رییس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: جمهوری اسلامی ایران طرفدار مذاکرات هسته ای است و امیدواریم که بتوانیم با حفظ حقوق ایران در امور هسته ای و کاربرد صلح آمیز آن، بدون هرگونه محدودیتی به توافق برسیم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، علی اکبر ولایتی روز سه شنبه در حاشیه دیدار با وزیر کشور سوریه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما در مورد آینده مذاکرات هسته ای چیست؟ این مطلب را عنوان کرد.

خبرنگاری پرسید نگاه شما نسبت به پروتکل الحاقی و طرحی که مجلس در این خصوص تصویب کرده چیست؟ که ولایتی گفت: مجلس شورای اسلامی در این زمینه اقداماتی کرده است که باید منتظر باشیم و ببینیم که نتیجه این تصویب در مجلس به کجا می رسد.

وی ادامه داد: آن طور که بنده حدس می زنم و شواهدی که موجود است و رویدادی که در کشور بوده براساس قانون اساسی باید موضوع پیوستن ایران به هر قرارداد و پروتکلی و یا قبول هر قرارداد و پروتکلی با تصویب مجلس باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک اضافه کرد: بدون تردید اگر قرار است کاری صورت بگیرد با همکاری دولت و مجلس باید باشد.

کردهای سوریه نسبت به تمامیت ارضی کشورشان وفادارند


ولایتی در مورد این که سوریه با اکراد برای مبارزه با تروریست داعش تفاهمی دارند؟ گفت: حداقل جزو مشترکات این است که با داعش مبارزه کنند چرا که داعش در حمله به یک شهر کردنشین که عین العرب یا کوبانی باشد از هیچ جنایتی فروگذار نکرد و این مقدمه ای شد که کردهای منطقه چه سوریه، چه ترکیه و حتی عراق علیه داعش وارد صحنه شوند و نگذارند موفق شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین، این خصومت را داعشی ها شروع کردند. چون آن ها نشان دادند که به هیچ کس رحم نمی کنند چه کرد باشد، چه عرب، چه شیعه یا سنی باشد. آن ها به چیزی پایبند نیستند. بنابراین می بینیم که کردها وارد صحنه شده اند و علیه داعش می جنگند و نهایتا هم پیروزی با آن ها خواهد بود. کردهای سوریه نسبت به تمامیت ارضی کشورشان کاملا وفادار هستند.


با اتحاد ایران، عراق و سوریه بر تروریسم فایق می آییم


ولایتی گفت: مبارزه با تروریسم یک مبارزه منطقه ای است و منحصر به یک کشور نیست زیرا که می بینید بعضی از گروه های تروریستی بین سوریه و عراق رفت و آمد می کنند و اگر قرار است برای ریشه کنی آن ها مبارزه شود، باید همکاری منطقه ای صورت گیرد.

وی ادامه داد: خوشحالیم که بالاخره وزرای سه کشور ایران، عراق و سوریه به این نتیجه رسیدند که در هفته آینده اجلاس مشترکی در بغداد داشته باشند که با تعاون و همکاری سه کشور بتوانیم بر تروریسم که به وجود آورنده آن توطئه گران بین المللی و همکاران منطقه ای آن ها هستند، فائق شویم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: حال که یک چنین توطئه بی نظیری در تاریخ معاصر اتفاق افتاده که گروهی از افراد بی ریشه و مزدور از حدود 80 کشور در دو کشور دوست و برادر ما جمع شدند و علیه دولت های قانونی این کشورها و مردم آن ها با بهانه های بی ریشه و غیرمنطقی می جنگند؛ باید کشور های منطقه در مبارزه با آن ها کوتاهی نکنند و گرنه روزی شعله های آتش تروریسم دامن آن ها را خواهد گرفت.

ولایتی با بیان این که ماهیت گروهک های تروریستی کاملا استعماری است، گفت: می بینید که درمان زخمی های این تروریست ها توسط رژیم صهیونیستی صورت می گیرد و همچنین حمایت هایی که آمریکایی ها و کشورهای وابسته به منافع غربی در منطقه دارند، نشان از این ماهیت استعماری است.

وی با تاکید بر این که هسته اولیه مقاومت و ایستادگی در برابر تروریسم توسط ایران، عراق و سوریه تشکیل شده است، افزود: یقین داریم که با اتحاد این سه کشور، می توانیم بر تروریست ها فائق آییم.


اتفاق نظر ایران، عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم


وزیر کشور سوریه نیز در پاسخ به سوالی درباره امضا تفاهم نامه همکاری های امنیتی و عملیاتی کردن مفاد آن، گفت: دیدگاه طرفین درباره اجرایی کردن این تفاهم نامه بر هم منطق بود و همه گونه اقدامات در جهت تحقق این تفاهم نامه انجام خواهد شد.

محمد الشعار افزود: در راس همه مسایلی که در این تفاهم نامه وجود دارد مبارزه و جنگ علیه تروریسم است که در این خصوص کاملا اتفاق نظر داریم تا با همکاری یکدیگر در جهت ریشه کن کردن تروریسم تلاش کنیم چرا که این خطر، علیه سوریه و همه کشورهای منطقه و جهان است.

وی یادآور شد: ایران و سوریه در کنار یکدیگر درباره بسیاری از زمینه ها همکاری دارند و ما تلاش می کنیم که تروریسم را در نطفه خفه کنیم .

وزیر کشور سوریه ادامه داد: البته در این زمینه جزییات فراوانی وجود دارد اما تلاش می کنیم آنچه که برای انسجام و همکاری ثمر بخش برای رسیدن به نتیجه مورد نظر لازم باشد، محقق شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =