در حالی که خانواده ها و مردان بسیاری برای کسب کار و در آمد از روستاها و شهرستان ها به پایتخت مهاجرت می کنند، استقامت یک زن ایلامی در شهر خود با کارو تلاش و ایجاد شغل و صبوری قابل تقدیر و ستایش است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ اینجا دومین نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایداراست و در کنارغرفه های بی شماردر سالن 11 رنگارنگی قالیچه ها و گلیم های دستباف بازدیدکنندگان را به سوی خود می کشاند.

فاطمه دوخانی، بانوی ایلامی مسئولیت غرفه را برعهده دارد؛ وی معتقد است که دست خالی از نمایشگاه بر نخواهد گشت.

او می گوید: «منظورم از دست پر بودن تنها فروش محصولات نیست من در این دو سال تجربه هایی کسب کرده ام که در تمام عمرم نداشتم.»

منظورتان از تجربه هایی که در این دوسال کسب کرده اید چیست؟ بیشتر توضیح دهید ؟

همانطور که می دانید کارآفرینی هم کار و تلاش می خواهد، هم فکر و اندیشه و هم ایده . ضمن آنکه چشم امید بسیاری ازبانوان هم به کارآفرین هست ، برای آنکه می خواهند امرار معاش کنند . به هرحال مسئولیت سنگینی بر عهده داریم .من در شهرستان چندین دار قالی و بافنده داشتم که کار می کردیم ، 6 سال کارمان راکد شد و بازار را از دست دادیم . چشم بازکردیم دیدیم بازار را نقشه های قلابی چینی پرکرده است و دیگر کسی از ما فرش و گلیم نمی خرد. انگار سطح سلیقه مردم هم تغییر کرده بود . تا دو سال پیش که رییس جمهور به شهرمان آمد . خانم خلیل وند مشاور استاندار، موفق شدم خانم مولاوردی را ملاقات کنم و در همان سفر رییس جمهور 15 میلیون تومان وام بلاعوض از دولت گرفتم .

با این 15 میلیون تومان چه کردید ؟

همان کاری را که در گذشته انجام می دادم ، یک پنجم دارهای قالی ام را که از سال 69 راه اندازی کرده بودم و از سال 86 کم کم از بین رفت، دوباره راه اندازی کردم. 100 بافنده را دوباره بکار گرفتم و هم اکنون شرکت راه اندازی شد . تعاونی 569 چند منظوره حضرت زهرا (س) را مدیریت می کنم و بانوان بسیاری ازاین راه امرار معاش می کنم . من با آن 15 میلیون تومان نخ خریدم و در اختیار بافنده ها قراردادم و دوباره بافندگی آغاز شد .

درآمد بانوان ماهیانه است ؟

خیر ، تخته ای فرش می بافند و می فروشیم . اما مشکلات بسیاری حل شده و بانوان راحت تر امرار معاش می کنند با این کار هنرشان هم از بین نمی رود . حتی در این تعاونی برای بانوانی که نه بافندگی می دانند و نه دار قالی دارند ، سبزی تهیه می کنیم و آنها زحمت پاک کردن و خشک کردن آن را می کشند پیدا کردن مشتری برای سبزی ها و بازاریابی آن ها نیز در اختیارات تعاونی ماست .

پس منظورتان از کسب تجربه این بود و اینکه دست خالی برنخواهید گشت.

بله. خانم مولاوردی و دولت وقت به من اعتماد کرد و اعتماد ایشان اعتماد به نفس من را قوی تر کرد .من موفق و سربلند شدم و بانوان شهر من می توانند با تکیه بر اراده خود امرار معاش کنند. شاید دولت با این اقدام ازمهاجرت و آوارگی بسیاری از افراد کم درآمد جلوگیری کرده است و من نمونه ای ازبسیار افرادی هستم که امیدوارم به آنها هم نظری شده باشد و در گوشه ای دیگر کارگاهی و یا تعاونی دیگری راه اندازی شده باشد. خیلی چیزها یادگرفتم و می دانم که در این نمایشگاه هم همین اتفاق خواهد افتاد و حتما تعامل خوبی با بانوان خواهم داشت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    7 0
    افرین برصبر وحوصله شما.همیشه پایدار و موفق باشید
  • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    2 1
    این خانم بیاد ریسس جمهور ایران بشه .با این رقم چه کرد وبعد اقایون با ان رقم ها که من نمی توانم بنویسم صفر هایش جا نمی شه چه کردند .افرین