وقتی «پایتخت» معادلات را بر هم زد / شکاف بین نظر منتقدان و مردم درباره‌ی یک سریال

رورنامه‌ی شرق نوشت:

سریال «پایتخت٤» به‌کارگردانی سیروس مقدم، که پس از مدت‌ها توانسته مردمی را که ساعتشان با سریال‌های تلویزیونی ترکیه‌ای جم تنظیم می‌شد، پای تلویزیون ایران بنشاند و معادله قبلی را بر هم بزند، زیر تیغ نقد منتقدان است.

مردم در کوی و برزن، در هر محفل و جمعی پس از سه دوره پخش کامل این سریال و البته ١٠، ١٢ قسمت پخش دوره جدیدش، تکه‌کلام‌های کاراکترهای این سریال را تکرار می‌کنند و هرروز در محل کار، درباره اتفاقات شب گذشته سریال حرف می‌زنند. بابا پنجعلی با بازی علیرضا خمسه، ارسطو با بازی احمد مهرانفر و نقی معمولی با بازی محسن تنابنده، محبوب‌ترین چهره‌های هر چهار دوره این سریال هستند. بااین‌حال برخی منتقدان، این سریال را متنافر با اصول طنز و متمایل به لودگی می‌دانند.

رضا درستکار، منتقد سینما، روز گذشته در خبرآنلاین با انتقاد از تمامی سریال‌های مناسبتی، مشخصا درباره مجموعه «پایتخت» گفت: «پس از آغاز ماه مبارک رمضان، موفق شدم چند قسمت از برخی سریال‌ها را ببینم، ازجمله «پایتخت۴» را تماشا کردم که دقیقا شامل همان گفته‌های بالاست، یعنی به نظرم همان قصه و درام نیم‌بند «پایتخت» هم دیگر وجود ندارد و سازندگان کوشیده‌اند تا صرفا از طریق لودگی شخصیت‌ها یا مکررکردن برخی عبارات، سریال را سرپا نگه دارند.این ایده‌ها تا جایی بامزه و دیدنی است، از یک جایی اعصاب بیننده را خرد می‌کند! مثلا در قسمت‌های اول، نیم‌ساعت و بی‌هیچ دلیل دراماتیکی، یک فضای خفه و بسته (غسال‌خانه) انتخاب می‌شود لوکیشن اصلی برای این‌سو و آن‌سوکشیدن کاراکترها! این یعنی اطناب، یعنی بیهودگی! هیچ درام و داستانی در کار نیست، فقط کش‌دادن است و مطول‌کردن. بنابراین می‌توان گفت که این موقعیت‌های نمایشی نیست که کار را خنده‌دار جلوه می‌دهد بلکه اصرار بر نوعی گویش و ادای لهجه‌ها را درآوردن و رفتن به سمت نوعی تمسخر است که صحنه را نگه می‌دارد!»

البته انتقاد او به همین‌جا ختم نشد. او در بخش دیگری از اظهارنظرهایش نکته‌ای را یادآوری کرد که درباره سریال «پایتخت» نیز صادق است: «نکته دیگر درباره سریال‌های ایرانی، شلوغ‌بازی درآوردن و شلوغ‌بودن آنهاست. نمی‌دانم چه اصراری است برای چیدن میزانسن‌های ترکیبی و چندنفره؛ میزانسن‌هایی که فقط باعث سردرگمی‌ و سرگیجه مخاطب می‌شود. اینها به نظرم اصرار و زیاده‌روی‌ در حوزه‌هایی است که دلیلی موجه هم بر اثبات آن نداریم. گاهی از عهده یک میزانسن و فرم دونفره برنمی‌آییم، آن‌گاه ۱۰، ۲۰ نفر مقابل دوربین با هم حرف می‌زنند. اینها نامش اغراق و تصنع است، نه توانایی در اجرا. شنیده‌ام که برخی هم می‌گویند فلان سریال با استقبال خوب مردم مواجه شده است. حال وقتی جامعه آماری روشن و مکانیسم مشخصی نداریم، چگونه می‌توانیم با استناد به چیزی که نداریم، چنین ادعایی کنیم؟ بااین‌حال، حتی همان استقبال فرضی مردم هم، دلیلی برای نادیده‌گرفتن ضعف‌ها نیست و منتقد باید کار خودش را بکند. کار منتقدان، ارزشیابی و تحلیل کلی و ساختاری همین آثار و شرایط است، آنها باید از وجه فنی و هنری این مجموعه‌ها حرف بزنند». این در حالی است که برخی کامنت‌های مردم زیر انتقادات رضا درستکار، اغلب در مخالفت با اوست. اغلب مخاطبان از پایتخت و دیگر سریال‌های مناسبتی دفاع کرده بودند و برخی هم البته پایتخت را سریالی سخیف دانسته‌اند.

اما چطور سریالی که مردم اغلب آن را می‌پسندند، منتقدان را به خود جلب نمی‌کند؟ دکتر «سیدمجید حسینی‌زاد»، استاد جامعه‌شناسی سینما در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به این سؤال چنین پاسخ می‌دهد: «بخشی از این شکاف بین نگاه منتقدان و مردم، به‌خاطر نوع نگاه تخصصی منتقدان است. هریک از منتقدان روشی دارند برای نقد. مردم ولی یک پدیده تلویزیونی را در کلیتش می‌بینند. الان پایتخت به‌دلیل داشتن چند حسن، مردم را به خودش جلب کرده. نخست اینکه سابقه خوب این سریال باعث شده مردم آن را پی بگیرند. مخاطب با آدم‌های این سریال نوستالژی دارد. بعد هم به‌طورکلی این دست برنامه‌هایی که حالت عامه‌پسند دارند و از نظر زیبایی‌شناسی و هنر حرفی برای گفتن ندارند، برای مردم خوشایند هستند؛ یعنی داستان و محتوا و آنچه بر مردم تأثیر می‌گذارد در یک سریال، فرق دارد با آنچه منتقد به‌خاطر آن، سریال را می‌بیند. اتفاقا سریال پایتخت، یک سریال به‌شدت تلویزیونی است. تلویزیون یک مخاطب عام دارد که عمده این مخاطب برای سرگرمی سریال می‌بینند و می‌خواهند سریالی ببینند که برایشان تفریح باشد و با دیدنش بخندند و از آن خوششان بیاید. اگر در ساعات بعد از افطار، از تلویزیون تارکوفسکی پخش شود، با همه قابلیت‌های هنری و زیبایی‌شناختی آن، مردم از آن استقبال نمی‌کنند. همیشه منتقدان حتی با مردمی که حتی به‌طور جدی سریال را دنبال می‌کنند، اختلاف‌نظر دارند، چون دلایلشان برای تماشای یک سریال متفاوت است. یک تماشاگر حرفه‌ای سریال، می‌خواهد سریال را مثل یک زندگی پی بگیرد، درحالی‌که برای منتقد جنبه‌های هنری اثر مورد توجه است».

در بین منتقدان البته استثنائاتی هم وجود دارد. در شرایطی که مسعود فراستی می‌گوید: «من این مزخرفات را نمی‌بینم»، روبرت صافاریان هم تأکید می‌کند که مدت‌هاست تلویزیون ندیده و مازیار فکری‌ارشاد هم از اظهار نظر درباره یک سریال تلویزیونی اجتناب می‌کند. هوشنگ گلمکانی که سال‌هاست سریال تلویزیونی ندیده، استثنائا پایتخت را دنبال می‌کند. گلمکانی که این سریال را بسیار دوست دارد، درباره آن به «شرق» می‌گوید: «من سال‌های‌سال سریال نگاه نمی‌کردم و حتی سه‌تا پایتخت قبلی را هم بعد از پخش تلویزیونی دیدم ولی امسال وقتم را تنظیم کردم و برای اولین‌بار در ٢٠ سال اخیر یک برنامه تلویزیونی روتین را تماشا می‌کنم. البته منهای برنامه «٩٠» که همیشه نگاه می‌کردم. سریال بسیار خوبی است با عناصر کارشده و دلپذیر. فیلم‌نامه، بازیگری، کارگردانی و جزئیاتش همه در بالاترین استانداردهای تلویزیون ما هستند با طنزی ظریف و به‌اندازه. جنبه‌های تبلیغاتی‌اش هم سازگار با ساختار سریال، درست و به‌جا در سریال جای داده شده».

درهرحال، چه منتقدان سریالی همچون پایتخت را از تلویزیون ببینند و چه نبینند، سریال پایتخت پس از چهارسال، طرف‌داران خودش را در بین مردم دارد. چه بهتر که به‌جای قهر با سیما، منتقدان این سریال را دنبال کنند و با طرح نظراتشان، به بهبود کیفی آن کمک کنند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 100
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    54 9
    منتقد قديمي همچون گلمكاني ، طويي ، طالبي ، دهقان و مشخصاً كساني كه از دهه شصت مجله فيلم رو منتشر مي كردند نظرات بسيار معقول و كارشناسي تري دارند در بين همه افراد اين مقاله اتفاقاً گلمكاني نظرش نسبت به سريال با مردم مشابهت دارد
    • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
      32 3
      آآقا چرا بچه مچه حرف می‌زنی
  • سیدجلال IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    اینسریال بسیار مزخرف ودرحدیک کارتون برنامه کودک میباشد اونم کارتون بی سروته چون سیمای امسال متاسفانه سریال وفیلمهای جالبی ندارد مردم ناچارند به با کودکانشان اورا نگاه کنند
  • بی نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    91 7
    همین که الکی میخندیم خودش خوبهدرضمن از اینکه سرجای حساس هم قطع نمیشه احساس بهتری داریم البته باید یه داستان کلی رو سریال سوار بود.
    • بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
      14 29
      والا چیز خنده داری نداره. فقط تبیلغ شوینده و تا دلت بخواد شعار، شعار ازدواج پیرها، شعاره ازدواج جوان ها، شعاره ازدواجه زن مرده ها، شعار کار نکردن زن، شعار حرف گوش کن بودن زن به شوهری که حتی ....، شعاره یک زندگی سراسر خوش در کنار بیکاری و بی پولی و....
  • بهار A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    116 8
    همیشه بین نظر مردم و منتقدین هزاران بار فاصله است نمونه ی بارزش طنز در حاشیه
  • تحلیلگر امور مربوطه IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    68 9
    به نظر بنده منتقد واقعی خود مردم هستند. به خصوص در ارتباط با سریال طنز که هدف سرگرمی مردم است نباید دنبال اهداف تکامل گرایانه بشری و .... بود. من فکر می کنم منتقدان ما هنوز در درک معنی کلمه "منتقد" مشکل دارند. یه نگاه به نقد منتقدان هالیوود بیندازید تا معنی منتقد را دریافت کنید.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    قشتگ و دوست داشتنیه
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    68 5
    خود طنزه تمام بازی های سیاسی به نقد کشیده واقعن عالیه خیلی وقت بود با خانواده دور هم یه سریال ندیده بودیم
  • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    56 4
    وقتی یه سریال قسمت 9 اش پخش شده وعوامل دارن سخت کار میکنن که قسمت 15،16 اش رو تموم کنن جایی برا نظر منتقد نمیمونه. اقایون منتقد بهتره به مدیرای صدا و سیما ایراد بگیرن که یهویی یادشون میفته امسال ماه رمضان تلویزیون باید پایتخت نشون بده. نویسنده و کارگردان میخواد تو یکی دوماه چیکار کنه که بهتر از این بشه؟ معجزه که نمیشه کرد
  • علی ES ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    7 59
    در خصوص پایتخت کاملاً درست فرمودند
    • سپیده IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
      37 3
      شما با دیدن فیلمی مثل شمعدونی حال می کردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    48 12
    نشون میده مردم هنوز روحیه خاص روستایی دارند و چندان تمایلی به مناسبات شهری و شهر نشینی ندارند
  • مسعود ES ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    45 26
    سريال قشنگيه و از تمام سريال هاي طنز ايراني بهتره ولي متاسفانه تو سري جديدش آب بسته شده، 15 دقيقه از هر قسمت به تبليغ پودر لباسشويي اختصاص دادن، و داستان مشخصي هم نداره. اين سريال در حد 12 قسمت براي عيد مناسب است نه 28 قسمت براي رمضان.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    34 10
    برخی منتقدان از روی حسادن و یا عدم شناخت ذائقه مخاطبان اظهار نظر دارند
  • حسین A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    39 2
    جناب منتقد ،در یک بیابان یک بطری آب از هزار میلیارد دلار با ارزش تر است.شما بیابان را بخوانید صداوسیما
  • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    30 55
    به شدت سریال بدیه... ما ک فقط از اول تا اخرش تبلیغ یک برندو میبینیم . خواهشا وقتی داستانی در کار نیست سریال نسازید.
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    34 10
    مردم دلشون پوسید از بس غم نداری و بیکاری خودشون و اطرافیانشون را خوردند، این منتقدها برن دنبال یه شغل دیگه، مردم شادی میخوان که پایتخت این خصوصیت را داره در ضمن اینکه اصلا لودگی نداره....دست عوامل فیلم درد نکنه. مگه فقط باید از تلویزیون ستایش پخش بشه که آدم همش غصه بخوره ؟ حالا مردم یکم هم بخنددند.
  • محمد A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    33 7
    هر چی هست خوب و جذاب است و مردم اون رو دوست دارن.البته هیچ کار خوبی بدون عیب و نقص نمی تونه باشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    32 23
    کل سریال شده تبلیغ یه برند مواد شوینده میخوان از بینندگان سو استفاده کنند
    • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
      11 3
      عزیزم پول ندارن مجبورن
  • مجید10 IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    38 3
    موفقیت یه سریال و باید تو پذیرشش توسط مردم دید. مردم از گریه و زاری خسته شدن. هرچی که حتی یه بخند کوچیک بیاره رو لبوشن دوست دارن.
  • ولی غلامی IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    36 5
    خواهشاً حساس نشید ما که نگاه میکنیم و میخندیم خدا خیرشون بده
  • امین IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    17 6
    منتقدان راهی جز مخالفت با نظر مردم برای مطرح کردن خودشون ندارن. سریال کاملا خوب و سرگرم کننده است. مردم فقط سرگرمی را از تلویزیون می خواهند که این سریال از پسش بر آمده.
