ایرنا نوشت:

جان کربی در نشست خبری روز جمعه در واکنش به پیشنهاد مطرح شده کمیته خارجی سنای آمریکا مبنی بر تمدید تاریخ معین شدن توافقنامه ایران عنوان داشت، جان کری همچنان بر تاریخ 31 ژوئن (9تیر) متمرکز است و در حال حاضر در فکر به تعویق افتادن تاریخ تعیین شده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به خبرنگاران در رابطه با تأخیر چندین ماهه وزارت خارجه در ارسال گزارشات منع اشاعه سلاح مربوط به ایران ضمن قبول تأخیر در ارسال این گزارشات اظهار داشت، این وزارت بطور جد برای تکمیل این گزارشها مشغول به کار است و بدون ارائه برنامه زمانی ارسال آن به کنگره، گزارشهای مربوط به سالهای پیش از 2012 را به زودی منتشر خواهد کرد.

وی در ارتباط با گزارشهای حقوق بشری ایران و اتهامات مطرح شده از سوی سناتور کروز مبنی بر به تأخیر انداختن این گزارشات توسط وزارت خارجه آمریکا در حمایت از مذاکرات هسته ای با ایران، با رد این ادعاها اظهار داشت: این تأخیر به هیچ وجه در ارتباط با مذاکرات ایران نیست و این ادعاها هیچ پشتوانه محکمی ندارد، ما قبول داریم این گزارش چند ماه تأخیر داشته است و به شدت برای تهیه آن درتلاشیم.

جان کربی یکی از دلایل به تأخیر افتادن این گزارشات را برنامه سفرهای فشرده جان کری وزیرامورخارجه آمریکا طی ماه های گذشته و همچنین تاخیر معمول نیروی انسانی و اداری عنوان کرد و افزود این گزارشات در آینده ای بسیار نزدیک منتشر خواهد شد.

سناتور کروز، وزارت خارجه آمریکا را به دلیل به تعویق انداختن گزارشات حقوق بشری مربوط به ایران که طبق برنامه هر سال در تاریخ 25 فوریه ارائه می شد تحت فشار گذاشته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پاسخگویی به خبرنگاران در مورد گزارشهای رسیده مبنی بر موافقت مذاکره کنندگان آمریکایی با عدم بازدید از برخی از سایت های هسته ای ایران خودداری کرد و گفت ما حاضر نیستیم از اینجا درباره این جزئیات با ایران مذاکره کنیم.

وی افزود، دسترسی مناسب بازرسان سازمان انرژی هسته ای از سایت های هسته ای ایران باید برآورده شود و مذاکره کنندگان نیز بر روی بوجود آمدن این دسترسی ها کار می کنند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =