بر اثر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان (PPR) در منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک، طی ۱۰ روز گذشته بیش از یکصد کل و بز وحشی در این منطقه تلف شده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش؛ قطعا تعداد جانوارن تلف شده بسیار بیش از آمار تلفات اعلام شده (یکصد عدد) است، چراکه آمار اعلام شده صرفا لاشه های کشف و مشاهده شده توسط اکیپ های مستقر در منطقه است و بطور حتم تعداد زیادی از جانوران در نقاط متخلف منطقه بخصوص صخره های صعب العبور از بین رفته و لاشه آنها هرگز مشاهده نشده است.

با آغاز مشاهده علایم بیماری و مرگ میر در میان حیات وحش، طی ۱۰ روز اخیر تلاشی بی وقفه و شبانه روزی توسط محیط بانان و کارشناسان محیط طبیعی استان مرکزی جهت پایش منطقه، معدوم سازی و دفن بهداشتی لاشه ها، شستشو و آهک پاشی آبشخورها انجام شده است.

با این وجود تلفات در بین وحوش هفتاد بسیار گستره بوده و بخش قابل توجهی از حیات وحش منطقه را از بین برده است. همچنین محیط بان ها جهت جلوگیری از انتشار ویروس و گسترش بیماری در منطقه لاشه ها را سوزانده و دفن کردند.

تلفات این بیماری از بزهای وحشی نابالغ و ماده­ ها شروع و با پیشرفت بیماری، مرگ و میر در کل های سالخورده و به تازگی در قوچ های وحشی نیز مشاهده شده و همچنان ادامه دارد اما روند تلفات و کشف لاشه های جدید تا حدی کاهش یافته است.

در منطقه حفاظت شده هفتاد قله بیش از یک هزار کل و بز وحشی زندگی می کنند که این بروز بیماری که از ده روز قبل آغاز شده است ممکن است نیمی یا تمام جمعیت کل و بز این منطقه را از بین ببرد. همچنین تاکنون بیش از یکصد راس دام اهلی نیز در منطقه هفتاد قله بر اثر این بیماری تلف شده اند.

طاعون نشخوارکنندگان

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که به نام «طاعون بز» نیز شناخته می شود یک بیماری ویروسی مسری و بسیار خطرناک است که عمدتا گوسفند و بز اهلی و وحشی به آن مبتلا می­ شوند.

از علایم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، ذات الریه، التهاب روده ها و اسهال است و در نهایت منجر به مرگ حیوان می شود. این بیماری صرفا از طریق دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی بخصوص کل و بز منتقل می شود.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام اهلی با روش واکسیناسیون، قرنطینه، معدوم سازی دام های آلوده و گاها معدوم سازی تمام دام های یک گله کنترل می شود اما به دلیل عدم امکان زنده گیری و واکسیناسیون جانوران وحشی، درمان این بیماری در حیات وحش عملا میسر نیست.

۴۷۲۳۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    16 0
    ضربه ای دیگر بر تن نحیف حیات وحش.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    9 3
    دوره آقای احمدی نژاد کسی اگر یک بیماری را گزارش میکرد صد جا سین جینش میکردن که تشویش افکار عمومی نکنید. حالا که ایشون نیستند انواع و اقسام بیماریهای عجیب و غریب گزارش میشه. دوره قبل هر مورد تب کنگو به شدت تکذیب میشد. الان اعلام میشه اصلا تب کنگو بومی بعضی مناطق ایرانه و تو دام ها موجوده
  • ﺣﻤﻴﺪ A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    10 0
    ﻭاﻗﻌﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺎﺳﻓﻪ ﻗﻠﺒﻢ ﺳﻮﺧﺖ :
  • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    9 0
    یعنی از زمین و آسمان بلا نازل میشه. بیچاره ایران من. :
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    12 1
    این سازمان حفاظت محیط زیست چکار میکنه آخه
  • متفاوت IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    10 1
    یکی از تفاوتهای کشورهای پیشرفته با کشورهای عقب مانده همین پنهان کاریهاست . در آن کشورها بلافاصله اطلاع رسانی میشود و شیوه مقابله و مصونیت را به مردم آموزش میدهند ولی اینجا فقط تکذیت و تکذیب وتکذیب
  • بی نام A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    6 0
    یعنی همه باید تلف بشن؟ واقعا هیچ راه حلی براش نمی تونن پیدا کنن؟
  • بی نام A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    7 0
    ای بابا خیلی حیات وحش دشمن ادمیزاد کم داشت حالا این بلا هم دست به گریبانش شد.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    13 0
    خیلی ناراحت شدم
  • ایرانی IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    4 2
    آیا این مریضی همانی است که در مازندران اومده و باعث تلفات دام و طیور شده؟ پس چرا اطلاع رسانی لازم نمیشه تا مردم آگاه باشند و پیشگیری لازم را بعمل آورند. واقعا جای تعجب دارد. وقتی مسئولین مربوطه و وزارت خانه مربوطه دست روی دست می گذاره تا شاهد گسترش ویروس کشنده ای مذکور باشیم درحالیکه هیچ گونه اطلاع رسانی رسمی و عمومی برای جلوگیری از گسترش آن و یا آموزشهای لازم را به مردم نمیدهند
  • هموطن A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    8 0
    چه وحشتناک بیچاره ها
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    15 1
    کاش بین مفسدین اقتصادی شایع بشه
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    9 0
    واقعا تاسف اور است اخرین بازمانده های حیات وحش ایران هم رو به نابودی اند
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    4 0
    کاش رسیدگی بیشتر بود تا زودتر متوجه می شدند این حیوونای زبون بسته اینطور تلف نمی شدن