  • محمد A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    19 8
    منتقد اگر کار بلد بود خودش سریال بهتری میساخت من که واقعا خوشم میاد بهتر از دیدن سریالهای خارجی مخصوصا ترکی هستش والله
  • رها A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    27 7
    به نظر من پایتخت 4 نسبت به سری های قبلی افت فاحشی داشته و زیادی آب بهش بستن . امیدوارم در ادامه به روند جالب سالهای گذشته برگرده.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    16 4
    درهرحال، چه منتقدان سریالی همچون پایتخت را از تلویزیون ببینند و چه نبینند، سریال پایتخت پس از چهارسال، طرف‌داران خودش را در بین مردم دارد. چه بهتر که به‌جای قهر با سیما، منتقدان این سریال را دنبال کنند و با طرح نظراتشان، به بهبود کیفی آن کمک کنند. دقیقا ما دوستش داریم و لذت میبریم که خانواده رو دور هم جمع میکنه از بچه تا بزرگ تو این اوضاع که سریالهای ترک پدر همه خانواده هارو در آوردن آقای مقدم و دوستان زحمتکش خیلی ممنونیم ازتون
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    19 21
    امسال خراب کرده ...........
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    12 2
    شاید حرف آقای درستکار صحیح باشد ولی مردم پس از مدتها در برحوت رسانه میلی کمی مجال خندیدن پیدا کرده اند. من به همین احساس خالی دلخوشم.
  • مهدی A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    7 16
    واییییی چه منتقدین روشن فکری
  • ن A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    20 6
    چیزی که دو ساله واقعا کیفیت پایتخت رو پایین اورده وجود تبلیغات وسط هر قسمت از سریاله. پارسال اطلس مال بود و امسال تاژ نصف بیشتر فضاهای سریال به خاطر تبلیغ تعریف شده نه به خاطر روایت قصه و اینش ازار دهنده است
  • sam A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    13 12
    چرا بچه بچه خرف میزنی تو ؟
  • محمود IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    12 22
    خبرآنلاین از طرف مردم حرف نزن ، سری چهارم پایتخت واقعا اعصاب خرد کنه واقعا لودگیه خدا کنه زود تموم شه
  • شایان A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    22 13
    پایتخت حرف نداره .
  • حسن A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    13 3
    خوشحالیم که سریالها برای منتقدان ساخته نمیشه
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    21 18
    پایتخت یا تبلیغ پودر ؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    15 4
    آقای فراستی ، مگه میشه ،،مگه داریم،،
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    5 12
    فدایی داری نویسنده محترم
  • ایلیا A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    15 5
    به عنوان یکی از آدمایی که نام بردین بالا به عنوان مردم خواستم بگم نه من هر روز در مورد پایتخت صحبت نمیکنم و حرفاشو هم تکرار نمی کنم. خیلی خوبه که یه سریال ایرانی به فصل 4 رسیده ولی خب کیفیتش نباید بیاد پایین که به نظر من اومده
  • بی نام DE ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    21 5
    باحاله خداییش
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    8 6
    مردم از شما خوایتن بجای اونا نظر بدی؟ از کجا میدونی مردم خسته میشن؟ حسود که اینجور چیزا حالیش نیست
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    14 4
    سریال خوبی است و از فیلمهای سخیف و بی در و پیکر ماهواره بسیار عالی تر است.مرسی آقای سیروس مقدم
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    17 2
    زندگی این خانواذه دقیقا مثل زندگی ما ایرانی هاست .حالا یه درجه کمتر یا بیشتر .این که یه عکس میبینیم سریع نیت خوانی میکنیم مثل عکس بهبود با اون زنه .میریم خونه طرف شام می خوریم غیبتشو می کنیم بر میگردیم یکی یه مقامی داره هر نوع تقاضا رو ازش داریم
  • مجتبی RO ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    6 6
    تفاوت نگاه مردم و منتقدان کاملا بدیهی است مردم بیشتر دنبال لذت بردن و خندیدن از یک اثر نمایشی هستند تا چیزی دیگر.مردم ما دلبسته سینمای ده نمکی یا کمدی های بزن بکوب با بازی علی صادقی هستند.در مورد پایتخت می توان گفت:یک اثر26 قسمتی که فقط 4 ماه وقت برای سناریو و کارگردانی داشته نباید توقع بیشتر از این داشت.متاسفانه این رویه رسانه ملی است که به سازندگان آثار نمایشی اش زمان زیادی برای نوشتن سناریو نمی دهد و هر سال شاهد این هستیم که از سه ماه قبل ماه رمضان فیلمبرداری ها شروع می شود و غالبا تا پایان ماه رمضان نیز درگیر فیلمبرداری هستند.پایتخت هم همین رویه را دنبال می کند که جذابیتش را فقط مدیون بازیگران اصلی اش هست ولی از نظر سناریو متاسفانه ضعیف است.مخاطب هم خنده دار بودن یک اثر برایش کافی است
  • محمد A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    9 4
    باسلام...من بخاطر شغلم که مدام شبکارم متاسفانه خیلی فرصت نمیکنم ببینم این فیلمو ..حتی تکرارشو اما فیدبکی که از اطرافیانم میاد ظاهرا خیلی مثبته...مهم نیست منتقدای همیشه معترض ما چی میگن مهم اینه که مردم دوسدارن...یادمون نره این فیلما واسه مخاطب عام ساخته میشن. خبر خداوکیلی اینو چاپ کن دیگه .
  • مرتضی جعفری پور A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    15 0
    اقایان منتقد مردم ایران همشون از نگاه انتقاد به فیلم نگاه نمیکنند همشون هم منتقد نیستند میخواهند چند دقیقه جلوی تلویزیون بشینند و سرگرم باشند و شاید دقایقی غمهاشون را فراموش کنند و بخندند .تو کشور ما هم مردم فقط میتونند به هم بخندند نه به چیز دیگه چون خط قرمزها خیلی زیاده بنابراین نظر عموم را بالاتر از انتقاد خودتون بدونید من خودم مازندرانیم و خیلی هم خوشحالم از اینکه مردم سرزمینم را شاد میبینم .حداقالش اینه که بیشتر مردم ایران تو ساعت پخش سریال پایتخت پای ماهواره نیستند
  • افشین IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    15 3
    اگه یه سریال باعث شادی و خنده مردم بشه از نظر آقایان ایراد داره حتما باید بدبختی و گرفتاری مردم را نشان بدهند
  • پژمان A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    10 2
    اقا به قطار تا حرکت نکرده که کسی سنگ نمیزنه پایتخت چون مخاطب داره چون مردم دوسش دارن این اقایون ازش انتقاد می کنن یکی نیست بگه اخه تا حالا خودتون چیزی ساختین که مردم واقعا دوست داشته باشن اختلاف پایتخت با سریالای شبکه 2 و 3 از زمین تا اسمونه بعد این به اصطلاح کارشناسا به پایتخت گیر میدن
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    14 1
    گیر الکی ندید به این سریال ،ی سریال هم ک ی کم مردم میخندونه ازمون نگیرید خواهشا.
  • لکستان A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    17 1
    به نظر بنده سریال پایتخت یکی از زیباترین مجموعه های تاریخ سینمای ایران است که توانسته با مردم ارتباط خوبی برقرار کند. مردم با سریال پایتخت و داستانهای آن احساس همزاد پنداری دارند چرا که صحنه ها و داستان ها از جنس مردم است و از ساختمان ها و شخصیت های آنچنانی خبری نیست. خاکی بودن داستان و شخصیت های پایتخت باعث دوست داشتنی شدن این سریال شده است. از دست اندرکاران این مجموعه مخصوصاً آقای سیروس مقدم و محسن تنابنده عزیز که الحق خیلی در قالب شخصیت نقی جا افتاده است تشکر میکنم. به امید پایتخت های بعدی
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    10 12
    خداییش این دوره خیلی ضعیفتره
  • علي IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    16 5
    اونايي كه ميگن لودگيه يا مزخرفه اگه عرضه دارن خودشون فيلم نامه بنويسن ببينيم چي در مياد. به عمل كار برآيد به شعار نويسي نيست....
  • ابوالفضل IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    19 14
    واقعا کیفیت پایتخت 4 پایین است و صرفا به خاطر پیشینه ی خوبش واینکه مردم گمان می کنند از قسمت بعد بهترمیشه مخاطب دارد تازه تبلیغاتش که دیگر با اعصاب آدم بازی می کند هیچ قصه ای هم وجود ندارد واگر 10 قسمت رو هم نگاه نکنی ماجرارو ازدست ندادی
  • ایرانی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    14 0
    با سلام نظر منتقدان محترم است ولی بدانند که کاری که اینقدر مورد استقبال قرار می گیرد و حال مردم را خوب می کند پس موفق بوده است.
  • عادل A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    9 3
    شخصیت پردازی ها عالیه؛با تمام خوبی شخصیت ها یک سری عیب های اونا رو به شکل خوبی برجسته کرده....
  • امیر A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    11 17
    دیگه شورش در اومده.اصلا مثل پایتخت یک جذاب نیست
  • نیما IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    10 3
    بیرون گود وایستادن هی میگن لنگش کن لنگش کن... این منتقدان محترم چرا خودشون یه فیلم کوتاه نمی سازن ببینیم چی ازشون در میاد؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    15 6
    سریال بسیار دلنشینیست و اگر فراستی این مزخرفات رو نمیبینه ما ملت هم مزخرفاتی که اون می نویسه رو نمی خونیم و پشیزی برامون ارزش نداره. من خودم حالم از طنزهای نیم بندی مثل در حاشیه و... به هم می خوره و خیلی سخت می خندم و حتی پایتخت یک رو نگاه نمی کردم ولی این سزیال خارق العاده است . نویسندگانش در تمام لحظات سریال دغدغه گنجاندن لجظات طنز در سریال رو داشتن و اتفاقا هیچ اثری از لودگی در اون نیست. دستشون درد نکنه واقعا عالیه. سنگ بد گوهر اگر کاسه زرین بشکست قیمت خویش نیفزاید و زر کم نشود
  • مسعود A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    6 13
    واقعا این سریال پایتخت چی داره؟ فقط لودگی و دیالوگ های مسخره و تکراری بین بازیگران
  • بی نام RO ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    13 2
    پایتخت خیلی خوبه شبه روشن فکرای عزیز...
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    14 1
    من به منتقد کاری ندارم. خیلیا ازین سریال استقبال کرده اند. همین کافی است.
  • حامد IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    15 5
    خداییش این سری پایتخت واقعا چیزی برای گفتن نداره و فقط تکرار همون تکیه کلامهای سه قسمت قبل هستش،یا اینکه دارن جر و بحث میکنن یا نماز جماعت میخونن یا دارن سحری و افطار میخورن یا ارسطو داره خواب میبینه.هیچ داستان و اتفاق جذابی تااینجا نداشته.ولی هرچی هم باشه بهتر از این سریالهای ابکی و سخیف شبکه های ماهواره هستش.
  • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    4 4
    متاسفم برای کارشناسی که برای نشان دادن تفاوت دیدگاه منتقدان و مردم در بعضی موارد، مقابل پایتخت تارکوفسکی را مثال می آورند که مثلاً بگویند توی منتقد تارکوفسکی میپسندی، مردم پایتخت یعنی اگر حتی من بیننده بگویم جاهایی از پایتخت 4 ضعیف شده بی قصه شده لودگی شده و ... معیارم آثار مثلاً تارکوفسکی ست؟نه عزیزم، همین پایتخت می توانست اینهمه کشدار و آبکی و بی قصه نباشد و مثل نوبتهای قبلش بهترین باشد.
  • ابوالفضل IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    10 16
    خیلی بد شده
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    16 16
    واقعا پایتخت 4 داستان نداره.میدونم اگه نظرم چاپ بشه کلی منفی میخوره ولی واقعا ضعیفه سکانسا طولانیو کلافه کنندس معلوم نیست خط داستان دقیقا چیه انتخابات،سقوط هواپیما،... انکار خواستن بزور سی قسمت از توش دربیارن
  • هنگامه IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    19 8
    البته افت کیفی پایتخت 4 نسبت به مجموعه های 1 تا 3 مشهوده و همه هم اینو می دونن
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    15 17
    وافعا امسال پایتخت افتضاحه. هر سال بدتر از پارسال
  • سجاد IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    2 3
    هم نظر مردم هم نظر کارشناسان درسته. آخه چند تا برنامه ی طنز داریم ک بشه مقایسه کرد. اصلا چرا همش باید طنز تلخ نگاه کنیم مثل سری های اول و دوم پایتخت. در ضمن وقتی برنامه ی ماه عسل ک همش غم و غصه یاد آدم میندازه نظزات زیادی رو جلب کرده چرا پایتخت نکنه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    6 23
    سریال زننده و تاسف باریه.بجای فرهنگ سازی، بی فرهنگی ترویج میکنه
    • عماد IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
      13 4
      لطفا در مورد سکانسای زنندش یکم توضیح بده فک کنم طبع شما بیش از حد لطیف باشه
  • به رنگ ارغوان IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    16 6
    منتقد محترم شما دوغته بنوش دوغتههه بنــــــوش
  • amir A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    8 1
    حالا چه اصراریه برید از کسایی که تلویزیون نمیبینن بپرسید ، یکی که ندیده میگه مضخرف ، کی دیگه یه سریال طنز رو با فیلم های فلسفی مقایسه میکنه ، در کل به جای نقد یه سریال باید منتقد ها رو نقد کرد
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    15 5
    خیلی قشنگه
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    13 5
    اکثر برنامه های صدا و سیما ارزش دیدن رو نداره، حالا یه سریال میدن که مردم از اون استقبال کردند باعث ناراحتی منتقدان شده؟؟؟
  • هاشم IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    9 15
    واقعا این سری 4 مزخرف است. نمی توان دیدن.
  • عبدی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    14 19
    فاجعه اس. لودگی و مسخرگی به انتهای خودش رسیده. کاراکترها تکراری اند. وقت تمام شدن همیشگی پایتخت است.
  • علی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    6 13
    چون مردم خیلی وقته سریال طنز خوب مثل شب های برره و باغ مظفر ندیدند الان سریال های ضعیفی مثل پایتخت و در حاشیه خوششون میاد
    • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      0 2
      اشتباهی مثبت دادم...
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    7 4
    بیش تر منتقدا کلا خلاف مردم هستند پایتخت شاید بهترین سریال طنز نباشه ولی تو این برهوت بی برنامگی بهترینه
  • کیارش A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    9 8
    بازم یه عده دلواپس.... تورو خدا دست از سر مردم بردارین.خیلی هم سریال خوب و عالیه...حتما باید غمناک باشه و گریه و زاری کنن؟؟؟ جمعش کنین با این نظراتتون .یه مشت ادم که میخان بگن ما روشن فکر هستیم.. ملاک رای و نظر ملت هست و بس
  • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    6 7
    فقط داره تبلیغ نشون میده
  • ايمان A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    8 6
    اين شكاف فقط ناشي از روشنفكرنمايي منتقدان نيست به نظر من بيشتر به علت سليقه نازل و عوام پسند بعضي مردم است وگرنه سريالي كه هر قستش دائما روي كل كل بي اندازه و روي اعصاب نقي و ارسطو و گويش و تكه كلمها جلو ميرود بدون هيچ قصه و موقعيت طنز خلاقانه اي جاي دفاعي ندارد و از همه بدتر و رقت انگيزتر اين است كه كارگردان در هر قسمت ميزانس و حركت دوربين طراحي ميكند فقط براي تبليغ اسپانسر سريال و اين اوج بي احترامي به مخاطبي است كه از استقبالش سواستفاده ميشود. و همچنين نشان دهنده قلابي بودن تمام پندهاي اخلاقي سريال است مثل اونجايي كه همراه با قدرداني از مادران شهيد در همايش هما از اسپانسر هم قدرداني ميشود
  • سحر IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    5 7
    خبر انلاين لطفا چاپ کن اکثرا کامنتهاي موافق فقط گفتن دلواپسا نگران خنده ما هستن يا ميخوايم دور هم بخنديم يا بذارين مردم بخندن همين چيزا رو گفتن بايد به حال چنين فرهنگ پاييني تاسف خورد دوست من که در اروپا زندگي مي کنه بهم گفت چنين چيز ضعيفي اگه اونجا پخش مي شد خود مردم کوچکترين استقبالي نمي کردن اما اينجا شده بهترين سريال طنز تاريخ ايران واقعيت اينه اين سريال ده ها فرسنگ از فصل اولش عقب تره فصلي که نه بهبود بود نه رحمت نه فهيمه نه بقيه اهالي اما داستان فوق العاده گيرا و منسجمي داشت برخلاف اين فصل که شخصيت زياد داره ولي داستان منسجم نداره
    • کامران IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
      4 0
      فرهنگ هر کشوری با کشور دیگه ای فرق می کنه.نمیشه که انتظار داشت همه مثل هم باشن ممکنه اونا به چیزی بخندن که ما نمی خندیم و برعکس
  • مجید A1 ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    9 2
    یه نفر تو سربازی هر کاغذ و نوشته ایی را می قاپید و نگاه میکرد و میگفت این نیست و پاره ش می کرد .تو اتاق جناب سرهنگ و فرمانده و... دائم این کار را تکرار و هر نوشته ایی را نگاه و میگفت این نیست و پاره میکرد تا اینکه همه امرا عاصی شدند و تصمیم گرفتند نامه معافیت پزشکی بهش بدند و از دستش خلاص شوند . یارو تا نامه معافیتش گرفت و خوند گفت : ایــن خودشههههه و گذاشت جبیش حالا شده نقل منتقدهای ما.دنبال چه فیلم و سریالی اند معلوم نیست
  • زینب A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    29 2
    این سریال رو با جاده قدیم مقایسه کنید تا ببینید این سریالچقدر با اصالت است باید چاده فدیم را می دید یدتا بدانید لودگی یعنی چه کاملا طنز زیبای هست که حرفای زیادی برا گفتن داره کلا منتقدان همیشه با مردم فاصله زیادی دارند و درکشون از مردم پایینتره زیرا زیادی روشن قکرند سریال خیلی زیباست و مردم دوستش دارند وباهاش ارتباط بر قرار کردند و همین کاقی است
  • نیکان A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    7 9
    از تیم سازنده سریال انتظار بیشتری می رفت "ﻗﺎﻓﯿﻪ ﭼﻮ ﺗﻨﮓ ﺁﯾﺪ ﺷﺎﻋﺮ ﺑﻪ ﺟﻔﻨﮓ ﺁید"
  • علیرضا پ IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    10 5
    وقتی ثانیه های پخش یک سریال ملاک پرداخت پول به سازنده آن میشود ، لودگی و کشدادن وآب بستن به آن یک شیوه مناسب درآمد زایی برای دست اندرکاران آن سریال میشود...و دراین میان آنچه مهم نیست، شعور من وشمای بیننده است ...
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    7 8
    این دوستان محترمی که سنگ سریال پایتخت رو به سینه می زنند و اندر طنز عمیق سریال سخن می رانند. خوب چرا نمی رن همراه نقی و ارسطو و رحمت کارتنهای محصولات تاژ رو این ور و اون ور ببرند و به تبلیغ در سریال بیشتر کمک کننده ؟ یا خیلی بهشون علاقه دارید چرا نمی رید از فروشگاه محصولات تاژ رو بخرید و استفاده کنید. خوب به هر حال اینم بخشی از سریاله دیگه
  • علی A1 ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    5 6
    تو قسمت قبل فقط چهار پنج دیقه داشتن کارتونای پودر رو از زیر بارون جمع میکردن یعنی داستان صفر فقط آب بندی
  • عطیه IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    4 3
    سلام عزیزان.........حالا بعد مدتها یه سریال خوب ، بدون زدن حرفهای زشت، کاملا خانوادگی، بدون غم وغصه ونگرانی وسرتاسر خنده دار ........آماده شده وداریم میبینیم لازمه اینقده سنگ لای چرخ عوامل بگذاریم بهتر از شمعدونی بی محتوا وبی ادبانه که حتی همسرم تحت تاثیرش قرار گرفته تا حرفی میشه میگه بیا منو بخور.... بهتر از ستایش کلیشه ای وآبکی وغم دار بهتر از ........ من عاشق پایتخت مردمی وهمه پسند وعاشق در حاشیه خاص پسند هستم اصلا نباید سریالهای طنز باهم مقایسه شوند هر کدوم یه مطلبی رو ارائه میدن وبیننده خودشون رو دارن ممنون از همه عوامل پایتخت وآقای مقدم و تنابنده ومهرانفرو..... البته میدونیم دارین تبلیغ تاژ رو انجام میدن خوب اسپانسرشونه.....حمایت مالی
  • بی نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    3 1
    موضوعات تو این سریال مطرح مشه و بسیار نا مطلوبه، فیلم برداری از هم برای سوء استفاده یا اخاذی،آموزش پخش بلوتوپ هم دیگر برای تحقیر تمسخرو سرگرمی، لقب دادن به یکدیگر مثل بهبود بابا اسفنجی، بائو ماده صدو...واقعا اگه صدا وسیما رو یک دانشگاه بدونیم انتظار میره در کنار جذب مخاطب و مفرح بودن برنامه ها مسائل اخلاقی و فرهنگی رو هم رعایت کنند بعداز اماده کردن فیلنامه با متخصصان در حوض های جامعه شناسی و روانشناسی هم مشاوره گرفته شود تا حداقل در سری چهارم شاهد این مسائل نباشیم.
  • محمد A1 ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    1 1
    سلام.میتونم بگم بحث تبلیغ و اسپانسر و... در همه ی فیلم ها چه سینمایی و چه سریال در روند فیلم مشهود و مشخصه.جز فیلمهای تاریخی که معمولا با زیر نویس ها و یا تبلیغ بین سکانس ها میشه گفت انجام میشه.در نتیجه چه در فیلم های خارجی چه ایرانی بحث تبلیغ باید و باید باشه و حرفی هم نباید در موردش زد.جز اینکه شما پولدار باشی و تهیه کننده پولدار باشه و بودجه ش فوق العاده بالا باشه .دیگه نیازی به اسپانسر نداره. اما در مورد پایتخت:یک سریال فوق العاده اصیل ایرانی و همراه با خوشمزگی و طنز.میشه گفت این سریال یکی از سریال های عالی در رده سریال های مناسبتی می باشد.امیدوارم ادامه داشته باشه.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    1 5
    مزخرفه
  • سینا IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    4 5
    افتضاح.سری های قبل خیلی خوب بود ولی پایتخت 4 خیلی مسخرس.میخوان به زور مردمو بخندوننای کاش ادامه نمیدادن.
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    7 0
    مثل سری های قبلی نیست ولی نسبت به سریال های شبکه های دیگه بهتره
  • اکبر IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    4 1
    دوغته بنوش
  • عرفان A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    4 2
    سریال زیبای پایتخت را همه دوست دارند و مطمئنم که همه ی مردم عزیز ایران علاقه مند به ادامه ی کار آقای مقدم هستند . راستی اشتباه نکنید مردم ایران الکی خوش نیستند که فقط منتظر لبخند های کوچک باشند قطعا پایتخت فراتر از اینها بوده که بگوییم همه اش تبلیغات بود یا وسیله ای برای خوش حالی فانتزی.
  • هدیه A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    4 2
    پایتخت فوق العاده س.همیییییین.
  • نزهتی A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    2 0
    به نسبت سالهای قبل خیلی ضعیف ساحته شده . با حرف زدن و کش دادن وقت را میگذرانند. سالهای قبل خیلی بهتر بود. برای نثال یک قسمت کامل فقط در کنار دریا با هم کل کل میکنند. آب بستن به فیلم و حیف و میل کردن وقت و شعور مردم حدی دارد.