ایرنا نوشت:

مدیر مسوول نشریه 'نشنال اینترست' در مقاله ای به برتری راهبردی جمهوری اسلامی ایران مقابل آمریکا اعتراف کرد و گفت: 'ایران با داشتن راهبردی عالی برای شکست دادن آمریکا در جنگ، حتی قبل از اشغال توسط آمریکا، قادر به تحمیل هزینه های کمرشکنی به ارتش این کشور است.'

مقاله 'زاخاری چک' در آستانه نزدیک شدن ایران و گروه 1+5 به ضرب الاجل باقیمانده تا پایان ژوئن (9 تیر ماه ) و برخی اخبار رسانه های غربی مبنی بر افزایش دستیابی طرفین به توافق هسته ای منتشر شده است.

ایران و آمریکا دو طرف اصلی این مذاکرات سخت و پیچیده هستند که واشنگتن تا پیش از نشستن بر سر میز مذاکرات و حتی تا مدتها پس از مذاکره، همچنان بر طبل گزینه نظامی با ادعای واهی دستیابی ایران به سلاح هسته ای می کوبید. اما اکنون دولت اوباما که بیش از همه نیازمند این توافق بوده، در تلاش است تا برغم مخالفت ها، کارشکنی ها و خشم رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه، این توافق حاصل شود.

مقاله 'زاخاری چک' در نشریه آمریکایی 'نشنال اینترست' به دلایل ناکارآمدی سیاست جنگ طلبی آمریکا و برتری های جغرافیایی، استراتژیک و راهبردی جمهوری اسلامی ایران اشاره دارد.

وی در این مقاله نوشت: 'باراک اوباما' پس از شروع به کار در مقام ریاست جمهوری آمریکا در سال 2009، به طور مرتب با سخن گفتن از روی میز بودن گزینه نظامی می گفت آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای این کشور را هدف حملات هوایی قرار خواهد داد.

'چک' با اشاره به حمایت اکثریت گسترده سیاستگذاران، قانونگذاران و نخبگان سیاسی طیف های مختلف، افزود: با این حال، اتفاق نظر کلی حکایت از آن داشت که حملات هوایی به تاسیسات هسته ای ایران تاثیری محدود خواهد داشت و صرفا باعث وقفه چند ساله برنامه هسته ای ایران می شود و با توجه به گشایش اقتصادی که تهران پس از نابودی نظام تحریم ها در واکنش به حمله نظامی، از آن بهره مند خواهد شد، ایران قادر به بازسازی تاسیسات هسته ای خود خواهد بود.

به گفته 'چک'، با این وجود هیچ یک از ناظران و کارشناسان تقریبا هیچگاه گزینه نظامی را پیشنهاد نکردند و بدون تردید، بخشی از این امر، بازتاب خستگی آمریکا در پی جنگ های عراق و افغانستان است.

مدیر مسوول نشریه نشنال اینترست اذعان کرد: با این حال، دلیل مهم تری نیز در این میان وجود دارد و آن این است که هرچند نیروهای مسلح ایران در مقابل آمریکا بسیار کوچک است اما، ارتش آمریکا قادر نخواهد بود همانند آنچه در عراق و افغانستان انجام داد، درمورد ایران اقدام کند.

وی تاکید کرد: درواقع، تهران، حتی قبل از شروع جنگ، قادر خواهد بود هزینه های کمرشکنی به ارتش آمریکا تحمیل کند.

'زاخاری چک' نوشت: ' شرایط فوق العاده جغرافیایی ایران، عامل نخست توانایی این کشور برای دفاع از خود در برابر حمله است.همانگونه که موسسه اطلاعاتی 'استرتفور' می گوید، ایران، یک دژ است. این کشور از سه طرف در محاصره کوه ها و از طرف چهارم نیز در محاصره اقیانوس است.'

مدیر مسوول این نشریه آمریکایی در این مقاله با تشریح تمامی راههای عملیاتی گزینه نظامی علیه ایران و اشاره به ناکارآمدی آنها با توجه به موقعیت های جغرافیایی و راهبردهای استراتژیک ایران،تصریح کرد: گذر از منطقه مرزی افغانستان برای رسیدن به شهرهای بزرگ ایران مستلزم عبور از دشت لوت و دشت کویر است و با توجه به اینکه کویرهای دشت کویر مانند باتلاق شنی بوده، این دشت، وحشتناک است.

وی افزود: ویژگی های این دشت (کویر) توانایی استفاده از هرگونه پیاده نظام مکانیزه و موتور سوار برای شروع تهاجم را به شدت محدود می کند.

وی همچنین عبور از کوه های زاگرس که حد مرزهای ایران را با ترکیه و عراق مشخص می کند، 'بسیار دشوار' توصیف کرد و درباره ساحل جنوبی ایران نوشت: ایران از ربع قرن پیش بر دستیابی به توانمندی هایی برای اجرای راهبرد منطقه غیرقابل دسترس برای آمریکا، استفاده از تعداد زیادی موشک های با قابلیت رهگیری دقیق و غیرهوشمند، قایق های تندرو، هواپیماهای بدون سرنشین، زیردریایی و مین تمرکز کرده است.

زاخاری چک افزود: جغرافیا اینجا نیز به نفع ایران عمل می کند زیرا تقریبا همه شهرهای بزرگ ایران در شمال این کشور قرار دارند و با توجه به این شرایط، دسترسی به آنها چالشی بسیار سخت و طاقت فرسا است.

مدیر مسوول نشریه 'نشنال اینترست' در پایان ادامه داد: ' آمریکا با جنگ افغانستان و عراق متوجه شده است که تسخیر یک کشور بخش آسان و اشغال آن، بخش هزینه بر مساله است.'

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    2 2
    به اصلی ترین آن که غیرت شیربچه های ایرانی و ولایتمداراست اشاره نکرده علیهذا کمکهای هشت ساله تمام ظالمان زمان طی هشت سال مقومت دلیرمردان این آب وخاک را همه به خاطر دارند