رییس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه اعلام کرد: عربستان سعودی برای فشار بر اوباما به روسیه نزدیک می شود و سفر هیات عالیرتبه عربستانی به سرپرستی وزیر دفاع این کشور به روسیه با همین هدف صورت گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پورتال خبری روسی 'ایران رو'، رجب صفراف، رییس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه روز سه شنبه در مصاحبه با رادیو آلمان (دویچه وله) خاطرنشان کرد: سران عربستان سعودی نگران نزدیکی ایران و آمریکا هستند و این مساله باعث شده است که عربستان سیاست خود را تغییر دهد.

صفراف با اشاره به سفر هیات بزرگی از عربستان سعودی به سن پترزبورگ به سرپرستی محمد بن سلمان معاون ولیعهد و وزیر دفاع این کشور گفت: هیات 500 نفره عربستان سعودی درسه هواپیمای اختصاصی به روسیه سفر کرد و این امر نشانکر اهمیت فراوان سفر و ماموریت این هیات عربستان سعودی بود.

وی اضافه کرد: حضور این هیات در روسیه نشان می​دهد که عربستان در حال گزینش مسیر جدید سیاست اقتصادی و خارجی است و این مسیر به سمت روسیه است. از طرف دیگر این گزینه فشاری است به غرب و آمریکا، بنابراین این سفر بسیار مهمی بوده است.

کارشناس روس یاداور شد: محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان سعودی در سفر به شهر سن پترزبورگ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت وگو کرد و ریاض و مسکو شش توافقنامه مهم از جمله همکاری های هسته ای و نظامی امضا کردند.

در همین حال صفراف خاطرنشان کرد که اعتقادی به نزدیکی استراتژیک روسیه و عربستان ندارد و بر این باور است که عربستان منافع روسیه را در آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه به چالش کشیده و مسکو به این کشور اطمینان ندارد.

کارشناس روس با بیان این که عربستان شریک روسیه در منطقه نیست، اظهار کرد : این کشور سیاست و رویکرد خصمانه ای در مورد روسیه داشته است و بدیهی است با یک سفر هم نمی​توان سیاست راهبردی را عوض کرد.

وی نتیجه گیری کرد: عربستان یک کشور مستقل نیست و بازیچه ​ای در دست آمریکا در خاورمیانه است و به هیچ وجه مسکو فکر نمی ​کند با ریاض مناسبات استراتژیک برقرار کند.

در گزارش رادیو آلمان امده است که روسیه منافع زیادی در همکاری با عربستان دارد اما این به معنای جایگزینی ایران با عربستان درسیاست منطقه​ ای این کشور نخواهد بود. بدیهی است روسیه سیاستش را با ایران ادامه خواهد داد اما به توسعه روابط با عربستان سعودی هم توجه خواهد کرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    1 1
    این روسیه فقط دنبال پوله چه ایران چه عربستان
  • علی A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    وقتی سخن از اعتماد است نام روسیه میدرخشداس 300 رو با آنتی2500 عوض کردین همونم نمیدین بعد به بقیه اعتماد ندارین؟؟پیمان شکن های پروووو
  • بی نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    ایشالا که این طوری باشه چرا که عربستان با این کار قبر خودشو میکنه............
  • حامد A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    3 0
    دقیقا همینطوره. روسیه با عربستان هرگز هدف مشترک و منافع مشترکی نداشته و نخواهد داشت. این ها همش سیاست بازی و لبخندهای الکی هستش. واقعیت همونه که بوده و خواهد بود.
  • ایرانی A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    1 0
    مگه عربستان چی هست که امریکا بخواد ازدستش بده عربستانه که به امریکا نیاز داره