واحد مرکزی خبر نوشت:

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی یکشنبه به او گفت در دولت جدید فلسطینی که قرار است به زودی تشکیل شود، حماس نباید جایگاهی داشته باشد.
در نشست روز دوشنبه کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) قرار است درباره آینده دولت وحدت فلسطینی تصمیم‌گیری شود.
محمود عباس احتمالا می خواهد دولت کنونی را که از فن‌سالارهای مورد حمایت فتح و حماس اما رسما غیر وابسته به این دو جنبش اصلی فلسطینی تشکیل شده است با دولتی متشکل از سیاستمداران جایگزین کند.
عباس احتمالا این تصمیم را با توجه به پیامدهای اختلافات فلسطینی‌ها و ناتوانی دولت کنونی از اعمال اقتدار خود بر نوار غزه جایی که حماس هیچ نشانه‌ای از تمایل به واگذاری قدرت نشان نمی دهد، گرفته است.
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی ممکن است در مورد تماس‌های غیرمستقیم که حماس بدون اطلاع تشکیلات خودگردان احتمالا با اسرائیل به منظور تلاش برای برقراری آتش‌بس پایدار در نوار غزه برقرار کرده است، هشدار خواهد داد.

تشکیل دولت جدید، مسئله‌ای جایگاهی را که در آن برای حماس در نظر گرفته خواهد شد، مطرح می کند.

حماس که از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا یا اسرائیل، سازمانی تروریستی تلقی می شود، نمی تواند مخاطبی برای آنها باشد.
وزیر امور خارجه فرانسه کمی پس از دیدار با محمود عباس در رام‌الله، در کنفرانسی مطبوعاتی در بیت المقدس اعلام کرد: «محمود عباس به من گفت تلاش خواهد کرد دولت وحدت ملی تشکیل دهد، بنابراین این مسئله (روابط با این دولت) می تواند مطرح شود».

فابیوس افزود: «او همچنین به من گفت در این دولت وحدت ملی تنها زنان و مردانی که اسرائیل را به رسمیت می شناسند، از خشونت پرهیز می کنند و با اصول کمیته چهارجانبه برای خاورمیانه (سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه) موافقند جای خواهند داشت. بر این اساس حماس در این دولت جایی نخواهد داشت».
فابیوس خاطر نشان کرد: «این دقیقا همان چیزی است که ما انتظار داریم». وی یادآور شد فرانسه با حماس در تماس نیست.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین گفت از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در باره تماس‌هایی که گفته می شود اسرائیل با حماس داشته، سؤال کرده است.
فابیوس افزود: «اگر جواب او را متوجه شده باشم، بدان معناست که به نحوی که من از آن اطلاع ندارم گفتگوهایی راجع به غزه و بهبود اوضاع انسانی (بین حماس و اسرائیل) وجود دارد».

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =