ایرنا نوشت:

روزنامه ایندیپندنت روز دوشنبه نوشت: از قبوض پرداخت نشده بابت خودرو لیموزین توسط شاهزاده خانم سعودی تا سیاست های ریاض برای تضعیف موقعیت ایران در منطقه، بخشی از حقایق مستتر در ده ها هزار اسناد محرمانه دولت سعودی است که 'ویکی لیکس' منتشر کرده است.

به گزارش ایرنا، این روزنامه نوشت: هفته گذشته شاهد انتشار به یکباره 60 هزار سند محرمانه و سری دولت عربستان سعودی توسط ویکی لیکس بودیم.

و این درحالی است که صدها هزار سند دیگر نیز گفته می شود قرار است، بعدا منتشر شوند.

ایندیپندنت افزود: در همین حال دولت سعودی شهروندانش را تشویق کرده است که این اسناد را به اشتراک نگذارند .هر چند آنها به طور مستقیم صحت این اسناد را تکذیب نکرده اند اما به جای آن عنوان کرده اند برخی از این اسناد به صورت واضح دستکاری شده اند.

این روزنامه با اشاره به اینکه از زمان انتشار این اسناد، شماری از رسانه های گروهی بسختی بر روی این آنها کار می کنند، اضافه کرد: اگر چه همه این اسناد منتشر شده تاکنون تایید نشده اند، اما این اسناد نشانگر بینش و کارکرد دولت پادشاهی عربستان سعودی بشمار می آید.

ایندیپندنت با بیان اینکه نکات جالبی را می توان در میان این اسناد محرمانه منتشر شده یافت، نوشت: یکی از آنها، مربوط به قبض خودرو لیموزین یک شاهزاده خانم سعودی به مبلغ 880 هزار پوند ( یک میلیون و 500 هزار فرانک سوییس ) است؛ که پرداخت نشده است.

به نوشته این روزنامه، براساس اسناد محرمانه سفارت عربستان در سوییس، این قبض مربوط به شاهزاده 'مها ابراهیم ' همسر یک عضو خاندان سلطنتی عربستان به نام 'عبدالرحمان بن عبدالعزیز ال سعود ' است.

** تلاش عربستان برای تضعیف ایران

ایندیپندنت در این گزارش همچنین با اشاره به تلاش مقامات عربستان برای تضعیف ایران با توجه به اسناد افشا شده، افزود: 'یکی از این اسناد مربوط به سفارت عربستان سعودی در تهران است که در آن به برخی نارضایتی موجود در ایران، اشاره دارد.'

این روزنامه افزود: فراتر از این بحث، این اسناد حاکی از رصد دقیق سعودی ها بر روی همسایگانش در سراسر حوزه خلیج فارس است و در یک سند مربوط به سال 2012 گفته می شود که ایران 'پیام های محبت آمیزآمریکایی ' بر روی برنامه صلح آمیز هسته ای خود، دریافت کرده اند .

**بازدید دانشجویان سعودی از سفارت اسراییل در واشنگتن '

ایندیپندنت اضافه کرد: بر اساس یک سند دیگر که مربوط به سفارت عربستان در واشنگتن می باشد، گفته شده است که شماری از دانشجویان سعودی از سفارت اسراییل در پایتخت آمریکا دیدن کرده اند.

به نوشته این روزنامه، در این سند بیان شده است که دانشجویان سعودی به همراه شمار دیگری از دانشجویان سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مراسمی در سفارت اسراییل در واشنگتن حضور داشته اند .

ایندپیندنت با اشاره به اینکه میان رژیم صهیونیستی وعربستان سعودی در ظاهر هیچگونه همکاری دیپلماتیکی وجود ندارد، نوشت: اما آنها در یک مساله در یک خط واقعی قرار می گیرند و آن مخالفت با افزایش نفوذ ایران در منطقه است.

این روزنامه با بیان اینکه ویلی لیکس گفته است که بیش از نیم میلیون سند در ارتباط با عربستان سعودی در اختیار دارد و تنها در حدود 12 درصد از آنها را افشاء کرده است، افزود: قرار است ده ها هزار سند دیگر در طی چند هفته آینده منتشر سازد.

ایندیپندنت اضافه کرد: ویکی لیکس به این نکته اشاره کرده است که این اسناد پس از هک شدن شبکه وزارت خارجه عربستان توسط 'ارتش سایبری یمن ' در ماه 'می' گذشته، در اختیارش قرار گرفته است، و این اسناد می توانند در برگیرنده برخی از اطلاعات مهم در مورد حکومت سعودی باشند .

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =