آخرین خبرها از وین/ از اظهارات تند فابیوس تا ورود وزرای خارجه ۵+۱ به وین

مذاکراتی که از آن تاحت عنوان آخرین دور گفتگوهای ایران و ۵+۱ یاد می شود در وین در حال پیگیری است

سعید جعفری پویا - وین : هتل کوبورگ بار دیگر میزبان مذاکره کنندگان هسته ای ایران و ۵+۱ است  تا یک ددلاین دیگر هم سپری شود به امید اینکه توافقی روی میز باشد و مناقشه طولانی شده هسته ای ایران و جهان خاتمه یابد. از امروز شنبه ۶ تیر ماه مذاکرات شکل جدی تری به خود گرفته و با پیوستن ظریف و کری به گفتگوها، رسانه ها هم جدی تر اخبار مربوط به مذاکرات ایران را پی می گیرند.

رو به روی قصر مجلل هتل کوبورگ خبرنگاران رسانه های مختلف جهان در چادری محقر در حال انتشار اخبار مذاکرات هستند. محلی که برای خبرنگاران تهیه شده ضمن محدودیت های فضایی از سطح امکانات پایینی هم بهره مند است. از نبود سیستم تهویه و خنک کننده گرفته تا کمبود فضای کافی برای نشستن و انتشار گزارش ها. می توان حدس زد در روزهای آینده با افزوده شدن بر تعداد روزنامه نگاران، این مشکلات هم افزایش خواهد یافت. مسئولین مرکز رسانه ای اتریش می گویند حدود صد و پنجاه نفر برای پوشش خبری و تصویری این مذاکرات در وب سایت این مرکز ثبت نام کرده اند.

بازهم اظهارات تند فابیوس

طبق معمول اظهارات تند لوران فابیوس بخش دیگری از این دور از گفتگوها بود. وزیر خارجه فرانسه با تاکید بر سه موضوع بازگشت پذیری تحریم ها در صورت عمل نکردن ایران به تعهداتش، محدودیت های مربوط به تحقیق و توسعه و همچنین بازرسی های دقیق اماکن نظامی دوباره نقش کلاسیک خود را ایفا کرد و انتظارها در خصوص کارشکنی های فرانسوی در مذاکرات هسته ای را بی پاسخ نگذاشت.

در شرایطی که با نزدیک تر شدن به روزهای پایانی رسانه های خبری مختلف جهان به صورت تمام وقت اتفاقاتی که در پشت درهای بسته کوبورگ می گذرد را منعکس می کنند با بی خبری روزهای ابتدایی خیلی زود محل مذاکرات را ترک کردند و برای استراحت به هتل های محل اقامت خود باز گشتند.

شنیده ها حاکی از این است فردا (یکشنبه) ۷ تیر ماه خانم موگرینی هم به مذاکرات می پیوندد. از آن سو سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه قرار است روز سه شنبه به پایتخت اتریش سفر کند. هاموند و اشتاین مایر هم فردا یکشنبه برای پیگیری مذاکرات هسته ای با ایران وارد اتریش خواهند شد.

در این وضعیت بی خبری، خبرنگاران بیش از اینکه تحلیل و گزارش های منحصر به فرد منتشر کنند در حال کسب اطلاع از منابع خبری مختلف هستند تا از پس این اخبار به منظومه تحلیلی دست یابند.

تا اینجای مذاکرات احتمالا اظهارات تند لوران فابیوس مهمترین بخش دور تازه گفتگوهای هسته ای ایران و گروه کشورهای ۵+۱ است. عموم تحلیل های داخلی و خارجی روی سه شرطی که وزیر خارجه فرانسه برای امضای توافق نهایی با ایران ذکر کرده متمرکز کرده اند.

در حالی که پیشتر ددلاین پایان ژوئن را به عنوان زمان پایان مذاکرات اعلام کرده بودند از چند روز قابل مقامات ایران و آمریکا از احتمال ادامه چند روزه مذاکرات پس از پایان ژوئن هم سخن گفتند. اما از روز گذشته زمزمه ها در خصوص استمرار مذاکرات حتی تا ۹ جولای هم شنیده می شود. موضوعی که هرچند هنوز نمی توان با قاطعیت در آن خصوص اظهار نظر کرد اما با گذشت زمان و ورود بقیه وزاری خارجه به وین احتمالا فضا برای ارائه تحلیل های دقیق تر روشن خواهد شد.  

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    فابیوس غلط زیادی کرده دوباره
  • قاسم A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    تیکه استخوانی هم جلو او بیندازید
  • بی نام A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    29 4
    جمش کن بره دیگه بابا حالمون بهم خورد
  • بدون نام ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    42 18
    الان فرانسه اين همه كارشكني مي كنه شما باز فردا بگين مرگ بر امريكا
    • بی نام IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
      4 1
      یعنی می فرمایید مرگ بر فرانسه هم بگیم
  • پوریا A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    52 1
    اگه دست من بود پژو و رنو رو تحریم میکردم . ذلت رو ببین
  • بی نام IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    47 4
    فرانسه هم شده سگ حلقه به گوش عربستان و اسرائيل
  • خسرو A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    38 3
    در لحظه آخر یک عرب خر پول به سفارش آمریکا میرود به وین و به پاس خرابکاری فابیوس یک تکه استخوان پیش او می اندازد . چرا مسئولین از همین الان شرکتهای فرانسوی را تهدید نمیکنند تا به چیز خوردن بیفتند نکند پیش آنها نقطه ضعف دارند
  • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    30 16
    در اين دو ساله از فرانسه متنفر شده ام ، به نظرم اين كشور تبديل به نوكر عربستان شده در صورتي كه آمريكا اصلا چنين نقشي نداشته
  • بی نام CA ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    37 2
    اونوقت هنوز هیچی نشده قراردادهای جدید با پژو فرانسه منعقد شده. اینه اقتصاد مقاومتی؟
  • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    23 3
    اصلا با شرکت های فرانسوی قرارداد نفتی و خودرو سازی و ... نبندید خودش رام میشه. فکر کرده با یک پژو و رنو دنیا تو دستشه. مردم کالاهای فرانسوی را تحریم کنند.
  • بی نام A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    15 3
    بالاخره پولهایی که از عربستان گرفته باید براشون دم تکون بده
  • بی نام RU ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    4 1
    با نگاهی یه نظرات محترمانه کاربران با جنبه و فهیم، با چند واژه کلیدی مواجه میشی. سگ، استخوان، فرانسه، عربستان. با توهین نمیتوان حق را اثبات کرد.
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    3 0
    با کمال اطمینان میگم ان شاءالله با چند روز اختلاف توافق میشه ...برید سهام بخرید...حالا بگو نگفت
  • محمد A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    به فرانسه هم همانند روسیه و چین مقداری حق حساب و نفت ارزان بدهید او هم طرفدار ایران می شود .
  • امیر IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 1
    به نظر من ترک مذاکرات بهترین گزینه است. ذلت هم حدی دارد.