انتخاب نوشت:

خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی دستیابی به سند محرمانه‌ای در رابطه با مذاکرات هسته‌ای شده است که نشان می‌دهد ایالات متحده و دیگر کشورها حاضرند در قبال اقدام ایران برای محدود ساختن برنامه اتمی خود راکتورهای بسیار پیشرفته و تجهیزات مدرن در اختیار ایران بگذارند.

این گزارش از سند یادشده به عنوان یکی از ضمایم فنی سند توافق جامع اتمی نام می‌برد که حاوی ده‌ها پرانتز است، پرانتزهایی که گویای اختلافات میان طرفین بر سر مسائل متعدد است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که از این سند برمی‌آید همکاری‌های فنی موضوع کم‌ترین مناقشه میان طرفین در مذاکرات بوده و شمار پرانتزها هم نشان می‌دهد که ایران و قدرت‌های جهانی زمانی بیشتر از یک هفته برای حل و فصل مناقشات لازم خواهند داشت، حال آن که مهلت تعیین شده برای توافق جامع اتمی ۱۰ تیر است.

سند یادشده که «همکاری هسته‌ای غیرنظامی» نام دارد، عنوان می‌کند که قدرت‌های جهانی به ایران وعده داده‌اند که در ازای تاسیسات نیمه‌تمام آب سنگین در اراک، راکتورهای هسته‌ای آب سبک در اختیار ایران بگذارند.

سند یادشده که تاریخ ۲۹ تیر را بر خود دارد حاوی پیشنهاد برای مشارکت بین‌المللی در ساخت دوباره تاسیسات اراک به شیوه‌ای است که کمتر امکان تولید سلاح‌های هسته‌ای در آن باشد! در عین حال که ایران خود به عنوان صاحب و مدیر پروژه، آن را رهبری خواهد کرد.

این سند ۸ صفحه‌ای همچنین به ایران اطمینان می‌دهد که قدرت‌های جهانی تجهیزات مربوط به راکتورهایی را که در اختیار ایران قرار می‌دهند تامین می‌کنند و سوخت هسته‌ای تولیدشده را نیز خود خارج می‌سازند.

قدرت‌های جهانی همچنین به ایران پیشنهاد کمک در ساخت‌ راکتور و سخت‌افزارهای مربوط به آن را داده‌اند. همکاری با ایران در زمینه‌های ایمنی هسته‌ای، پزشکی هسته‌ای و تحقیقات نیز بخشی دیگر از پیشنهادهای قدرت‌های جهانی است که در این سند قید شده‌است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    27 2
    من کاملا طرفدار مذاکره و تیم هسته ای هستم.ولی اصلا باور ندارم که غربیها و امریکائیها حتی چین و روسیه به نفع ما کاری بکنن.امکان نداره برای پیشرفت ایران کاری کنن.یعنی اونا بیان به نفع ما گام بردارن.عمرا
  • مهدی A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    3 1
    چقدر شما خوش خیال هستید غربی به همپیمانان خود نظیر کشور ترکیه حاضر نیستند همکاری هسته ای بکنند حالا با کشور ما بیایند همکاری کنند شما چقدر ساده اید
  • بشارت IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    غرب غلط میکند هیچ گربه ائی محض رضای خدا موش نمیگرد غرب هرگز به وعده و قول و امضا ی خودش وفا نکرده ونمیکند انسان باید خیلی ابله و احمق باشد تا فریب این بازیها و نیرنگها را بخورد
  • هدفمند A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    تو انرژی هسته ایی کمکی هم نکردند اشکال نداره.تیم مذاکره کننده هم اینها رو میدونه .نماینده های ما دنبال تثبیت کشور ایران هسته ایی هستند و اینکه تحریمها هم برداشته شود.بقیه شو بچه های خومون حلش میکنند