العربیه نوشت:

با نزدیک شدن زمان آغاز نبرد برای باز پس گیری شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق از شبه نظامیان گروه تروریستی داعش،  شمار زیادی از سیاستمدران عراقی نسبت به آینده این شهر ابراز نگرانی می کنند.

برخی از سیاستمداران عراقی، نیروهای نظامی اقلیم کردستان عراق موسوم به پیشمرگه را متهم می کنند که در تلاشند تا موصل را تصرف کرده و آن را به اقلیم کردستان منضم کنند.

بین ترتیب نبرد آزاد سازی موصل که سخن ها درباره آن زیاد است، ممکن است به خاطر اتهام های متوجه نیروهای پیشمرگه، عقب بیفتد؛ نیروهایی که بیش از یک سال با شبه نظامیان داعش در مناطق شمال عراق در حال نبرد هستند.

اسکندر وتوت عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، نیروهای پیشمرگه را متهم به «اشغال مناطق موصل به جای آزادی آن» کرده و می گوید کُردها برای انضمان موصل به اقلیم کردستان تلاش می کنند.

پس از پیشروی های شبه نظامیان داعش در شمال عراق، نیروهای پیشمرگه اقدام به دفاع از اقلیم کردستان کردند. حضور شبه نظامیان داعش در موصل برای کُردها خطر آفرین است. نیروهای پیشمرگه در نبردهای سنجار خود را به اثبات رساندند و موفق شدند شبه نظامیان داعش را با کمک حملات هوایی ائتلاف بین الملل به رهبری آمریکا، از این منطقه بیرون برانند.

شهر موصل برای کُردها از اهمیت استراتژیک برخوردار است. این شهر شاهراه استان نینوا به دلیل عبور رود دجله از آن است. همچنین موصل مهمترین شهر کشاورزی عراق است و چند حوزه نفتی از جمله حوزه های نجمه و القیاره در آن قرار دارند.

شماری از کردها در حاشیه شرقی شهر موصل که همسایه دو شهر تل اعفر و سنجار است زندگی می کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بچه ایران RO ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    48 17
    هیچ وقت چنین قصدی ندارند، تازه اگر هم کردند نوش جانشان... بهتر از این هست که یک مشت وحشی آدم‌خوار حیوان‌صفت در آنجا باشند... زنده‌باد کردها... زنده‌باد تمام ایرانی‌ها... زنده‌باد اتحاد... زنده‌باد قدرتمندی و امنیت...
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    26 12
    همنشینی با کرد ها بهتر از وحشی هاست . این احمق بازی ها چیه عراقی ها در میارن
  • araz A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    19 48
    کردهای عراق نمک می خورند و نمکدان می شکنند.
    • شیر کو A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
      13 4
      دکتر میشه بگی که نمکدان شکتن.یکم واقع بین باش چش و گوشتو باز کن.شایدم میخوای با داعش همسایه شی
  • علی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    10 3
    اینا تفرقه افکنی میان نیروهای عراقی وکردها است تا موصل همچنان دردست داعش بماند.اعراب مغرض درایجاد جنگهای روانی استاد هستند.بخصوص اعرابی که از داعش حمایت میکنند.مثل قطر وعربستان.این استادیشونا حتی درفوتبالشان هم میتوان دید
  • سحر IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    6 22
    این که نشد از فرصت استفاده کرد ورفت گفت این شهر منه این کار پیشمرگ ها هیچ تفاوتی با کارهای اسراییل ندارد
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
      6 0
      آره از فرصت استفاده میکنن. خیلی بهتر از ارتش عراقه که با لباس زنانه از موصل فرار کردن.