در طول بارداری واقعاً بر مادر چه می‌گذرد؟

موزه علم و صنعت شیکاگو یک انیمیشن جدید را به نمایش گذاشته که حرکات اندام داخلی بدن مادر را در طول بارداری و چگونگی جا باز کردن بدن برای رشد جنین را نشان می‌دهد.

ایسنا نوشت:

موزه علم و صنعت شیکاگو یک انیمیشن جدید را به نمایش گذاشته که حرکات اندام داخلی بدن مادر را در طول بارداری و چگونگی جا باز کردن بدن برای رشد جنین را نشان می‌دهد.

این پویانمایی به نمایش زمان آغاز حاملگی تا وقت تولد کودک پرداخته که طی آن اندام داخلی مادر جمع شده، قلب سخت‌تر کار می‌کند و جنین به بالای مثانه فشار وارد کرده و باعث ایجاد ناراحتی مادر می‌شود.

این ابزار تعاملی، تغییرات اندام داخلی بدن مادر را طی سه دوره سه‌ماهه در کل دوره ۴۰ هفته‌ای بارداری پیگیری می‌کند.

این انیمیشن، تغییرات هورمونی را در سه ماهه نخست نمایش می‌دهد که تقریباً بر همه اندام درون بدن تأثیر گذاشته و باعث هوس عجیب‌وغریب زنان برای مواد غذایی، تهوع و خستگی بسیار آن‌ها می‌شود.

این انیمیشن نمایش می‌دهد که چگونه جنین شروع به رشد کرده و نخست مغز، نخاع و قلب ایجاد می‌شود. در هفته چهارم، جنین تنها ۶٫۳۵ میلی‌متر است. در هفته هشتم، اندام‌های اصلی شروع به رشد کرده، قلب به تپش افتاده، دست‌ها و پاها شروع به رشد کرده و خصوصیات چهره شکل می‌گیرند.

در پایان سه ماهه اول و هفته دوازدهم، می‌توان جنسیت جنین را تعیین کرد. همچنین چشم‌ها بسته بوده و عصب‌ها و عضلات با یکدیگر شروع به کار کرده و برای مثال، دست را مشت می‌کنند.

در سه ماهه دوم، تغییر ظاهر زن آغاز و شکم وی بزرگ‌تر شده و باعث آغاز درد و همچنین ترک‌های روی پوست و علائم فیزیکی خارجی دیگر می‌شود.

در هفته بیستم، جنین فعال‌تر می‌شود و لگد می‌زند. جنین در این زمان با اندازه حدود ۱۵ سانتی‌متر و وزن ۲۵۵ گرم، می‌تواند بشنود.

چهار هفته بعد، اثرانگشت‌ها شکل گرفته و موها شروع به رشد می‌کنند، اما همه این تحولات شگفت‌انگیز، عوارض خود را در بدن مادر باقی می‌گذارند. کبد مادر شروع به بالا رفتن کرده و جای زیادی برای معده نیست. همچنین قلب وی سخت‌تر کار می‌کند.

اما در سه ماهه سوم بارداری است که اندام داخلی مادر واقعاً له می‌شوند.

با رشد جنین، ریه‌ها تنگ شده و به بالا حرکت می‌کنند، در همین حال روده‌ها از مسیر کنار رفته و مثانه به شکل چشمگیری له می‌شود. این امر در برخی زنان باعث نفس‌تنگی و نیاز آن‌ها به استفاده مکرر از دستشویی می‌شود زیرا کودک افتاده و در بخش پایین‌تر شکم قرار می‌گیرد.

برخی زنان با مشکلاتی مانند تورم در مچ پا، انگشتان دست و صورت و همچنین سوزش سردل و اختلال در خواب روبه‌رو می‌شوند.

در سه ماهه سوم، جنین تقریباً هفته‌ای نزدیک به ۲۲۶ گرم وزن اضافه کرده و حتی چشم‌هایش را باز و بسته می‌کند.

در مراحل پایانی رشد و در هفته سی و هفتم، اندام‌های جنین می‌توانند به‌طور مستقل کار کرده و باوجوداینکه به اطراف حرکت نمی‌کنند، اما جای کمی برای اندام داخلی مادر وجود دارد.

اما این اندام‌ها به‌محض متولد شدن نوزاد، به‌جای اصلی و اولیه خود باز خواهند گشت.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    58 1
    یک کلام می نوشتی بچه پوست مادرش رو می کنه. خلاص
  • f IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    41 3
    قربون خدا برم .
  • احسان A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    39 1
    خب لینک فیلم رو هم بذارید دیگه
  • بی نام A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    25 1
    واقعا شگفت انگیزه
  • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    35 3
    خواهرم بارداره و ناله میکنه. نمیفهمم چی میگه. الان یه کمی فهمیدم چی میکشه. الکی نیست میگن بهشت زیر پای مادرانه. خدا به همشون کمک کنه.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    8 0
    خدا به همه زنان و مادران صبر و سلامتی عنایت کنه.واقعا خیلی دوران طاقت فرسایه. الان که خودم دارم پدر شدن رو تجربه می کنم می بینم.
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    5 0
    فتبارک الله احسن الخالقین. چنین خلقت و نظمی حقیقتا باعث حیرت است
  • حبیب IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    6 6
    بعدش باواینهمه رنج ودرد وامید وارزو یه بچه به دنیا میاد اونوقت اون زن برای این مقام مادری که خدابهش عنایت کرده ارزشی قایل نیستن وبنای ناسازگاری درزندگی میگذارند وبرطبل جدایی میکوبن مثل زن من که بهانه ی خارج رفتن وگرفته وبا مخالفت من خونه روترک کرده وبچه رو با خودش برده ورفته انواع واقسام شکایتهای احمقانه رو علیه من کرده که با فشاروزور اجازه خروج بگیره؟ که چی؟ خدایا مارو ازشرشیطان درامان بدار
  • مریم A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    4 0
    حالا موقع زایمان رو که نگو نپرس بنده خدا چه دردی میکشه
  • مریم IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    8 0
    بعد از تحمل اینهمه رنج بارداری و زایمان و سپس زحمت بزرگ کردن فرزند آخرش نام پدر را ازش میپرسند و مادر حتی نمیتونه حساب بانکی واسه بچش باز کنه. و بعد از فوت همسر هم پدر همسر ولی قانونی بچه میشه
    • بدون نام ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
      2 1
      گل گفتى