دردسرهای جوانان در سریال ماه رمضانی تلویزیون

روزنامه جام‌جم نوشت:

لطیف و بهار از سال گذشته قرار است با یکدیگر ازدواج ‌کنند اما همیشه «دردسرهای عظیم» پیش روی آنها قد‌می‌کشد و این وصل را به تاخیر می‌اندازد. از طرفی لطیف شغل مشخص و ثابتی ندارد؛ بیکاری یکی از مشکلاتی است که جوان‌های سریال «دردسرهای عظیم» با آن روبه رو هستند. بیکاری، بی‌پولی به همراه دارد و مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.

شخصیت‌های سریال دردسرهای عظیم اجاره‌نشین هستند؛ آنها به‌خوبی و خوشی کنار هم زندگی می‌کنند، اما چه کسی است که نداند، اجاره‌نشینی هم مشکلات خود را دارد. فیروزه (مادر بهار) همسر خود را چند سال است که از دست داده و بچه‌‌هایش را بزرگ کرده؛ زنی تنها که همه مسئولیت‌‌های زندگی بر دوشش است و... .
همه این‌ مشکلات ریز و درشت و خیلی چیز‌های دیگر اتفاقاتی است که در سریال دردسرهای عظیم در حال رخ دادن است؛ مجموعه‌ای که سری دوم آن از شبکه سه در حال پخش است و در قالب کمدی موقعیت، مشکلات روز خانواده‌ها و جوانان را به تصویر می‌کشد. سریالی که تا حدودی شبیه زندگی واقعی است؛ زندگی این روزهای جوانانی که دوست دارند ازدواج کنند، اما به دلایل مختلف نمی‌توانند. دوست دارند خانه داشته باشند، اما شرایط مهیا نیست. می‌خواهند وارد کارهای اقتصادی و تولیدی شوند اما با موانع زیادی روبه‌رو هستند و... .
تصویربرداری سری دوم سریال دردسرهای عظیم همزمان با پخش ادامه دارد و این روزها گروه سازنده این سریال مشغول ضبط قسمت‌های 13 تا 15 سریال هستند و در «توانبخشی عمل» واقع در خیابان زعفرانیه بخش‌های مربوط به بیماری بچه را ضبط می‌کنند.
در دردسرهای عظیم 2 به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی مهران مهام، مهدی هاشمی، جواد عزتی، الناز حبیبی، مریم سعادت، شهین تسلیمی، مهران رجبی، پرستو گلستانی، امیر غفارمنش، امیرحسین صدیق، صفا آقاجانی، زهره فکورصبور، اشکان اشتیاق، بهشاد شریفیان، مه‌لقا باقری و... بازی می‌کنند.

قصه را شیرین تعریف می‌کنم
برزو نیک‌نژاد، کارگردان سریال دردسرهای عظیم 2 درباره روند تولید این سریال به جام‌جم گفت: از مدت‌ها پیش من، تهیه‌کننده و نویسندگان سریال، درباره ساخت سریال دردسرهای عظیم 2 با یکدیگر صحبت کردیم؛ چون می‌خواستیم به قصه‌ای برسیم که تماشاگر از دیدن آن لذت ببرد و او را پای تلویزیون نگه‌دارد.
بعد از آماده شدن چند قسمت از فیلمنامه و تائید آن از سوی ناظر کیفی، سریال دردسرهای عظیم 2 را کلید زدیم و همزمان با تولید و پخش علیرضا کاظمی‌پور و امیر عربی فیلمنامه را می‌نویسند. ساخت سری دوم یک اثر کار دشواری است، چون باید مخاطبان را حفظ کنیم و قصه طراوت‌ لازم را برای بینندگان داشته باشد.
به گفته نیک‌نژاد، سریال‌سازی یک کار گروهی است و این طور نیست فقط یک نفر این کار را انجام بدهد. بنابراین دردسرهای عظیم 2 هم محصول کار گروهی است که دلی کار می‌کنند و می‌کوشند این فصل از کار با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کنند. به نظرم هر حرفی از دل برآید، حتما به دل می‌نشیند. امیدوارم مردم از تماشای این سریال لذت ببرند.
به نظر این کارگردان، مقایسه کردن سه سریالی که ماه رمضان امسال از شبکه‌های یک، دو و سه پخش می‌شود، کار درستی نیست؛ چون همه این آثار با یکدیگر تفاوت دارند و مردم می‌توانند بنا به سلایق‌شان تماشای این آثار را دنبال کنند. خوشبختانه تا به امروز بازخورد خوبی از مردم گرفته‌ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دردسرهای عظیم 3 را هم خواهید ساخت، توضیح داد: هنوز در این باره فکر نکردم. شاید باورتان نشود، اما من سال‌هاست ساعتم را کوک نمی‌کنم. نه این که آدم آینده‌نگری نباشم یا از روی غرور این حرف را بزنم؛ اما معتقدم باید صبر کنیم تا کار تمام شود. اگر مردم سریال را دوست داشته باشند و مدیران هم تصمیم بگیرند فصل سوم این سریال ساخته شود، بعد می‌توان درباره‌اش تصمیم گرفت.
نیک‌نژاد که خودش هم دست به قلم است و فیلمنامه می‌نویسد، در پاسخ به این پرسش که خود شما تا چه میزان در نگارش فیلمنامه نظارت دارید، توضیح داد: به هیچ عنوان من در نگارش فیلمنامه دخالتی ندارم، فقط تلاش می‌کنم شیرینی آن را بیشتر کنم. جنس کار و قلم علیرضا کاظمی‌پور و امیر عربی مشخص است. البته باید قبول کنید خنداندن ایرانی‌ها کار سختی است، اما تلاش می‌کنیم یک کار مفرح و شیرین بسازیم. ماه رمضان حس خوبی به همه آدم‌ها می‌د‌هد و امیدوارم مردم به حرمت این ماه ضعف‌های ما را ببخشند.
وی درباره انتخاب فریده سپاه‌منصور و حسین محب‌اهری که نقش زن و شوهر را در این سریال بازی می‌کنند اما چندان مناسب اجرای این نقش‌ها نیستند و بیننده نمی‌تواند آنها را به عنوان زوج بپذیرد، توضیح داد: مردم نظرات مختلف دارند و من به همه نظرات احترام می‌گذارم. ضمن این که بهتر است تا پایان سریال صبر کنید. مطمئن باشید خواهید گفت خانم سپاه‌منصور یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

موقعیت‌ها مهم‌تر از شخصیت‌ها
جبار آذین، منتقد تلویزیون و سینما درباره سریال دردسرهای عظیم 2 به جام‌جم گفت: مجموعه دردسرهای عظیم2 که سری نخست آن را سال گذشته در قالب یک سریال خانوادگی و اجتماعی به تماشا نشستیم، همانند سری قبل میان طنز، جدی، کمدی و هجو نوسان دارد .با این تفاوت که در سری دوم اندکی مسائل و آدم‌ها جدی‌تر شده‌اند. با این حال مضمون این سریال که گاه با انتقاد اجتماعی نیز همراه است، روی محور همان آدم‌ها و قصه‌های سابق دور می‌زند که این بار با وصل کردن داستانک‌های تقریبا بی‌ربط،کشدار شده است.
شخصیت‌های اصلی مجموعه هر چند به شکل کمرنگ حادثه‌‌ساز هستند، اما ماجراهایی که به وجود می‌آورند سطحی است. اگر در سری قبل گاه موضوع محوری برجسته می‌شد در این سری موقعیت‌ها و اتفاقات نقش محوری دارند. اما در کل دردسرهای عظیم دفتر مشقی است که برزو نیک‌نژاد اشکالات هنری خود را به مرور در آن اصلاح می‌کند.
فیلمنامه دردسرهای عظیم را علیرضا کاظمی‌پور و امیر عربی می‌نویسند که هر دو در این کار مجرب هستند، ولی پرداخت شخصیت‌ها و مسائل اجتماعی در کارشان سطحی و گذراست. در تمام طول رخدادهای این مجموعه حتی یک مورد نگاه تحلیلی و همه‌جانبه به رویدادها مطرح نمی‌شود، به گونه‌ای که حوادث به طور مصنوعی ساخته و پرداخته می‌شوند تا سریال پروار شده و مناسب جدول پخش باشد.
به نظر آذین سریال دردسرهای عظیم2 سریالی متوسط است که این هم مرهون موقعیت‌‌های فیلمنامه و تصویرسازی‌های به نسبت پذیرفتنی نیک‌نژاد است. مضامین خانوادگی، جوان‌پسند و مشکلات زندگی آدم‌ها از بخش‌های مهم این سریال است. در مجموع این سریال به لحاظ مضمون و ساختار جمع و جور است و از ارتباط با تماشاگر نمره قابل قبولی می‌گیرد.

دشواری کار با بچه
پیش‌تولید سریال دردسرهای عظیم 2 از اول فروردین امسال شروع شد و سریال با پنج قسمت فیلمنامه آماده 21 فروردین کلید خورد. لوکیشن اصلی این سریال در سوهانک است. گروه این روزها در توانبخشی عمل مشغول ضبط بخش‌های بیماری بچه هستند.
مجتبی خادم‌زاده، مدیر برنامه‌ریزی سریال دردسرهای عظیم 2 درباره روند تولید این سریال به جام‌جم گفت: این روزها قسمت‌های 13، 14 و 15 را ضبط می‌کنیم. 23 بازیگر اصلی داریم که بیشترین حضور مقابل دوربین را دارند و بیش از 70 بازیگر مهمان داریم که در صحنه‌‌هایی که لازم است مقابل دوربین می‌روند.
وی درباره انتخاب بچه برای سریال گفت: ما فراخوانی برای این کار داده بودیم و در نهایت بعد از دیدن تعداد زیادی بچه، ساحل را انتخاب کردیم که بچه بسیار خوش‌خنده‌ای است و از همان روز اول بغل همه عوامل می‌رفت و مرتب می‌خندید. در واقع به خاطر خوش‌اخلاقی، بچه را انتخاب کردیم. برای انتخاب سه قلوهای خواهر لطیف هم به کانون چند قلوها مراجعه کردیم.
ما می‌توانستیم برای سرعت بخشیدن به کار از عروسک استفاده کنیم، ولی مسلما کیفیت لازم را نداشت. کار با بچه‌ها سخت است، چون هر چند ساعت می‌خواهند شیر بخورند یا استراحت کنند و عوامل باید در انتظار بنشینند تا بچه‌ها از خواب بیدار شوند.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    17 10
    خیلی سریل بی خود و لوسی هست.از ویژگی های صدا و سیما اینه که اصلا کاری به نظر مخاطب نداره هرچی دلش خواست می کنه.دیگه اگر روزنامه جام جم حمایت نکن کی حمایت بکن.
  • ali IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    11 9
    این سریال رو خیلی دوست دارم اما چرا تو این قسمت مهدی هاشمی نقش پررنگی نداره ضمن اینکه کسی می دونه این خونه ای که توش سریال رو بازی کردند کجاست خیلی زیبا و رویایی است؟
  • مهدی IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    16 1
    دوساله دنبال کار هستم تا زن بگیرم کار گیر نمیاد
  • بی نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    8 0
    خیییییییییییییییییییلیم قشنگه. دستشونم دردنکنه پایتخت هم که دیگه از بامزگی رو دست نداره
  • بی نام A1 ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    3 7
    جدا از سریال که خیلی مصتوعی و کیفیت پایینی داره اسم سریال خیلی بیخود و از لحاظ ادبیاتی اشتباهه...یعنی چی دزدسرهای عظیم........عظیم با دردسر جور نیست...اگه اشتباه میگم یکی بیاد توجیه کنه من و امثال من را