۰ نفر
۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۸

تسنیم نوشت:

نخست وزیر یونان گفت بانک‌های این کشور فعلا باز نخواهند شد و تدابیر کنترل سرمایه اعمال خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از بی بی سی، الکسیس تسیپراس نخست وزیر یونان روز یکشنبه گفت که بانک های این کشور فعلا باز نخواهند شد و تدابیر کنترل سرمایه اعمال خواهد شد.
وی پس از آن سخن می گفت که بانک مرکزی اروپا در نشست یکشنبه خود تصمیم گرفت میزان کمک اضطراری به یونان را افزایش ندهد. این تصمیم پس از آن گرفته شده که مذاکره بین یونان و کشورهای حوزه یورو در مورد تمدید مهلت بازپرداخت وام‌های یونان به نتیجه نرسید.
نخست وزیر یونان تاکید کرد که سپرده های بانکی امن خواهند بود اما نگفت که بانک ها چه زمانی کارشان را از سر خواهند گرفت.
یونان باید تا روز سه شنبه یک قسط 1.6 میلیارد یورویی به صندوق بین المللی پول بپردازد، همان روزی که برنامه پرداخت وام تازه در قالب یک طرح نجات مالی به این کشور منقضی می شود.
انتظار نمی رود یونان توانایی بازپرداخت بدهی اش را داشته باشد؛ شرایطی که این کشور را بیش از پیش به سوی خروج از حوزه کشورهای یورو سوق داده است.
یونانی ها در روزهای پایان هفته برای برداشت پول از دستگاه‌های خودپرداز صف کشیدند و بانک یونان گفت که "تلاش عظیمی" را برای پر نگه داشتن این دستگاه ها به کار گرفته است.
انتظار نمی رود بانک ها زودتر از 7 جولای (16 تیر) بازگشایی شوند که دو روز پس از همه پرسی در مورد شرایط پیشنهادی دولت این کشور به وام دهندگان بین المللی برای دریافت کمک مالی است.
بازار بورس آتن هم روز دوشنبه بسته خواهد بود.
وزرای دارایی حوزه یورو یونان را به دلیل ناکام ماندن روند مذاکرات مقصر شناختند و کمیسیون اروپایی در گامی غیرعادی در روز یکشنبه پیشنهادهای وام دهندگان اروپایی به یونان را علنی کرد.
اما یونان شرایط وام را "غیرعملی" دانست و خواستار تمدید دوره توافق فعلی تا پس از تکمیل رای گیری در همه پرسی شد.
مذاکرات یونان و اعتباردهندگان بین المللی بر سر ارائه بسته کمکی جدیدی به این کشور در روز جمعه (26 ژوئن) همزمان با اعلام برگزاری همه پرسی در این کشور به بن بست رسید.
تسیپراس در نطقی تلویزیونی در روز یکشنبه گفت: "رد درخواست دولت یونان برای تمدید کوتاه مدت آن برنامه یک اقدام بی سابقه براساس استانداردهای اروپایی است و حق حاکمیت ملی را برای تصمیم گیری زیر سوال می برد."
وزرای مالی کشورهای حوزه یورو روز شنبه 27 ژوئن (6 تیر) با درخواست یونان در مورد تمدید مهلت بازپرداخت بدهی‌هایش مخالفت کردند.
نخست وزیر یونان اما گفت که درخواست تازه ای را برای تمدید دوره نجات مالی فرستاده است.
به گزارش رویترز در پی انتشار این اخبار از یونان ارزش یورو در برابر دلار آمریکا در معاملات صبح دوشنبه در آسیا اقیانوسیه تقریبا دو سنت کاهش یافت.
بانک مرکزی اروپا با صدور بیانیه ای گفته است که با بانک یونان برای برقراری ثبات مالی در این کشور همکاری می کند.
بانک های یونان به شدت به کمک های مالی اضطراری وابسته هستند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =