ساخت نخستین نمایشگر فوق‌نازک تمام‌رنگی با الهام از پوست هشت‌پا

دانشمندان مرکز فناوری علوم نانو در دانشگاه فلوریدای مرکزی با الهام از طبیعت نخستین نمایشگر بازتابی انعطاف‌پذیر، تمام رنگی و نازک جهان را ارائه داده‌اند.

ایسنا نوشت:

دانشمندان مرکز فناوری علوم نانو در دانشگاه فلوریدای مرکزی با الهام از طبیعت نخستین نمایشگر انعکاسی انعطاف‌پذیر، تمام رنگی و نازک جهان را ارائه داده‌اند.

نمایشگرهای سنتی مانند نمایشگرهای تلفن‌های همراه، نیازمند یک منبع نوری، فیلتر و صفحه‌ای شیشه‌ای هستند؛ اما حیواناتی مانند ماهی‌های مرکب، هشت‌پاها و آفتاب‌پرست‌ها با نوعی پوست نازک، انعطاف‌پذیر و تغییر رنگ دهنده به دنیا می‌آیند که نیاز به منبع نوری ندارد.

تمامی نمایشگرهای ساخته دست بشر مانند نمایشگرهای ال.سی.دی و ال.ای.دی سخت و شکننده هستند اما هشت‌پاها می‌توانند بر روی پوستشان رنگ ایجاد کرده و پوست آن‌ها کششی و انعطاف‌پذیر است.

دانشمندان می‌توانند با اعمال کردن ولتاژ، رنگ صفحه فوق‌نازک و نانوساختار، نمایشگر جدید را تغییر دهند. فناوری مزبور به منبع نوری نیاز ندارد زیرا نور محیط پیرامون خود را منعکس می‌کند.

در این نمایشگر، نوعی لایه بلور مایع بر روی نانوسازه‌ای فلزی فشرده می‌شود که بعضی از طول‌موج‌های نور را جذب کرده و برخی از آن‌ها را بازتاب می‌کند.

رنگ‌های بازتاب‌شده را می‌توان با ولتاژ اعمال‌شده به لایه بلور مایع کنترل کرد. تعامل بین مولکول‌های بلور مایع و امواج پلاسمای موجود بر روی سطح فلزی، نقش مهمی در تولید نمایشگر تمام‌رنگی قابل تنظیم مستقل از قطبش ایفا می‌کند.

این دستاورد فناورانه کاربردهای مهمی در ابزار الکترونیکی موجود مانند تلویزیون‌ها، رایانه‌ها و ابزارهای همراه دارد که نمایشگرهایشان نازک بوده اما در مقایسه با نمایشگر جدید ضخیم هستند.

جزئیات این فناوری در مجله Nature Communications ارائه شده است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    4 1
    خبر خيلي سنگين بود
  • علی IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    1 0
    دست آورد خیلی خیلی خوبیه. امید وارم در ساخت کجت های کتاب خوان مثل کیندل استفاده بشه. خیلی دوست دارم یه کتاب خوان رنگی داشته باشم که چشم رو اذیت نکنه