کشف حسگر میدان مغناطیسی زمین در مغز حیوانات برای نخستین بار

دانشمندان برای نخستین بار نورون‌های حساس به میدان مغناطیسی زمین را در مغز یک نماتود غیرانگلی کشف کرده‌اند. این نورون‌ها هم‌چنین به سطوح دی‌اکسید کربن و دما حساس‌اند.

ایسنا نوشت:

گروهی از دانشمندان دانشگاه تگزاس در آستین برای نخستین بار نورون‌های حساس به میدان مغناطیسی زمین را در مغز یک نماتود غیرانگلی کشف کردند.

نورون‌های مغزی تنها در چند گونه زیستی به میدان مغناطیسی زمین پاسخ می‌دهند. ولی تاکنون نورون‌های حساس به مغناطیس در هیچ حیوانی کشف نشده بود و محققان برای نخستین بار آن را در مغز نماتودهای Caenorhabditis elegans مشاهده کردند که در آب‌های نواحی جزر و مدی زندگی کرده و از باکتری‌ها تغذیه می‌کند.

محققان دریافتند که سی. الگنس‌های گرسنه که در لوله‌های پرشده با ژلاتین قرار می‌گیرند، تمایل دارند به سمت پایین لوله حرکت کنند و این سازوکاری است که این حیوانات احتمالاً زمانی که در جست‌وجوی غذا هستند، در پیش می‌گیرند.

وقتی دانشمندان این کرم‌ها را از دیگر نقاط جهان به آزمایشگاه منتقل کردند، دریافتند که کرم‌ها به سمت پایین لوله حرکت نکرده، بلکه برحسب منطقه‌ای که کرم‌ها ازآنجا آمده بودند - هاوایی، انگلستان یا استرالیا - با درجه انحراف مشخصی نسبت به میدان مغناطیسی زمین به جهات مختلف حرکت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال سی. الگنس‌های استرالیایی به سمت بالای لوله حرکت می‌کنند.

جهت میدان مغناطیسی زمین از یک نقطه به نقطه دیگر فرق می‌کند و سیستم حسگرهای حساس به میدان مغناطیسی در هر کرم برحسب محیط محلی خودش تنظیم شده است که باعث می‌شود کرم به سمت بالا یا پایین حرکت کند.

مشخص شده است که نورون‌های حساس به نیروی مغناطیسی که نورون AFD خوانده می‌شوند، به سطوح دی‌اکسید کربن و دما حساس‌اند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =