راهکاری برای کنترل آشفته‌بازار مقالات علمی کشور: خریدوفروش مقالات به‌طور بنیادی متوقف شود

مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید روند غیراخلاقی خریدوفروش طرح پژوهشی و مقالات باید به‌طور بنیادی متوقف شود زیرا به‌شدت به وجهه علمی کشور آسیب می‌زند.

ایسنا نوشت:

مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افراد برای نوشتن مقاله باید تیمی کار کنند زیرا یک نفر مهارت و پتانسیل کافی در تمام زمینه‌ها را اعم از تخصص مقاله، زبان و علم آمار ندارد و از جهتی کار تیمی به افراد انگیزه می‌دهد.

دکتر رؤیا کلیشادی دکتر رؤیا کلیشادی با بیان اینکه برای کاربردی شدن مقالات باید از ابتدا طرح اولیه مقاله کاربردی باشد، اظهار کرد: از همان ابتدا که بنای پژوهش گذاشته می‌شود، طرح تحقیقاتی اولیه باید دیدگاه کاربردی داشته باشد. وقتی کاربرد از ابتدا تعیین شده باشد طبعاً قسمتی از برون‌ده که همان مقاله است، کاربردی خواهد شد چراکه موضوع از ابتدا کاربردی بوده است.

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با اشاره به برخی موضوعات ازجمله علوم پایه که مستقیماً مشکل جامعه را برطرف نمی‌کند، افزود: مقالات مربوط به علوم پایه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که بخشی از مشکل جامعه را برطرف کند و در مورد طرح‌های تحقیقاتی این‌گونه مقالات بررسی‌هایی صورت گیرد تا مشخص شود چه کمکی به رفع معضل خواهد کرد. اگر از ابتدا چنین دیدگاهی در نوشتن مقالات وجود داشته باشد و پژوهش کاربردی تعریف شود، پژوهش‌ها به نتیجه عملی خواهد رسید.

مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در مقالات و پژوهش‌ها باید کیفیت و نوآوری وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: موضوع مقالات نباید تکرار مکررات باشد. نوآوری در موضوع مقالات و تدوین طرح پژوهش بر اساس یک سؤال پژوهشی مشخص برای رفع یکی از مشکلات موجود طبعاً موجب می‌شود برون‌ده و نتیجه مقالات کاربردی باشد. مثلاً بر اساس مشکلی در صنعت، سؤالی مطرح می‌شود و تحقیقات بر اساس آن سؤال و مشکل صورت می‌گیرد.

کلیشادی در خصوص راهکارهای بالا بردن کیفیت مقالات تصریح کرد: طرح اولیه مقالات باید جدید، به‌روز و کاربردی باشد و طرح‌های تحقیقاتی مقالات به سفارش مصرف‌کننده انجام شود. برای مثال معضلی در تصفیه آب وجود دارد و سؤال پژوهشی مشخصی با توجه به آن معضل شکل می‌گیرد، بنابراین از سوی معاونت بهداشت سفارشی برای بررسی معضل و رفع آن داده می‌شود. طبعاً این پژوهش هم می‌تواند مفید واقع و از کیفیت بالایی برخوردار شود.

وی در خصوص متناسب بودن مقالات با نیازهای روز جامعه اظهار کرد: در محیط و سازمانی که پژوهش در آن صورت می‌گیرد باید مجموعه تحقیقات انسجام داشته باشد و در سازمان به مجموعه سؤالات مرتبط با معضلی که وجود دارد پاسخ داده شود.

مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: اگر همکاری بین بخشی در طرح یک مسئله و نقشه پژوهشی مشخص بین سازمان‌ها وجود داشته باشد بر کاربردی شدن و بالا رفتن کیفیت مقالات اثر می‌گذارد؛ اما معمولاً انسجام لازم در سازمان‌ها وجود ندارد زیرا نقشه راه تحقیقاتی وجود ندارد و مقالات پراکنده نمی‌تواند هم‌افزایی داشته باشد. درنهایت موجب تکراری شدن و موازی کاری مقالات در سازمان‌ها می‌شود که نتیجه سودمندی در عمل نخواهد داشت.

کلیشادی با بیان اینکه دانشجویان برای ارائه کار تحقیقاتی و پایان‌نامه خود هنوز تجربه و مهارت کافی ندارند، افزود: استاد راهنما و پژوهشگرانی که تجربه بیشتری دارند باید در مسیر نوشتن پایان‌نامه و مشخص کردن نقشه کلی و عناوین کلی تحقیق با دانشجویان همکاری کنند.

وی با اشاره به‌ضرورت وجود وجدان کاری در هر سطحی خاطرنشان کرد: تقلب کردن مثل هر جای دیگری در آموزش هم وجود دارد و وجود وجدان کاری است که از تقلب جلوگیری می‌کند. برای مثال در رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی هر فردی باید پلیس خود باشد و پلیس در جامعه تا حدی می‌تواند کنترل‌کننده وضعیت قانون و مقررات باشد؛ اما در بسیاری از موارد علت رعایت نکردن قوانین، عدم اطلاع و آگاهی افراد از خطاهای پژوهشی است، بنابراین نظارت شوراهای پژوهشی حین انجام پروژه اهمیت بسیاری دارد.

مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به راه‌های ایجاد انگیزه برای دانشجویان در ارائه مقالات کاربردی تصریح کرد: باید جایگاه و ارزش مقالات در سطح بین‌المللی برای دانشجویان مشخص شود تا دانشجویان برای رفع تکلیف به ارائه مقاله روی نیاورند، همچنین افراد برای نوشتن مقاله باید تیمی کار کنند زیرا یک نفر مهارت و پتانسیل کافی در تمام زمینه‌ها اعم از تخصص مقاله، زبان و علم آمار را ندارد و از جهتی کار تیمی به افراد انگیزه می‌دهد.

کلیشادی با بیان اینکه دانشجویان باید خودشان مهارت‌های لازم برای اجرای پژوهش و نگارش مقاله را فرا بگیرند، اظهار کرد: اگر دانشجویان از فرد یا شرکت مشاوره‌ای در نوشتن مقاله کمک می‌گیرند باید خودشان در تمام مراحل مشارکت فعال باشند، نه اینکه در مراحلی شاهد خریدوفروش طرح پژوهشی یا مقالات باشیم. باید این روند به‌طور بنیادی متوقف شود زیرا این مسئله غیراخلاقی به‌شدت به وجهه علمی کشور آسیب می‌زند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نقی IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    14 2
    وقتی دانشجو چیز کاربردی یاد نمی گیره چطور مقاله کاربردی بنویسه؟
  • یک ناظر A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    10 3
    اول از همه حضراتی که ادعای دلسوزی برای پژوهش کشور را دارند بفرمایند تا به حال با مقالاتشان چه مشکلی از کشور را برطرف نموده اند که می خواهند بقیه را راهنمایی کنند بر کسی پوشیده نیست که این تعداد مقاله ای که افرادی چون شما می نویسند نه برای درد مردم است و نه برای حل مشکلات کشور، فقط پله ای است برای ارتقاء شغلی افرادی مثل شما.
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    5 1
    مطلب جالبی بود. به علاوه اینکه نحوه ی ارتقا اعضای هیات علمی باعث عطش آنها در چاپ مقاله شده که نتیجش انجام کارهای سطحی و هدر رفت انرژی و سرمایه برای ارتقا آنها شده. صحت حرف بنده اینه که با اینکه مقاله میدیم اما سهمیدر تولید علم بصورتواقعی نداریم. ی نکته ی جالب دیگه اینه که سری بزنید به مقالات برخی هیات علمیها. خواهید دید طرف توی چندین زمینه ی مختلف مقاله داده و خیلی سر از موضوع در نمیاره. خلاصه ی آشفته بازاری گریبان آقایون و خانمای طالب ارتقا رو گرفته و متاسفانه هزینشو مردم میدن