حمید آخوندی

مدتی قبل فرصتی فراهم شد تا کتاب سه جلدی با ارزش «مجاهدین خلق از پیدایی تا فرجام» را مطالعه کنم. در صفحه 30 جلد دوم کتاب به مطالبی برخوردم که عین آن را برای حفظ امانت داری منتقل می کنم.

 

به اعتراف[وحید] افراخته، تقی شهرام گفته بود: «باید بهشتی را از بین ببریم... ولی چون از نظر تبلیغاتی، صلاح نیست این جریان رو شود بهتر است از روش های خاصی بهره گیریم مثلاً او را [با خودرو] زیر بگیریم... (1)

برایم عجیب بود چرا مجاهدین درسال 1353 تصمیم به قتل دکتر بهشتی را آن هم به شکلی که یک تصادف جلوه کند طراحی می کنند؟ چرا دکتر بهشتی ازمیان روحانیون و مبارزین آن زمان انتخاب می شود؟

به دلیل علاقه شخصی که به شخصیت آیت الله شهید مظلوم دکتر بهشتی داشته و دارم،تحقیق را شروع کردم وکتاب زندگی و مبارزات آیت اله شهید دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی (ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی) که اسناد مربوط به فعالیت سیاسی دکتر بهشتی که توسط عوامل ساواک گزارش شده را مورد مطالعه قرار دادم (2)

متوجه شدم در سال 53 دکتر بهشتی جلسات هفتگی به نام مکتب قرآن داشت، جالب اینجاست که سازمان مجاهدین در آن مقطع زمانی هنوز لایه زیرین خود (اندیشه مارکسیسم) را رو نکرده است که ایشان خطر التقاط را گوشزد می کند.

همین اسناد ساواک کافی است تا به دلیل عصبانیت سازمان مجاهدین خلق از دکتر بهشتی پی برد. این کینه و دشمنی سازمان مجاهدین با دکتر بهشتی تا 7 تیرماه1360 ادامه پیدا می کند تا کار ناتمام وحید افراخته و تقی شهرام درسال 1353 را از طریق عامل نفوذی خود بنام محمدرضا کلاهی به اتمام برساند.

شاید بعضی ها بگویند که چقدر می شود به اسناد ساواک و بازجوئی وحید افراخته اعتماد کرد؟ تحقیق را ادامه دادم تا به فیلم آرشیوی دادگاه علنی محمدتقی شهرام در تیرماه سال 1359 دست پیدا کردم.(فیلم را در بالا می بینید) او چندین اتهام داشت از جمله قتل مجید شریف واقفی و دیگر افراد تصفیه شده سازمان مجاهدین خلق در سال 1354. از دیگر موارد اتهامی او که در دادگاه انقلاب اسلامی درسال 1359 توسط دادستان ضمن قرائت کیفر خواست ذکر می شود "اقدام به ترور دکتر بهشتی" در سال1353 می باشد.(3)

دریغا که در هیاهوی روزهای پیروزی انقلاب اسلامی کمترین توجهی به آن نمی شود.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

1)پرونده وحید افراخته ، ج 2، ص14، به نقل از کتاب مجاهدین از پیدایی تا فرجام

2)کتاب و زندگی مبارزات آیت اله شهید محمدحسین بهشتی ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی، صفحات 315-323-324-326-327-327-329-330 و 331 - جلد دو صفحه 30، ناشر موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

3)متن پیاده شده دادگاه

نماینده دادستان: من از محضر دادگاه اجازه می خوام یه قسمتی از اعترافات آقای وحید افراخته در رابطه با کارهایی که آقای تقی شهرام کرده و قصد داشته بکند اینجا قرائت کنم. خیلی مختصر

قاضی (حاکم شرع): البته چند لحظه ای مانع نداره اما

نماینده دادستان: کوتاه، سوال شده ازش که اطلاعات خودتان را درباره محمدتقی شهرام از بدو آشنایی تاکنون بیان بکنید.

مطالب زیادی هست که من به یه نکته ی خاصش فقط می خوام اینجا اشاره کنم. تقی شهرام را من اولین بار در تابستان 53 در منزل مختاری دیدم، می دونید که آقای تقی شهرام از وحید افراخته بعنوان دژ تسخیرناپذیر یاد کرده با این توجه این مطالب رو گوش بفرمائید: این فرد که در گذشته، این فرد که در گذشته جزء رده های بالا در گروه بود ولی پس از فرارش از زندان به رده های بالا رسید، پس از معدوم شدن رضا رضایی عملاً رهبری گروه را به چنگ گرفت و کارها را قبضه کرد. عامل اصلی مارکسیست شدن گروه او بود. فردی است مُزّوِر و جاه طلب به سختی به عیوب افراد حمله می کند و عیوب خود را پنهان می نماید. باز مطالب دیگه ای داره، برای تهیه ی بیانیه ای که مارکسیست بودن گروه را اعلام کرد وقت زیادی می گذاشت و کوشش داشت به نحوی با فدایی ها برخورد کند که عملاً رهبری اونها را به دست بگیرد و دو گروه در یک پروسه ی طولانی یکی شوند. بسیار ضد مذهبی است. طرح کشتن مخفیانه آقای بهشتی از اوست، قصد داشته ببینید به خاطر روحیه ضد مذهبی که داشته به همون رفقای درون سازمانش اکتفا نمی کرده حتی آیت اله بهشتی رو هم تصمیم داشته ترور کنه.

 

 

 

 

 

1724

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =