رئیس جمهور: فرهنگ، اقتصاد و خدمات اجتماعی را باید به بخش خصوصی بسپاریم

رئیس جمهور گفت: دولت در پی ایجاد رونق اقتصادی است و خروج از رکود را به تنهایی کافی نمی داند و در این راه نیاز به کمک بخش خصوصی دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر،  دکتر حسن روحانی در مراسم روز ملی اصناف و در جمع گروهی از کارآفرینان، خیران و اصناف افزود: ما باید از کارآفرینان بخش خصوصی مشورت و نظر بگیریم زیرا آنان دارای تجربه عملی هستند.

وی با اشاره به اینکه در دهه های گذشته از نظر فکری فراز و نشیبهایی در کشور وجود داشته و بطور مثال برخی ها تصور می کردند که اگر همه چیز دولتی باشد بهتر است تصریح کرد: دولت تردید ندارد باید تسهیلات لازم برای بخش خصوصی فراهم شود و بار اقتصاد و حتی فرهنگ را به بخش غیردولتی واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه واگذاری فرهنگ به بخش غیردولتی باعث ناراحتی برخی می شود به نقش حوزه های علمیه و مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی اشاره و این سؤال را مطرح کرد که مگر این همه هنر و فرهنگ در کشور ما دولتی بوده اند؟ مگر سعدی ، حافظ و مولانا دولتی بوده اند؟

وی تصریح کرد: ما معتقدیم باید فرهنگ، اقتصاد و حتی خدمات اجتماعی را به اهلش واگذار کنیم و هر چه دولت کوچکتر و چابکتر باشد به نفع کشور و مردم است و در این راه باید قدم به قدم اقدام کنیم.

رئیس جمهور تصویب آیین نامه های قانون بهبود وضعیت کسب و کار و لایحه خروج از رکود را از جمله اقدامات دولت برای حمایت از بخش دولتی و رونق اقتصادی دانست و افزود: در حالیکه قانون خروج از رکود تنها یک ماه پیش بدست دولت رسید و سه ماه برای تصویب آیین نامه هایش دولت فرصت دارد اما تاکنون 9 آیین نامه اش در یک ماه گذشته تصویب شده و تا یک ماه دیگر هم همه آیین نامه هایش تصویب و اجرایی می شود.

رئیس جمهور ناتوانی برخی از بانکها را از جمله دیگر گرفتاریهای دولت در زمینه اقتصادی دانست و گفت: باید بانکها را توانمند کنیم اگر چه برخی از کارآفرینان بخش خصوصی هم گرفتاریهایی از سالیان گذشته دارند.

دکتر روحانی افزود: برخی از این کارآفرینان و بدهکاران مقصرند که باید بر اساس قانون با آنها برخورد شود اما برخی  هم مقصر نیستند که باید تسهیلاتی برای کمک به آنها فراهم شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت برای احیای اقتصاد کشور به بخش خصوصی اعتماد کامل دارد و اعتماد به بخش خصوصی نفع نهایی اش برای ملت، رونق اقتصادی، آرامش در بازار و اشتغال برای جوانان خواهد بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید صنایع متوسط، کوچک و بنگاههای کارآفرین را رونق ببخشیم البته صنایع بزرگ هم لازم است اما به یقین خوشه هایش کارآفرینی درست می کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت از ابتدای تشکیل تاکنون در 19 سفر استانی جلساتی با کارآفرینان و صاحبان اقتصادی هر استان داشته است افزود: در سفرهای منطقه ای و خارجی هم جلساتی با کارآفرینان ایرانی در کشور میزبان داشتیم که بسیار تأثیرگذار بود. وی افزود: در برخی از این جلسات برخی از سرمایه گذاران و شرکتها اعلام آمادگی کردند و گفتند حتی منتظر نتیجه مذاکرات هسته ای هم نمی مانند و آماده سرمایه گذاری در ایران هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه موفقیتهای دولت در 22 ماه گذشته بخاطر حضور مردم بود افزود: دولت باید در مسیری حرکت کند که بخش خصوصی تسهیلات لازم را بدهد. وی با اشاره به فعالیت سه میلیون واحد خدمات عمومی و فنی و شش میلیون اشتغال مستقیم این واحدها افزود: اینکه گفته شود صرفاً بار اقتصاد بر دوش اصناف و کارآفرینان است صحیح نیست و همیشه در طول تاریخ بخشی از سیاست، فرهنگ و تبلیغ اسلام را اصناف برعهده داشته اند.

دکتر روحانی با اشاره به آثار بازرگانان اسلامی در بسیاری از کشورهای جهان افزود: در همه انقلابها از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی همه اصناف حضور فعال و بار سیاست را بر دوش داشتند و ایستادگی و مقاومت کردند. وی تصریح کرد: در انقلاب اسلامی همه اقشار مردم حضور داشتند اما نقش اصناف نقش بارز و آشکارتری بود.

روحانی وجود مسجد، مدرسه و بازار را در کنار هم در معماری تاریخ ایران نشان آن دانست که اصناف تنها بار اقتصاد را بر دوش نداشتند بلکه بار معنویت، ‌دین، فرهنگ و خدمات اجتماعی هم بردوش آنها بوده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: دولت تردید ندارد که اگر رونق اقتصادی می خواهیم تنها در سایه تلاش بخش غیردولتی بوجود می‌آید و دولت به تنهایی نمی تواند این بار مسئولیت را به دوش گیرد.

وی با اشاره به مشکلات اساسی دولت در ابتدای تشکیل گفت: خروج از رکود برای ما یک شرط بود و برخی ها فکر می کردند که دولت صرفاً‌ به فکر کاهش نرخ تورم است و به فکر رونق نیست.

رئیس جمهور افزود: ما در شرایطی وارد شدیم که تورم بالای 40 درصد و اقتصاد بیمار بود و چاره ای نداشتیم که تب این بیماری را پایین بیاوریم اما همزمان در پی خروج از رکود غیرتورمی هم برآمدیم که کار بسیار پیچیده و سختی بود.

وی افزود: آثار این اقدامات در اواخر سال 92 نمایان اما در سال 93 آشکارتر شد و امروز آمار می گوید که به رشد سه درصدی رسیده ایم این در حالی است که در پایان سال 91 رشد ما منفی 6 ممیز 8 دهم درصد بود.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =