تغییر محتوای طرح هسته ای مجلس/ طرحی که تاکنون سه بار اصلاح شده

محتوای طرح هسته ای مجلس که قرار است فردا یکشنبه با اولویت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد ، پیش از طرح در جلسه علنی دستخوش تغییر شد.


به گزارش ایرنا این طرح که « الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران» نام دارد پیش از این نیز سه بار تغییر کرده بود.

از جمله آخرین اصلاحات آن پیش از رسیدن به صحن می توان به تاکید بر مصوبات شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و این که وزیر امور خارجه هر شش ماه یک بار باید روند اجرای توافق را به مجلس گزارش کند.

به نظر می رسد محتوای جدید این طرح بیش از نسخه های قبلی منطبق بر اصول امنیت ملی و موازین بین المللی است.

یک فوریت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران در 14 بهمن 93 و تقاضای در اولویت قرار گرفتن آن هم در جلسه علنی 27 خرداد 94 تصویب شد.

متن جدید طرح را در زیر آمده است:

ماده واحده:

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح هسته ای ، هرگونه نتایج مذاکره هسته ای با کشورهای1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر ر ا بصورت شفاف رعایت شود.

1. کلیه تحریم ها به عنوان بخشی از توافق نامه در روز توافق به طور کامل و یکپارچه لغو شود.

2. در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی ، آژانس بین المللی انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت های متعارف از سایت های هسته ای است . دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته ای ، اسناد و دانشمندان ممنوع است.

3. هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره 1: بر اساس اصل 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره 2: وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافق نامه را هر شش ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر شش ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافق نامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می کنند.

23220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =