته انضباطی دستور به تعلیق بازیکن نمی دهد؟ چرا جلوی بازی او را نگرفتند؟ کمیته انضباطی می توانست جلوی بازی کردن بازیکن راه آهن را بگیرد تا این اتفاقات رخ ندهد.

*پس کمیته استیناف کار سختی برای رای صادر کردن نداشته چراکه مدارک کاملی در مورد غیر مجاز بودن بازیکن راه آهن وجود دارد.

یک حکمی صادر شد و به کمیته استیناف رفت. دو اتفاق می توانست رخ دهد. یکی اینکه کمیته استیناف مماشات کند و با مصلحت اندیشی، چشم خود را ببندد. کمیته استیناف اگر می خواست مصلحت اندیشی کند، با توجه به اینکه جدول به هم می ریخت، حکم را عوض نمی کرد. اما اتفاق دومی که می توانست رخ دهد و در نهایت به همین نقطه رسیدیم این بود که کمیته استیناف تصمیم شجاعانه ای بگیرد و با وجود اینکه می داند لیگ به هم می ریزد، رایی صادر کند که درست و واقعی است. به نظرم مقام قضایی مطلقا نباید مصلحت اندیشی کند. تصمیم استیناف درست بوده و هر مشکلی هم که در جدول ایجاد می شود، مسئولیتش با کمیته انضباطی و سازمان لیگ است که دیگر اجازه ندهند چنین اتفاقی رخ دهد. باز هم تاکید می کنم که در این اتفاق کمیته روابط بین الملل فدراسیون هیچ نقشی نداشته. من با سیستم تی ام اس آشنا هستم. می دانم که روابط بین الملل فدراسیون هیچ دخلی در اطلاعات این سیستم ندارد بلکه کمیته انضباطی باید زودتر به این ماجرا رسیدگی می کرد.

*ظاهرا مدارک از یکی دو ماه قبل هم کامل بوده و رای صادر کردن برای این پرونده کار سختی هم نبوده.

وقتی سازمان لیگ و کمیته روابط بین الملل فدراسیون می گویند یک بازیکن غیر مجاز است، دیگر مدرکی لازم نیست. وقتی این دو مرجع می گویند آی تی سی بازیکن مشکل دارد، کمیته انضباطی غیر از اینکه بازیکن را تعلیق کند هیچ کار دیگری نباید انجام دهد.

*شجاعت کمیته استیناف هم در این رای ستودنی بود.

عالی بود. این اتفاق خوبی بود. همان طور که وقتی یک اتفاق بد می افتد انتقاد می کنیم، الان هم که کار خوبی انجام شده باید حمایت کنیم. اگر کمیته استیناف تصمیم اشتباه کمیته انضباطی را تایید می کرد جای انتقاد داشت. کمیته استیناف صرف نظر از اینکه چه اتفاقی در برگزاری اردوی تیم ها و بدنسازی و جذب بازیکنان رخ می دهد، تصمیم شجاعانه ای گرفته است. حتما باید از تصمیم آقای صالحی تقدیر شود.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    5 1
    تقدیر از چی؟؟ یه رایی بوده و بایدم صادر میشده...اینقدر کارا تو ایران چپکی انجام میشه وقتیم طرف کار درستو انجام میده فکر میکنیم داره لطف میکنه...اصلا فلسفه ی حضور و وجود کمیته ی انضباطی صدور چنین رای های قاطعیه وگرنه در غیر این صورت نباشه بهتره...پس تقدیر از چی؟؟
  • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    9 0
    ای کاش همه جا قاطع باشید چرا وقتی بازیکن عراقی تراکتورسازی عبدالزهرا که در وضعیت دوپینگی در برابر ذوب آهن و چند تیم دیگر بازی کرده بود، ترتیب اثری داده نشد؟
  • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    9 0
    شانسی که آوردن این بود که هر دو تیم تهرانی هستند یعنی اگه مال استان های دیگه بودن غوغا میشد
  • بی نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    5 0
    آقای حسن زاده باز هم معروف شدی هوررراااااااااا.
  • فرشاد A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    6 0
    بابک کجایی که راه آهنت رو کشتن
  • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    6 2
    حکم صادر شده به نظرم درسته ولی اینکه این حکم در این برهه از زمان و در مورد راه آهن صادر شده دلیلش فقط قدرت صاحبان پیکان و بی صاحاب و پشتوانه بودن راه آهنه، شاید اگر تو همین موقعیت جای این دو تیم عوض میشد و قرار بود پیکان به سقوط کنه و راه آهن بمونه عمرا فدراسیونی ها همچین جراتی رو نداشتن، تو این شرایط من دلم به حال راه آهن بی پناه میسوزه، هر سال شاهد انواع تخلف ها از این دست بودیم ولی به دلیل اینکه یا مالک قدرتمندی داشتن یا تیم ها مال شهرستان بودن و نماینده و هوادر و استاندار پشتشون بوده هیچوقت این احکام در موردشون صادر نشده
  • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    1 5
    امیدوارم یه تصمیم شجاعانه در باره بازی نفت و تراکتور هم گرفته بشه
  • یاسر A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    4 4
    آقای براتی چه خبر از بلاتر و شرط بستن روی اسب مرده؟
  • ارش A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    2 1
     فرض قبول کنیم رای شما قانونیست ولی این حرف غیر قانونیست .قانون استثناء  و پارتی بازی   و  حق دیگری خوردن را ندارد.   تیم مس با راه اهن مسابقه داده نه پیکان و این حق قانونی مس است که با پیکان مسابقه دهد. و به هیچ مسئله ای هم  ربط ندارد.غیر از این نا عادلانه و غیر قانونیست.  و مس می تواند به فیفا شکایت کند.  راه اهن هم اگر حقی ازش ضایع شده و این رای را نا عادلانه می داند می تواند به فیفا شکایت کند.  در اخر خطاب به باسوادان دانایان و اگاهان استیناف راه اهن مس رو برده نه پیکان .نکنه فساد و پول و  فشار در کار بوده؟ 
  • بی نام NL ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    3 0
    جدای از حق و ناحق , پیکان هم مثل بقیه حاضری خور پولدار است . استیلش هم به درد سوپرلیگ نمی خورد . باشگاه هایی نظیر راه آهن بازیکن سازی می کنند و تغذیه کننده همه رده های سنی ما هستند . پیکان سال بعد هم سقوط می کند , آنوقت با چه بهانه ای می خواهند این تیم را در سوپرلیگ نگه دارند ؟؟؟
  • منصور A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    2 1
    مصاحبه هم خیلی خوب و شجاعانه بود .
  • بردیا A1 ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 3
    پس با این حساب رامین رضاییان که به پرسپولس اومده سهمیه لیگ برتر حساب نمیشه و باشگاه میتونه یک بازیکن لیگ برتری دیگه هم بگیره.ضمنا کمیته استیناف که اینقدر شجاعانه این رای رو صادر کرده،بیاد و اعلام کنه چرا با وجود اطلاع از سرباز بودن سروش رفیعی و بختیار رحمانی و خیلی های دیگه در لیگ برتر دو فصل قبل،بازی های فولاد رو 3 بر 0 اعلام نکرد؟ در این صورت پرسپولیس به قهرمانی لیگ میرسید.چرا شجاعت رو موردی و سلیقه ای اعمال کردید ؟
  • بردیا A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    5 3
    فولاد هم با بازی دادن به بازیکنهای سربازش تخلف کرده،ماشالا یکی دوتا هم نبودن. اگه میخوان بگن باشگاه از تخلف بازیکن اطلاع نداشته و بازیکن باید تنبیه بشه و باشگاه تقصیری نداره، راه اهنی ها هم میتونن بگن ما هم اطلاع نداشتیم و باید بازیکن رو تنبیه کنید نه باشگاه رو.این اسمش شجاعت نیست، قانون رو تفسیر به رای کردنه اقایون...
  • بی نام IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    1 1
    خاله خرسي هم ميتونه سر ي تيم ضعيف و بدون پشتيبان را ببرد اگه راس ميگين پشت پرده بازي تركتور سازي را رو كنيد
  • حامد IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    1 0
    واقعا کمیته انضباطی کشکه .
  • مهدی IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    لیگو نابود کرد این موتومبا ای کاش نفت تهران هم بود اون وقت قطعا چننین نظری نبود که بدن وگرنه عجیب ترین اتفاف لیگ هامون رقم میخورد با این حال از دو نتبجه خوسحالم یک این که صمد مرفاوی که اون طوری رامین رضایان رو هل داد دلش خنک شد وهم این که پرسپو لیس بازی دو دو مساوی شده رو سه صفر برد