رضا کچوئیان جوادی *

یکی از بندهای استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش از سوی نمایندگان محترم مجلس، متوجه دانشگاه فرهنگیان است و در آن به "عدم رویکرد جدی و برنامه محور به دانشگاه فرهنگیان با عنایت به اهداف بلند مدت این دانشگاه" اشاره شده است.

نگارنده به عنوان عضوی از دانشگاه فرهنگیان و فردی که از نزدیک در جریان برنامه‌ها و تحولات آن است و همچنین به دلایل و علائق شخصی و شغلی تحولات آن را تعقیب می‌کند، با نظرات نمایندگان محترم در این زمینه موافقت ندارد و لازم دیدم نکاتی را در این زمینه یادآوری کنم...

بر خلاف نظر و ادعای نمایندگان محترم استیضاح کننده، دانشگاه فرهنگیان و توجه به تربیت معلم یکی از مهم ترین رویکردها و برنامه‌های محوری دکتر فانی از بدو انتخاب به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش بوده است. انتخاب آقای دکتر مهرمحمدی به عنوان یکی از شخصیت های علمی و نظریه پردازان صاحب اندیشه در حوزه تعلیم و تربیت به عنوان سرپرست دانشگاه موید این نکته است که فانی در جهت اعتلای دانشگاه گام برداشته و در جلسه معارفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان دکتر فانی از ایشان به عنوان استاد خود در این زمینه یاد کرده و از تربیت معلم به عنوان اولویت و دغدغه اصلی خود نام برده است.

حمایت همه جانبه وزیر آموزش‌وپرورش از دانشگاه فرهنگیان در مراحل مختلف نیز موید این است که این وزارت به دانشگاه فرهنگیان به عنوان کانون راهبردی خود توجه دارد، اعزام، مأموریت و یا انتقال بیدریغ و بیمانع نیروهای شایسته و کارشناسان خبره آموزش‌ و پرورش بنا به درخواست دانشگاه، در اختیار گذاشتن فضاهای مراکز تربیت معلم، معرفی نیروها و معلمان آینده برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و حمایت مالی و معنوی از این دانشگاه به شیوه های مختلف، مبین عنایت آموزش‌وپرورش به دانشگاه فرهنگیان است.

از سوی دیگر اتهام برنامه محور نبودن و کم عنایتی به اهداف بلند مدت آن، برای کسانی که از نزدیک با دانشگاه فرهنگیان آشنا هستند، غیر منصفانه و حاکی از کم اطلاعی افراد است. دانشگاه فرهنگیان در عمر کوتاه خود و در یکی دو سال اخیر علی‌رغم محدودیت های شدید اعتباری و عدم اطمینان از ثبات مدیریت، اهتمام اصلی خود را به تدوین برنامه‌های راهبردی و دراز مدت معطوف کرده است.

1ـ1ـ تدوين برنامه راهبردي دانشگاه.

2ـ1ـ بازنگري اساسي در برنامه‌های درسي و سرفصل‌های آموزشي داير در دانشگاه.

3ـ1ـ تدوين برنامه درسي ملي تربیت‌معلم.

4ـ1ـ اقدام به تشكيل كميته تربیت‌معلم در شوراي عالي انقلاب فرهنگي.

5ـ1ـ ايجاد تحرك پژوهشي و فرهنگي در دانشگاه.

6ـ1ـ ايجاد تحرك در عرصه تحصيلات تكميلي.

7ـ1ـ استقرار نظام شايستگي محور در حوزه منابع انساني دانشگاه.

8ـ1ـ توسعه تعاملات برون‌سازمانی (با مجلس شوراي اسلامي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها، وزارت علوم تحقيقات و فن‌آوری و ساير دستگاه‌های سهيم و مؤثر در امر آموزش)

9ـ1ـ احداث پردیس‌های جديد، با رعايت استانداردها (10 پرديس در سال 93 و 10 پرديس براي سال 94 برنامه‌ریزی‌شده است)

تدوین برنامه راهبردی و سند جامع دانشگاه و تربیت معلم نظام جمهوری اسلامی ایران، ایجاد پژوهشکده منابع انسانی تعلیم و تربیت، و 10 پردیس جدید در سال 93 ، ترسیم برنامه جامع 10 ساله نیروی انسانی و نقش دانشگاه در برنامه‌های کلان آموزش‌وپرورش با مشارکت مسئولان آموزش‌وپرورش، تدوین منشور و سیاست های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به عنوان دانشگاهی متمایز از سایر مراکز آموزشی. برنامه ریزی برای استفاده از بیانات مقام معظم رهبری در دانشگاه، بازنگري اساسي در برنامه‌های درسي و سرفصل‌های آموزشي داير در دانشگاه، همکاری در تدوین سند دانشگاه اسلامی، ایجاد نظام برای سنجش و ارزیابی و رصد دائمی فعالیت های دانشگاه، برنامه ریزی برای توسعه تحصیلات تکمیلی و کارشناسی ارشد در دانشگاه ، ساماندهی و بهسازی ساختار و نیروی انسانی موجود در پردیس ها و مراکز دانشگاهی به استناد مصوبات هیات امنا به ریاست رییس جمهور محترم، تخصیص سرانه و اعتبارات ویژه برای فعالیت های فرهنگی و تربیت معلم ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران، اصلاح ساختارها و شیوه های از جمله برنامه‌های جاری این دانشگاه است که سعی دارد در فضای کارشناسی و به دور از جریانات و گرایشات جناحی و تبلیغات رسانه ای به انجام برسد.

از سوی دیگر باید پذیرفت که دانشگاه فرهنگیان نهادی نوپاست و به قول مقام معظم رهبری نیازمند حمایت همه جانبه دیگر نهادها از این دانشگاه است. دانشگاه فرهنگیان با دیگر مراکز آموزشی و دانشگاهی فرق دارد و امتیاز تربیت نيروي انساني متخصص براي امروز و فرداي جامعه در دستگاه تعليم و تربيت مخصوص این دانشگاه است. بدیهی است اعتلاء و ارتقای دانشگاه نیز نیازمند صبر و اجازه دادن به مسئولان و کارشناسان برای بهسازی وضعیت موجود است.

متأسفانه بدهی های انباشته مالی دانشگاه از سال‌های قبل، وجود تعداد قابل توجهی از ساختمان‌های مستهلک و خطر آفرین به عنوان کلاس ها و مراکز آموزشی این دانشگاه، کمبود عضو هیأت علمی و بسیاری دیگر از این مسائل، شرایطی را ایجاب می‌کند که سرعت حرکت دانشگاه را برای اجرای برنامه‌ها و تحقق اهداف بلند آن با دشواری و کندی روبرو می سازد.

از نمایندگان محترم مجلس، اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاست محترم جمهوری و دیگر اعضای دولت و سایر نهادها انتظار می رود برای تسریع در اجرای منویات مقام معظم رهبری و پاسخ به انتظارات معظم له از این دانشگاه در جنبه های مختلف حمایت کرده و زمینه اعتلای نظام تعلیم و تربیت کشور را با تربیت معلم کارآمد و شایسته فراهم کند.

* عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    8 20
    خوب یکباره در دانشگاه ها رو تخته کنن دیگه من با مدرک دکتری از دانشگاه سراسری باید بیکار بگردم اونوقت یه مشت بچه با رتبه های پایین بایداستخدام بشن
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    22 7
    شما به فکر منافع خودتی و م معلم ها هم به فکر منافع خودمون. ما از استیضاح حمایت می کنیم
    • بی نام IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
      2 3
      دوره قبل چرا صداتون در نميومد؟ همه ميدونن رئيس جمهور قبلي چه بلايي سر اين وزارتخونه آورد؟ تمام نيروهاي پيماني و قراردادي رو غيرقانوني رسمي كرد كه حالا شاخ بشن
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    21 4
    استخدام دانشجویان ورودی 93 دانشگاه فرهنگیان چرا انجام نمی شود؟؟؟
  • بی نام IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    7 1
    اکثر رتبه های دانشگاه فرهنگیان بین 50 تا 500 مباشد
  • مهربان A1 ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    2 0
    چرا این دانشگاه پذیرش دانشجو در مقطع ارشد ندارد ب خصوص در علوم پایه؟؟ دبیر لیسانسه علوم
  • بی نام IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    2 0
    آیا افرادی که در اداره کل هستند فقط می توانند استاد این دانشگاه ها باشند ،چگونه این کار انجام می گیرد؟
  • معلم فقير A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    1 1
    خبرجان شماچراکاسه داغترازآش شدی؟چراازوزیرضعیف حمایت می کنی؟بااین کارهابه وجهه خودتان صدمه می زنیداخوی.
  • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    جناب کچوییان شما که هیات علمی دانشگاه ما نیستید چطور اینطور ابراز عقیده ای می کنید مگر اینکه منفعت خاصی می برید
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    1 1
    به نفع خودتانه پشت رسانه ها ظاهر نشید ممکنه بدلیل مشکلاتی که در دوران آقای فانی برای معلمین پیش اومده وجریحه دار شده به شماهم برگرده وآقای فانی بدلیل بی کفایتی همکارانی همچون شما داره استیضاح میشه قارداش
  • معلم A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    4 0
    ما به دلیل مشکلات معیشتی و بی ارزش شدنمون و بی صدایی وزیر استیضاح می خواهیم