موسویان در جمع نظامیان ارتش آمریکا بیست دلیل بی‌اعتمادی ایران به واشنگتن را برشمرد

سخنرانی موسویان در میان نظامیان آمریکایی با واکنش و هیجان حضار همراه شد؛ او به مدت40 دقیقه سخنرانی کرد و50 دقیقه هم به سوالات حاضرین پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید حسین موسویان، معاون پیشین سیاست خارجی شورایعالی امنیت ملی، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای و سفیر اسبق کشورمان در آلمان در دانشگاه جنگ ارتش آمریکا حضور یافته و درباره رابطه ایران و آمریکا  سخنرانی کرد. در این مراسم 380 تن از افسران عالیرتبه نیروی زمینی، دریایی و هوایی ارتش آمریکا حضور داشتند؛ افسرانی که با درجه سرهنگ تمامی وارد دوره دوساله دانشگاه شده و پس از اتمام، به درجه ژنرال ارتقاء خواهند یافت.

جلسه مذکور، همچون بسیاری از سخنرانی های جنجالی موسویان، با واکنش و هیجان حضار همراه شد به گونه ای که در پایان و در خاتمۀ پاسخ به سوالات حضار، نظامیان آمریکایی به مدت 3 دقیقه تمام برای موسویان کف زدند و مدیر برنامه هم به موسویان گفت که چنین تشویقی تا کنون سابقه نداشته و این نشان از رضایت درجه داران عالیرتبه از سخنرانی و پاسخهای وی به سوالات بوده است.

سفیر پیشین کشورمان در آلمان به مدت40 دقیقه سخنرانی کرد و 50 دقیقه هم به سوالات حاضرین پاسخ داد.

موسویان در این نشست ضمن معرفی آمریکا به عنوان تهدید اول امنیت ملی ایران، 20 دلیل در مورد بی اعتمادی ایران به آمریکا بشرح زیر ارائه کرد:

1- آمریکا و انگلیس در اوایل 1950 با ملی شدن صنعت نفت ایران مخالفت کردند و با تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، ملی شدن نفت ایران را تهدید صلح و امنیت بین الملل خوانده و ملت ایران را به خاطر ملی کردن صنعت نفت شان، تحریم اقتصادی کردند. همین سیاست را آمریکا وغرب در مورد ملی شدن صنعت هسته ای ایران اعمال کرده اند.

2- آمریکا و انگلیس در سال 1953 با کودتا علیه حکومت منتخب و ملی دکتر محمد مصدق در حقیقت ریشه دمکراسی را برای 25 سال در ایران خشکاندند.

3- آمریکا و غرب 25 سال از حکومت دیکتاتوری و فاسد شاه در ایران حمایت کردند که در حقیقت انقلاب اسلامی ایران واکنشی به این سیاست آمریکا بود.

4- از ابتدای انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 دولتهای آمریکا بدنبال سرنگونی نظام جمهوری اسلامی و "تغییر رژیم" در ایران بودند. تنها در زمان اوباما این سیاست در پروسه تجدید نظر قرار گرفته است.

5-بعد ار انقلاب 1979اسلامی، آمریکا و غرب میلیارها پروژه صنعتی ایران را ناتمام رها کرد در حالیکه هم طبق قراردادها متعهد بود و هم هزینه پروژه را دریافت کرده بود.

6- در سال 1980 صدام به ایران تجاوز کرد آنهم به قصد تجزیه ایران. آمریکا و قدرتهای شرق و غرب از متجاوز حمایت کردند که این تجاوز 300 هزار شهید، یک میلیون مجروح، دومیلیون آواره و حدود 1000 میلیارد دلار خسارت برای ایران به بار آورد.

7- در دوران تجاوز به ایران، آمریکا و غرب تکنولوژی و مواد سلاحهای شیمیایی را در اختیار صدام حسین گذاشت. صدام از سلاحهای شیمیایی علیه ایران استفاده کرد که موجب کشته و زخمی شدت حدود 100 هزار ایرانی شد.

8- در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، آمریکا طی بمباران تاسیسات نفتی ایران، بزرگترین عملیات نظامی نیروی دریایی خود بعد از جنگ جهانی دوم را علیه ایران انجام داد.

9-در زمان تجاوز عراق به ایران، آمریکا هواپیمای مسافربری ایران بر فراز آبهای خلیج فارس را سرنگون کرد و 290 مسافر بیگناه از جمله 66 کودک را کشت.

10- در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، ایران دعوت "حسن نیت در مقابل حسن نیت" رییس جمهورآمریکا بوش(پدر) را برای تسهیل در آزادی گروگانهای آمریکایی و غربی در لبنان پذیرفت اما بعد از آزادی گروگانها، آمریکا بجای حسن نیت، تحریمها و فشارها را افزایش داد.

11-در دوران ریاست جمهوری خاتمی، ایران با ارتش آمریکا برای سرنگونی القاعده و طالبان همکاری کرد اما در پاسخ رییس جمهور بوش( پسر)، ایران را "محور شرارت" خواند.

12- حتی در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد ایران برای حل مشکلات با آمریکا حسن نیت به خرج داد. من فقط اقدامات ایران دریک سال دوران آقای احمدی نژاد یعنی سال 2011 را میگویم:

الف- معاون وزیر خارجه ایران، مارک گروسمن نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان را برای سفر رسمی به ایران جهت گفتگو در مورد همکاری در افغانستان دعوت کرد و واشینگتن نپذیرفت.

ب-ایران از طرح هسته ای گام به گام روسیه حمایت کرد اما آمریکا نپذیرفت. چهارچوب آن طرح همین توافقی است که اکنون انجام شده است.

ج-ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد "پنج سال نظارت کامل" را داد و امریکا رد کرد.

د-ایران کوهنوردهای آمریکایی را آزاد کرد.

ه-ایران پیشنهاد توقف غنی سازی 20% و محدود کردن غنی سازی به 5% را در مقابل دریافت سوخت راکتور تهران ارایه کرد اما آمریکا نپذیرفت.

در مقابل این همه حسن نیت بی سابقه، آمریکا و غرب هم تحریمها را افزایش دادند و هم قطعنامه در مورد تروریسم و حقوق بشر علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کردند.

13-از ابتدای انقلاب تاکنون آمریکا با جایگاه طبیعی و منافع مشروع ایران در منطقه مقابله کرده است.

14-آمریکا با صدور بی سابقه تسلیحات به کشورهای عربی منطقه، در حقیقت منطقه را میلیتاریزه کرده در حالیکه ایران را مورد تحریم کامل تسلیحاتی قرارداده است.

15-آمریکا در سرتاسر مرزهای ایران حضور نظامی برقرار کرده است.

16-آمریکا با حمایت بی چون و چرا از اسراییل موجب نقض حقوق مشروع فلسطینیها شده و چک سفید امضای آمریکا به اسراییل، موجب شده تا این رژیم براحتی تمام مقرارات جهانی را زیر پا بگذارد.

17- درحالیکه آمریکا مدعی دمکراسی و حقوق بشراست، در خاورمیانه در دهه های گذشته صرفا از رژیمهای دیکتاتوری حمایت کرده است از شاه و بن علی و مبارک گرفته تا رژیمهای ظالم فعلی عربی.

18-واشینگتن سیاست دوگانه را ادامه داده است و برای مثال با کشورهای هند و پاکستان و اسراییل رابطه استراتژیک برقرار کرده در حالیکه آنها معاهده ان پی تی را نپذیرفته و بمب هسته ای هم ساخته اند. متقابلا آمریکا همه تحریمها را علیه ایرانی اعمال کرده که هم معاهده ان پی تی را پذیرفته و هم بمب هسته ای ندارد و هم نشانه ای از انحراف در برنامه هسته ایش مشاهده نشده است.
19-آمریکا از گروههای تروریستی حمایت میکند چه گروههای تروریستی مخالف بشار اسد در سوریه و چه گروههای تروریستی ضد جمهوری اسلامی مثل جندالله یا منافقینی که 17000 ایرانی را بعد از انقلاب کشته اند و الان هم در کتار کنگرره آمریکا دفتر دارند.

20- از ابتدای انقلاب آمریکا به حقوق مشروع هسته ای ایران مخالفت کرد. میلیاردها دلار خسارت به ایران وارد شد. پول سوخت راکتور تهران را گرفت و نه پول را پس داد و نه سوخت را داد. به آلمان و فرانسه فشار آورد و موجب شد که آنها به تعهدات خود عمل نکنند.

ایران حدود 8 میلیارد مارک به آلمان برای پروژه بوشهر پرداخته بود و90% پروژه هم تمام شده بود. ایران 1.2 میلیارد دلار به فرانسه برای تولید مشترک سوخت در داخل خاک فرانسه پرداخت کرده بود. وقتی که ایران به تکنولوژی غنی سازی برای تامین سوخت دست یافت، آمریکا و اسراییل با جنگ سایبری و کشتن دانشمندان هسته ای ایران، وارد مقابله با حقوق مشروع ایران شدند.

تمام این اقدامات در حالی صورت گرفت که سازمانهای اطلاعانی آمریکا در سال 2007 و 2011 گزارش دادند که ایران نه بمب هسته ای دارد و نه تصمیمی برای ساخت بمب هسته ای دارد. این سیاستهای خصمانه هسته ای آمریکا دلیل بی اعتمادی ایران در مذاکرات جاری هسته ای است.

یکی از درجه داران ارتش آمریکا در هنگام پرسش و پاسخ جلسه مذکور خطاب به موسویان گفت: آقای موسویان! این 20 موردی که بدان اشاره کردید برای ما تازگی داشت و بسیار مفید بود. اما سوال من این است که آیا دولت ایران برای روشن نمودن این نوع حقایق برای افکار عمومی آمریکا چه اقدامی کرده است. ما و مردم آمریکا از این حقایق بی اطلاع هستیم.
موسویان در پاسخ گفت: متاسفم که بگویم همه دولتهای ایران بعد از انقلاب هیچ اقدام قابل توجهی انجام نداده اند و جملگی از این مهم غافل بوده اند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    39 6
    عكساش كو
  • حمید A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    مملکت ازاد به امریکا میگویند.شما فکر کن یک درصد یک همچنین جلسه ای برای افسران نظامی ایران برگزار بشود و یکی از افسران یک همچین سوالی را مطرح کند.
    • بی نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
      68 16
      سرود ملیشون رو هم پخش نمیکنیم چه برسه به این حرفها
  • بی نام EU ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    66 7
    حقایق بیشتری از خیانت و خباثت های فرانسه و انگلیس و عربستان علیه ایران هست که واقعا معلوم نیست چرا ایران اون ها رو نمی گه البته با توجه به حس میهن دوستی و غیرت ایرانی ها احتمالا ترس این وجود داره که اگر گفته بشه گروه های زیادی جهت انتقام علیه اون کشور ها تشکیل بشه و اقدام به انتقام کنن و به قول معروف وقتی بفهمن چه فرانسه و انگلیس و عربستان و اسرائیل چه جرم هایی علیه ایران مرتکب شدند اونوقته که رگ غیرت ایرانی ها باد می کنه و خودجوش میزنن پدر اون کشور ها رو در میارن
    • هوتن A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
      17 2
      دشمن شماره 1 ایران در حال حاضر که آرزوی قلبی فروپاشی سرزمین ایران را دارد فقط و فقط عربیتان سعودی است .
  • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    78 7
    واقعاً عملکرد آقای موسویان قابل تقدیره ای کاش این امکان بود تا از تجارب و وجهه بین المللی ایشون در تیم مذاکره کننده استفاده بشه.البته خوب به عنوان یه کاشانی همشهری خودمونو دوستم داریم دیگه.
  • بی نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    118 1
    موسویان در پاسخ گفت: متاسفم که بگویم همه دولتهای ایران بعد از انقلاب هیچ اقدام قابل توجهی انجام نداده اند و جملگی از این مهم غافل بوده اند.......................ما نیز متاسفیم.
  • علی IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    البته کم لطفی کرده که در آخر گفته هیچ دولتی در ایران برای روشن کردن این موضوعات برای امریکایان اقدامی جدی انجام نداده است چون احمدی نژاد در هشت بار که در امریکا رفت، دهها بار از جمله در دانشگاه کلمبیا سخنرانی بسیار روشنگرانه کرد و بسیار موثر هم بود، این امریکاییان و بویزه نظامیان هستند که باید فهم و اطلاعات سیاسی خود را بالا ببرند، الاان که فهمیدند دولنهایشان بشدت دروغگو و پنهان کار هستند نباید دوباره به آنها اعتماد کند. و خودشان دنبال حقیقت باشند . چون اگر دانستن حقیقت حق هرکسی است، حق هم گرفتنی است و نه دادنی باید خودشان این حق را بدست آورند
    • بی نام DE ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
      91 6
      همون سخنرانی معروف هاله یا اونی که گفت........ نداریم ؟
    • بی نام US ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
      110 7
      از افاضات احمدی نژاد همین بست که اعلام کرد ما باید برای مدیریت جهانی آماده شویم.
    • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
      5 4
      خاک بر سر من ایرانی کنن که احمدی نژاد نماینده کشورم بشه و بره" روشنگرانه" سخنرانی کنه
  • میلاد IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    41 2
    بزحمت لینک منبع خارجی خبر رو هم بگذارید
  • عزيز ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    34 2
    بايد سياست مدارانه در عين روشنگر ي درب مذاكره ودست دوستي با كليه كشور هاي جهان باز باشد تا بتوانيم حفظ منافع مليمان باشيم
  • بی نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    72 15
    کاش یک طرفه به قاضی نریم و دلایل بی اعتمادی آمریکا به ایران رو هم بیان کنیم ...
    • بی نام RO ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
      19 30
      ببینید شروع کننده کی بود از خیانت آمریکایی ها به مصدق شروع شد .بعد از آن کودتا بعدش حمایت از شاه در برابر مردم و ...تازه بعد از این همه بلایی که سرمان آوردند ما رفتیم سفارت رو اشغال کردیم
  • بی نام RO ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    96 2
    برای من حضور یک مخالف دولت آمریکا آن هم از ایران برای سخنرانی در جمع نظامیان آمریکا جالب بود و مقایسه میکنم با کشورهایی که حتی اجازه صحبت به هموطنان خودشان که متفاوت فکر می کنند نمی دهند
  • علی A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    97 3
    سخنان آقای موسویان بسیار درست و بجا بود و از ایشان در راستای دفاع از منافع ملی ایران تشکر می کنم. اما یک سوال: آیا یک مقام سیاسی آمریکایی هم می تواند در جمع مثلا سپاهیان در داخل ایران سخنرانی کند و مثلا به دلایل بی اعتمادی آمریکایی ها به ایران اشاره کند؟
    • بوالفضول A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
      3 0
      دلیل بی اعتمادی آمریکا به ایران فقط مربوط به موضع ایران در قبال اسراییله. اگر هم یه آمریکایی بخواد در جمع سپاه به همچین دلیلی اشاره کنه، جواب این خواهد بود که مگه اسراییل از ایالتهای آمریکا حساب میشه که شما به خاطر یه کشور خارجی باید روابطت با کشور دیگه رو به هم بزنی؟ یادتون باشه که موسویان در این سخنرانی فقط از بی اعتمادی مردم ایران به آمریکا و منافع ملی ایران صحبت کرده. اما آمریکا میخواد بیاد از بی اعتمادی اسراییل و اعراب به ایران حرف بزنه که این موضوع ربطی به آمریکا نداره. اگه واقعا مردم آمریکا به ایران بی اعتماد هستن، فقط یه نمونه اش رو ذکر کنن. حداکثر میتونن گروگان گیری سفارت را بهش اشاره کنن که اونهم مربوط به موضوع استرداد شاه بوده و اصلا با بی اعتمادی ما به آمریکا قابل قیاس نیست.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    38 3
    سخنرانی برای صندلیهای خالی سازمان ملل
  • امید IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    28 0
    ممنون خبرانلاین، اگه فیلمش هست اونو هم بزار ؛ ممنون
  • بی نام A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    71 4
    به فرض محال تصوّر کنید یک دیپلمات سابق آمریکا بیاید در دانشگاه سپاه ایران، درباره ی علل بی اعتمادی آمریکا به ایران سخنرانی کند؛ واکنش حضّار چه خواهد بود؟
    • جیم جارموش A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
      4 4
      پوشیدن کفن پرتاب لنگه کفش شعار های منشوری عربده کشی به هم زدن سخنرانی کولی بازی دراوردن پرسیدن سوالات بی ربط...
  • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    27 1
    تشکرازآقای موسویان
  • بی نام A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    24 4
    چون با رابطه داشتن با آمریکا بعضی صندلی ها سست میشه و حرفهای خرافاتی و نسنجیده جایی نخواهد داشت۰۰
  • مرتضی A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    3 2
    دلیل عمده این رفتار آمریکا اشغال سفارت و گروگانگیری دیپلمات هایی که در همه جای دنیا مصونیت دارند سفارتخانه هر کشور جز خاک آن کشور محسوب میشود بهتر بود دیپلمات ها اخراج می شدند و رابطه قطع میشد تا نه وجهه ایران نزد افکار عمومی دنیا خراب میشد و نه این همه دشمنی و بی اعتمادی بوجود می آمد
  • کوروش IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    19 13
    باسلام کاش قدر وارزش اقایان موسویان ووووخیلی های دیگه رو بهتر میدونستیم
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    13 2
    ای کاش اجازه میدادند که یک دیپلمات امریکایی در جمع افسران ایرانی صحبت کنه دوما هیچ کس منکر بلاهایی که اینها سر ایران آوردن نیست ولی قبول کنیم که بی کفایتی خودمون هم تاثیر داشته و داره سوما بلایی که خودمون سر خودمون میاریم خیلی بدتر از کارایی که اینا کردن چهارما چرا هیچ کس از بلاهایی که روس ها و چینی ها سرمون آوردن حرف نمیزنه مگه روسها به صدام سلاح نمیفروختن مگه روسها با تحریم ایران موافقت نکردن مگه فرانسوی ها با توافق مخالفت نکردن از ماست که برماست خودمون باید بفکر باشیم و برای منافعمون باهم یکصدا بشیم
  • جواد RO ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    11 0
    این جلسات برای نشان دادن کشور ایران وملت آن برای افکار عمومی امریکا واروپا خیلی مهم است.بارها از اروپائیان وامریکائی هائی که به ایران سفر کرده اند شنیده ایم که تصوری خلاف واقع از ایران داشته اند.پس باید تلاشی مضاعف برای نشان دادن ایران واقعی داشته باشیم.
  • مسعود IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    6 2
    آقای موسویان مشروح مطالبی را که در این سخنرانی مطرح نموده، در کتاب "ایران و آمریکا" به تفصیل شرح داده اند و کتابی است بسیار اثر گذار. به جرات میگویم که این کتاب اندیشه مرا در مورد مشکلات جاری بین ایران و آمریکا عوض کرد. بنده مطالعه آن را به تمام هموطنان گرامی پیشنهاد میکنم.
  • مقیمی A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    1 1
    بزرگترین تهدید خارجی کشورمان موج ایران هراسیه که دول عربی راه انداختند. اینگونه سخنرانیها هرچند اندک می تونه این ذهنیت را کمرنگ کنه البته اگر بعضی داخلیها با سخنانشان خرابش نکنند.
  • مهدى A1 ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    2 3
    خيلى از كشورها هستند كه با امريكا رابطه خوبى دارن اما هنوز در فقر مطلق بسر ميبرن. خصوصا كشورهاى اسلامى مثل عربستان حتى آب خوردن رو هم وارد ميكنه رابطه خوب داشتن با كشورها باعث پيشرفت كشور نميشه
  • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    2 1
    موسویان دست مریزاد