۰ نفر
۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۰
صنعتی که قابلیت جهانی شدن دارد

ابوذر زنگویی‌نژاد

مساله‌ای که همه صاحبنظران عرصه بیمه در ایران درباره آن متفق‌القول هستند، آن است که صنعت بیمه در ایران با چالش‌های متعددی روبه‌رو است. طرح تحول در صنعت بیمه نیز که در سال 1386 تدوین شد، به دنبال یک دگرگونی و تغییر در صنعت بیمه کشور است؛ به طوری که برخی از چشم‌اندازهای این تحول در سال 1404 عبارتند از بالا رفتن ضریب نفوذ بیمه از میانگین ضریب نفوذ جهانی، رقابتی، تجارتی و حرفه‌ای کردن صنعت بیمه کشور، پایداری و ثبات در ارائه خدمات بیمه‌ای، واگذاری حداقل 70 درصد از بیمه کشور به بخش خصوصی، عدالت در عرضه خدمات بیمه‌ای به دهک‌های درآمدی، تعادل در پوشش بیمه‌ای مناطق مختلف کشور، آسانی، سرعت، مشتری‌مداری و همه‌جانبه بودن عرضه خدمات، تنوع و عدم تمرکز در ساختار پرتفوی صنعت بیمه، تعامل مناسب با بازارهای جهانی در قبول و واگذاری بیمه اتکایی و ... .

در صورت رفع این مشکلات، صنعت بیمه یکی از معدود صنعت‌هایی است که به‌سرعت قابلیت جهانی شدن (از طریق برقراری همکاری و شراکت با بیمه‌های بین‌المللی به‌ویژه در حوزه بیمه اتکایی) را داراست. نوع این جهانی شدن بسیار در هم تنیده و تنگاتنگ بوده؛ به‌گونه‌ای که امکان برقراری تحریم بر روی آن بسیار دشوار است. در واقع بیمه صنعتی است که با جهانی شدن آن (به‌ویژه از طریق افزایش بنیه مالی و دانشی این شرکت‌ها)، هزینه‌های کشورهای بزرگ جهانی را در برقراری تحریم بر ضد ایران به‌شدت بالا برده و حتی بعضا غیرممکن می‌سازد. در نتیجه در صورت رفع تحریم‌ها و با هدف جلوگیری از تکرار چنین تحریم‌هایی، حتی در آینده‌ای دور، ارتباط نزدیک‌تر با اقتصاد جهانی و ایجاد وابستگی متقابل (از جمله در حوزه بیمه اتکایی و بیمه سندیکایی) با شرکت‌های بین‌المللی بیمه‌گر و شرکت‌های حمل‌ونقل (به‌ویژه در حوزه دریایی) امری ضروری و پرمنفعت خواهد بود.

یکی از اقداماتی که می‌توان برای رفع این مشکلات و تسریع در تحول صنعت بیمه برداشت، انجام تحقیق و پژوهش به منظور شناخت مسایل و مشکلات حوزه بیمه کشور (اعم از مسایلی که هنوز آشکار نشده، ولی در آینده می‌تواند موجب وارد آمدن آسیب به جامعه و صنعت بیمه شود؛ همچنین مسایل آشکار این حوزه؛ فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی؛ نقاط قوت و ضعف صنعت بیمه، و ...) و سپس طراحی، اجرا و ارزیابی استراتژی‌ها و خط‌مشی‌هایی در جهت رفع این موانع و به حداکثر رساندن سود و منفعت و جلب رضایت عمومی از بیمه است.

بدین منظور بیمه مرکزی در تیرماه 1376 «نخستين مركز تحقيقات بيمه‌اي» كشور را با رویکرد رفع مشکلات صنعت بیمه تاسيس كرد. «دفتر مطالعات و پژوهش‌هاي بيمه‌اي» كه از يك دهه پيش از آن در بيمه مركزي فعاليت داشت، هسته اوليه پژوهشكده بيمه بود. اهداف این پژوهشکده «توسعه و گسترش پژوهش در زمينه بيمه و حوزه‌هاي آن» و «زمينه‌سازي مناسب براي ارتقاي فعاليت‌هاي پژوهشي مرتبط» ذکر شده است.

به‌نظر می‌رسد جهت‌گیری پژوهشکده در این سال‌ها قابل بازنگری بوده و پژوهشکده بیمه می‌تواند نقش فعال‌تری در جهت‌گیری‌های طرح‌ها و برنامه‌های بیمه‌ مرکزی ایفا کند. این موضوع از طریق پرداختن پژوهشکده به پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای با رویکرد آینده‌پژوهی به منظور شناسایی دقیق ضعف‌ها و کاستی‌های موجود در صنعت بیمه به دست می‌آید. طراحی استراتژی‌ها و خط‌مشی‌های کلان بیمه‌ای، اثرسنجی این خط‌مشی‌ها و ارائه بازخورد به مجریان امر جهت تسهیل اجرای درست و اثربخش آن‌ها؛ همچنین برقراری ارتباط منطقی میان آموزش‌های دانشگاهی بیمه و نیازهای واقعی بازار بیمه نیز از دیگر اقدامات لازم در این زمینه بوده و فقط برگزاری دوره‌های آموزشی، قابلیت ایفای ماموریت‌های پژوهشکده را نخواهد داشت. حوزه‌های پژوهش‌های پژوهشکده بیمه نیز باید گسترش یابد و از موضوعات صرفا فنی بیمه‌ای به موضوعاتی از قبیل اقتصاد بیمه، مدیریت و برنامه‌ریزی شرکت‌های بیمه‌ای، مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان‌های بیمه‌ای، فرهنگ‌سازی بیمه، بازارهای جدید و بالقوه، بیمه و بانک، موارد سفارشی از سوی سازمان‌های بیمه‌ای، بیمه‌های اتکایی و ... تغییر یابد.

پژوهشکده بیمه می‌تواند از فعالیت‌های پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان یکی از سازمان‌های مشابه ایرانی موفق در این خصوص الگوبرداری کند. کار پژوهش در بانک مرکزی ابتدا با تاسیس «موسسه تحقیقات پولی و بانكی» در سال 1369 آغاز و سپس این موسسه در سال 1380 به عنوان «پژوهشکده پولی و بانکی» کار خود را در راستای سیاست‌های بانک مرکزی ادامه داد.

برخی از تحقیقات این پژوهشکده در بخش تحلیل‌های اقتصادی -آماری، بانکداری اسلامی، تحولات مالی و بانکی جهان و موضوعات سفارشی که توسط نظام بانکی و برحسب نیاز سفارش داده می‌شوند، انجام می‌گیرد. در نتیجه شناخت و ارزیابی مسایل حوزه پولی و مالی و محتوای مورد نیاز صنعت بانکداری کشور توسط این پژوهشکده صورت می گیرد. این اقدامات، بانک مرکزی را قادر می‌سازد تا از پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان بازوی فکری خود بهره برده و در راستای پیش‌بینی‌های مورد نیاز خود اقدام به طراحی و اجرای سیاستهای پولی و بانکی نماید.

پژوهشکده بیمه نیز می‌تواند با اجرای درست و اثربخش رسالت خود، محتوای مورد نیاز صنعت بیمه کشور را فراهم آورده، جهت‌گیری آتی این صنعت را ترسیم کند و چراغ راهی برای بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌ای باشد تا در بحران‌ها و تحولات سریع بازارهای مالی و اقتصادی، همچنان پیشتاز بوده و در جهت نیل به اهداف ترسیم شده گام بردارند.

امید است با اتخاذ تصمیماتی صحیح در این خصوص شاهد تحول در نظام بیمه‌ای کشور و به تبع آن رشد و توسعه اقصاد کشور باشیم.

* عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =