لاریجانی:ایران را مجبور نکنید،در روند فعالیت های هسته ای سرعت دهد

رئیس مجلس گفت:قوه‌ قضاییه نقش ممتازی در اجرای عدالت داشته است.

به گزارش خبر آنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش قوه قضائیه که در سالن اجلاس سران برگزار می شود گفت: قوه‌ قضاییه نقش ممتازی در اجرای عدالت داشته است. ملت و کشور ایران با این همه کارشکنی از سوی دشمنان اراده اش قوی تر شد. علت اینکه حوادث تحمیلی نتوانست ملت ایران را از پای درآورد ریشه دار بودن آنها است که با تدبیر این حوادث را پشتیبان خود قرار دهند. ملت ایران در قبال مسایل مختلف راه خود را گم نکرده است. هوشمندی رهبر انقلاب در جهت دادن اراده و ایستادگی ملت موثر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه قضا در اجرای عدالت نقش ممتازی دارد گفت: باید یاد شهید بهشتی را گرامی داریم حوادثی که بعد از انقلاب بر این کشور گذشت آن قدر ابعاد متنوع از نظر کمیت و شدت داشته که بسیار قابل مطالعه است که چطور یک ملت توانست این همه مشکلات را توانست تحمل کند.

لاریجانی گفت: برخی از این اقدامات در سال های پس از انقلاب شاهد بودیم اگر برای یک کشوری دیگر رخ می داد باید در مقابل آن کمر خم می کرد . از ابتدای انقلاب که جریان های گروهکی به دنبال تجزیه بودند تا اقدام های تروریستی که چقدر ضربه زدند به ما تا جنگ تحمیلی که همه قوا استکباری با هم دست به یکی شدند. علت اینکه این حوادث نتوانست در اراده مردم ایران تاثیر بگذارد دو چیز است؛ یکی ریشه دار بودن مردم ایران است و این ریشه دار بودن باعث شد در مقابل حوادث مختلف با تدبیر بتوانند از این مشکلات بگذرند و همین روحیه در مقابل مسائل مختلف باعث شد مسائل را در درون خود تحمل کنند.

وی افزود: ملت ایران در مقابل مسائلی که آمریکا برایش به وجود آورد توانست بردباری کند.

لاریجانی در ادامه گفت: نکته دوم هوشمندی رهبری کشور بود چه در زمان امام و چه در زمان حضرت آیت الله خامنه ای؛ که این امر در جهت دادن به اراده ملت به سمت اینکه در مقابل این مصائب ایستادگی کنند و همه توان ها به یک سمت هدایت شود نقش بی بدیلی داشت. لذا باید از تجربه گذشته استفاده کرد اگر حادثه ای مثل 7 تیر که عده ای از سیاست مداران به شهادت رسیدند این باید کالبدشکافی شود و این قضیه اراده ملت را قوی تر کرد.

لاریجانی در توضیح چند چالش که چه در سطح ملی و چه مسائلی که قوه قضاییه با آن روبرو است گفت: یکی از این چالش ها در سطح ملی مسئله هسته ای است که نمونه دیگری از رفتار دو گانه غربی هاست و دیگری در برخورد با تروریست ها بود. امروز اکثریت جریانات تروریستی در کشورهای غربی حضور دارند و گاهی با دستگاه ای رسمی آن کشور ارتباط برقرار می کنند این فریادهایی که غربی ها می زنند هیچ سازگاری ندارد. باید توان رفتاری خودشان را بدهند و در مقابل این قضیه هزینه بدهند.

رئیس مجلس همچنین گفت: رفتار آمریکا در پذیرایی تروریست ها هیچ توجیهی ندارد. باید درداخل کشور سازو کارهای حقوقی تهیه کرد که این کشورها ی حامی تروریست تاوان اشتباهاتشان را بدهند.اگر نیاز به قانون گذاری دارد حاضریم کمک کنیم.

لاریجانی تاکید کرد: کشورهای غربی باید تاوان پذیرایی از تروریست ها را بپردازند. آنها از راه های مختلف در مقابله با ایران ناامید شدند و تقاضای مذاکره با ایران کردند و به حق غنی سازی در کشور اذعان کردند. تحریم های فلج کننده ذهن آنها را فلج کرد و در نهایت از ایده خود دست کشیدند. آمریکایی ها این روزها ژست می گیرند . در مذاکرات ، موضوع اصلی تحقیق و توسعه و غنی سازی است که نباید لطمه بخورد. یکبار دیگر جریان های غربی در برابر ابران دچار اشتباه نشوند و تصور نکنید ایران امروز نیازمند توافق است. ما استقبال می کنیم چون برآی همه خوب است. ابران را  مجبور نکنید سرعت بیشتری در روند فعالیت های هسته ای خود بگیرد.

وی با بیان "خیلی از این محدودیت‌های هسته‌ای ثلمه‌‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌کند"، خطاب به غربی‌ها گفت: بهتر است رفتارتان سنجیده باشد؛ غربی‌ها مراقب باشند که در توافق با ایران اشتباه نکنند و ایران را مجبور نکنند که مسیر هسته‌ای خود را با شتاب بیشتری طی کند که دراین‌صورت آنها باید هزینه‌ بیشتری را بپردازند.
لاریجانی با بیان وظیفه قوه قضائیه در حمایت از تولید، تأکید کرد: در شرایط کنونی، امنیت اقتصادی خیلی مهم است، قوه قضائیه باید اطمینان بدهد به سرمایه‌گذاران و به تولیدکنندگان کمک کنند؛ باید سرمایه‌گذاران را امیدوار کنیم که قوه قضائیه پناه آنها هست و از آنها حمایت می‌کند.
وی در ادامه خواستار تکریم ارباب‌ رجوع در دستگاه‌های مختلف شد و خاطرنشان کرد: متأسفانه در ادارات نسبت به تولیدکنندگان وضع مناسبی نیست، امروز همه باید در خدمت تولید باشیم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید درباره دلایل بالا بودن پرونده های قضایی در کشور تحقیق شود و کارگروهی مشتکل از متخصصین تشکیل شود. در وضعیت اقتصادی کشور باید محور تولید را مدنظر قرار داد. قوه قضاییه طبیبانه با تولید برخورد کند. زندانی کردن افرادی که معوقات دارند دردی را دوا نمی‌کند. می توان به بخش تولید بخشودگی داد. در ایجاد امنیت اقتصادی باید ایفای نقش کرد. قوه قضاییه باید به سرمایه داران این اطمینان را دهد و کمک کننده تولید کنندگان باشد. قوه قضاییه در بخش اقتصاد آرامش ایجاد کند. باید برای حل مشکلات تولید تدبیر کرد.

لاریجانی همچنین درباره انتخابات نیز گفت: انتخابات سالم در گرو رسیدگی به تخلفات است. شورای نگهبان که نمی تواند انتخابات ده حوزه را باطل کند. قوه قضاییه از الان دستورالعمل های لازم را برای متخلفان انتخاباتی را تدوین کند.

وی همچنین گفت : رفتار قوه قضاییه در برخورد با متعرضان امنیت اجتماعی باید بازدارنده باشد.

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =