غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد در نیویورک روز دوشنبه در جلسه شورای امنیت این سازمان در خصوص وضعیت افغانستان سخنرانی کرد.

به گزارش خبرآنلاین   وی در سخنان خود ضمن ابلاغ تسلیت به ملت و دولت افغانستان بخاطر حملات تروریستی صورت گرفته علیه مردم اینکشور از سوی طالبان از جمله حمله اخیر به مجلس افغانستان در کابل، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از برقراری صلح، ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی و اجتماعی در افغانستان حمایت کرده و امنیت در افغانستان را مساوی با امنیت در مرزهای خود می داند. دهقانی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت افغانستان تغییر نکرده و نخواهد کرد و ما مطمئن هستیم که دولت وحدت ملی در اینکشور آمادگی لازم را برای رویارویی با چالشهای موجود در راه رسیدن به صلح و توسعه در افغانستان داشته و ایران نیز در این خصوص از ارائه هرگونه کمکی دریغ نخواهد کرد.

دهقانی همچنین گفت: گزارش دبیر کل در خصوص افغانستان متاسفانه حاکی از رو به وخامت گذاشتن شرایط امنیتی در آن کشور بوده بطوریکه میزان حملات مسلحانه 6 درصد و اعمال خشونت 45 درصد نسبت به دو سال گذشته در افغانستان رشد داشته که این آمار و ارقام باعث نگرانی همه ما در منطقه و ماورای آن است. سفیر کشورمان افزود: همانطور که در گزارش دبیر کل هم اشاره شده است، نا امنی، بی ثباتی و فقر همچنان بستر لازم را برای فعالیت گروههای خشن افراطی نظیر طالبان، القاعده و اخیرا ظهور داعش و سایر تروریست های خارجی در افغانستان فراهم نموده است.

دهقانی با اشاره به رشد فعالیت های تروریستی بر اساس گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: از نظر جمهوری اسلامی ایران فعالیت های افراطیون خشونت طلب در افغانستان نه تنها تهدیدی علیه ایران بلکه تهدید علیه کل منطقه محسوب می شود. ایران همواره حملات گروههای تروریستی و همچنین هرگونه همکاری با این گروهها را محکوم نموده است زیرا معتقد است این نوع تحرکات در تضاد با استقرار صلح در افغانستان است.

معاون نماینده دائم کشورمان همچنین در بحث همکاریهای دو جانبه به اولین سفر رسمی رئیس جمهور افغانستان به جمهوری اسلامی ایران و ملاقات وی با مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری اشاره کرد و افزود: طی این دیدارها مقامات دو کشور ضمن تبادل نظر در خصوص همکاری های گسترده تر در زمینه تبادل اطلاعات امنیتی، مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر، موضوع پناهندگان و تقسیم منابع آب، بر عزم خود برای همکاری و مبارزه بمنظور از بین بردن افراطی گری و تروریسم تاکید نمودند.

دهقانی همچنین اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران تجارت و ترانزیت کالا را دو زمینه اصلی براي افزایش روابط تهران و کابل می داند و در این ارتباط دو پروه خط آهن هرات - خاف و آمادگی ایران برای ارائه خدمات بندری در چابهار بمنظور انتقال کالا به افغانستان را دو نمونه مهم در دست پیگیری مي داند وي افزود: لازم است فعالیت های مربوط به این دو پروژه در چارچوب توافق سه جانبه میان هندوستان، افغانستان و ایران سرعت بیشتری پیدا نمایند.

 

سخنران کشورمان در جلسه شورای امنیت در خصوص تلاش های صورت گرفته برای مبارزه با مواد مخدر افزود: جمهوری اسلامی ایران بطور مشخص از گزارش های مربوط به افزایش کشت خشخاش در افغانستان طی سالهای گذشته نگران است که این معضل زنگ خطری است برای منطقه ما و ماورای آن و لازم است تا جامعه بین المللی بطور جدی با این تهدید به مقابله برخیزد. وی افزود
: ما از هرکونه راهکار پیشنهادی توسط کشورهای منطقه از جمله چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در مبارزه با تولید و قاجاق مواد مخدر استقبال کرده و بر این باوریم که حمایت و تعهد قوی طرف های کمک کننده بین المللی، مقامات افغانستان و دفتر سازمان ملل برای مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر یک ضرورت است. دهقانی همچنین تولید و قاچاق مواد مخدر را نه تنها چالشی اجتماعی و بهداشتی برشمرد بلکه مهمتر از آن، این پدیده شوم را اصلی ترین منبع درآمد گروههای تروریست و افراطی خواند و به همین جهت از جامعه بین المللی خواست بطور مشخص از تلاشهای سه كشور افغانستان، ایران و پاکستان در قالب مثلث همکاري برای مبارزه با این پدیده حمایت کامل بعمل آورند.

سفیر کشورمان در پایان سخنرانی خود با اشاره به موضوع میزبانی ایران از مهاجرین افغانی طی سالهای گذشته تا به امروز افزود: بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانی نیازمند برآورده شدن نیازهای معقول آنها در فرایند ملحق شدن دائمی اين جمعيت به موطن خود است و این امر نیازمند بسیج امکانات و حمایت بین المللی برای عملی شدن آن می باشد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =