واحد مرکزی خبر نوشت:

روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: آیا ابتکار عجیب فرانسه در زمینه صدور قطعنامه شورای امنیت درمورد کشور فلسطین یک جور باج دهی محرمانه به امیرنشین های خلیج فارس است؟

این روزنامه صهیونیستی در پایگاه اینترنتی خود و در تحلیل به قلم گای بچور افزود: درحالیکه هم نیکلا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه و هم فرانسوا اولاند رئیس جمهور کنونی این کشور خود را دوستان اسرائیل معرفی می کنند، شواهدی که نشان می دهد آنها در پشت پرده درحال خیانت به اسرائیل هستند، رو به افزایش است.

در کتاب قطور «فرانسه تحت نفوذ: چگونه قطر فرانسه را به زمین بازی خود تبدیل کرده است» به بررسی روابط بین حکومت های فرانسه و قطر پرداخته و تاکید شده است که فرانسه در حقیقت از سال 2007 به یک کشور تابع قطر تبدیل شده است.
وانسا راتیگنیر [Vanessa Ratignier] و پیر پین [Pierre Péan]، نویسندگان این کتاب توضیح داده اند که چگونه قطر هم بر تصمیم گیری های سارکوزی و هم اولاند نفوذ دارد.

به اعتقاد نویسنده این تحلیل فرانسه به منظور تلاش برای نجات اقتصاد در حال سقوط خود به قطر که در میان کشورهای عربی خصمانه ترین موضع را نسبت به اسرائیل اتخاذ کرده است و یکی از حامیان اصلی تروریست در سوریه و عراق محسوب می شود، نزدیک شد. قطر هم حدود 50 میلیارد دلار در فرانسه سرمایه گذاری کرد. قطر حتی در جریان طلاق زن سارکوزی وازدواج وی با کارلا برونی نیز به وی کمک زیادی کرد.

سارکوزی تظاهر می کرد که دوست واقعی اسرائیل است اما اسنادی که ویکی لیکس این هفته منتشر کرد افشا ساخت که وی در دوران ریاست جمهوری خود کاخ سفید را تهدید کرده و تحت فشار قرار داده بود تا در مورد مسئله تشکیل کشور مستقل فلسطین از اسرائیل حمایت نکند.

نویسنده تاکید کرده است که این دورویی فرانسه هم جالب است و هم ناامید کننده زیرا مردم اسرائیل چنین انتظاری از فرانسه ندارند.

سارکوزی اکنون در تلاش است تا پس از پایان دوره بان کی مون نماینده قطر به دبیرکلی سازمان ملل برسد. به گزارش رسانه ها سارکوزی یکی از حامیان اصلی میزبانی قطر برای جام جهانی بود. حال این پرسش مطرح است که آیا حمایت سارکوزی از عضویت فلسطین در یونسکو در سال 2011 هم بخشی از همین روابط مخفیانه بوده است؟ موضع فرانسه درآن زمان کاملا گیج کننده بود.

اولاند، غیرمحبوب ترین رئیس جمهور فرانسه در دهه های اخیر نیز از این کشور عربی منطقه خلیج فارس دیدار کرده است. در این کتاب پیش بینی شده است وی نیز تحت نفوذ قطر قرار دارد. اولاند ماه گذشته یک قرار داد 6/3 میلیارد یورویی فروش جنگنده با قطر امضا کرد.

حال این پرسش مطرح می شود که آیا ابتکار عجیب فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل در زمینه تشکیل کشور مستقل فلسطین هم بخشی از این روابط پنهانی است؟ نویسنده در پاسخ به این پرسش تاکید کرده است که از اسناد افشا شده ویکی لیکس می توان نتیجه گرفت آنچه در کاخ ریاست جمهوری فرانسه در ظاهر روی می دهد لزوما عین حقیقت نیست. از این رو اسرائیلی ها نباید به سخنان فرانسه اعتماد کنند تا خلافش ثابت شود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =