روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

ادامه «کاهش تقاضا» و «افت قیمتی درهم» موجب شد روز گذشته کمترین قیمت دلار در سال 94 ثبت شود. در چهارمین روز هفته، بهای شاخص بازار ارز پنجمین افت متوالی خود را تجربه کرد و با 3 تومان افت نسبت به روز دوشنبه به قیمت 3267 تومان رسید، رقمی که پایین‌ترین نرخ فروش این ارز از تاریخ 25 اسفند سال 93 بود. 

جدا از کاهش قیمت درهم و کنار کشیدن شماری از معامله‌گران به دلیل فضای انتظاری بازار، گروهی از فعالان، نوسانات روزهای اخیر را ناشی از تلاش شماری از معامله‌گران غیررسمی برای کاهشی کردن قیمت‌ها دانسته‌اند. به اعتقاد فعالان، هدف آنها خرید ارز در قیمت‌های پایین‌تر و کسب سود از نوسانات ایجاد شده است.

 در این شرایط نهاد سیاست‌گذار باید تحرکات و تلاش‌های این گروه را برای نوسان‌گیری مدنظر قرار دهد و اقدامات مناسب را برای مدیریت انتظارات بازار برای جلوگیری از افزایش دامنه نوسانات به عمل آورد.روز سه‌شنبه برخلاف کاهش بهای دلار در بازار آزاد، در مرکز مبادلات ارزی نرخ رسمی دلار 41 ریال افزایش یافت و دلار مبادله‌ای به قیمت 2920 تومان رسید تا شکاف بین این نرخ های رسمی و بازار به 347 تومان (معادل 6/ 10 درصد) برسد. این شکاف کمترین شکاف از ابتدای سال 93 است. روز سه‌شنبه با ادامه افت قیمت دلا ر و اونس، قیمت سکه نیز حرکت در سراشیبی نزولی را ادامه داد و با 3 هزار تومان افت به قیمت 905 هزار تومان رسید تا کمترین قیمت این کالای گران‌بها از تاریخ 16 آبان 93 رقم بخورد.

 10 کاهش در 13 روز 

شاخص بازار ارز از 21 خرداد در مسیر کاهشی قرار گرفته و در 13 روز گذشته 10 کاهش را تجربه کرده است. بهای دلار در این بازه زمانی 53 تومان از ارزش خود را از دست داده و از رقم 3320 تومان تاریخ 20 خرداد به رقم 3267 تومان در روز سه‌شنبه رسیده است. در این مدت بهای دلار تنها یک افزایش را ثبت کرد و روند نزولی دلار موجب ضرر شمار زیادی از معامله‌گران شده است. به گفته فعالان، متضرر شدن تعدادی از این معامله‌گران موجب شده که این گروه فعالیت خود را متوقف کند و از هراس ضرر بیشتر تنها تماشاچی فعالیت سایر معامله‌گران باشند. به گفته یکی از معامله‌گران فردایی، زمانی که کسی کف قیمتی دلار را عددی حدس می‌زند و در آن قیمت به خرید ارز می‌پردازد، روز بعد دلار با کاهش بیشتر مواجه می‌شود  دچار زیان می‌شود. با وجود کنار کشیدن برخی از معامله‌گران به دلیل ضررهای ارزی، شماری دیگری از این افراد هم‌چنان سعی دارند با خرید دلار در قیمت‌های پایین‌تر و نوسان گیری، ضررهای گذشته خود را جبران کنند. 

با وجود تلاش این معامله‌گران، فضای بازار ارز تا حدود زیادی آرام است و تقاضای خاصی در بازار وجود ندارد. به گفته فعالان، نزدیک شدن به زمان معلوم شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای موجب شده که اکثر معامله‌گران تمایل چندانی به فعالیت نداشته باشند. جدا از فضای انتظاری و عدم فعالیت معامله‌گران، کاهش قیمت درهم امارات نیز از عواملی بود که به کاهش دلار کمک کرد. خبر دیگر اینکه، روز سه‌شنبه نرخ رسمی دلار بیشترین میزان رشد خود را در 13 روز گذشته ثبت کرد و با 41 ریال افزایش به رقم 2920 تومان رسید که 70 تومان بالاتر از نرخ محاسباتی دلار در بودجه 94 است. افزایش نرخ رسمی دلار و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد موجب شد شکاف قیمتی این دو نرخ به 347 تومان (معادل 6/ 10 درصد) برسد.

 کاهش حباب سکه

 


روز گذشته، بهای سکه دومین کاهش متوالی خود را تجربه کرد و با 3 هزار تومان افت به قیمت 905 هزار تومان رسید. افت جزئی دلار و رسیدن بهای اونس به 1183 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر، قیمت سکه را تحت فشار قرار داد تا این کالای گران‌بها به کمترین قیمت خود از تاریخ 16 آبان 93 برسد. با وجود این، قیمت سکه متناسب با افت دلار و اونس کاهش نیافت تا حباب منفی قیمتی تا حدی کاهش یابد. در چهارمین روز هفته ارزش ذاتی سکه 915 هزار تومان بود و اختلافی 10 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. این در حالی است که در روز دوشنبه حباب سکه 15هزار تومان بود. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =