ایرنا نوشت:

شوقی بونصار سفیر لبنان در روسیه در گزارشی از دیدارش با میخائل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه این کشور، به نقل از وی اعلام کرد که توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+ 5 اواخر ماه جاری میلادی (ژوئن) و یا نیمه اول ماه آینده میلادی (ژوئیه)نهایی می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، اطلاعات منتشر شده از مواضع جدید روسیه از جمله در خصوص انتخابات ریاست جمهوری لبنان با اهتمام برخی محافل لبنانی مواجه شد اما اکنون مشخص شده که منبع این اطلاعات شوقی بونصار سفیر لبنان در روسیه و از نزدیکان ولید جنبلاط رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه است.

الاخبار در شماره روز جمعه خود نوشت:بونصار یازدهم ماه ژوئن جاری ( 8 روز قبل) گزارشی را از صورتجلسه دیدارش با میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه برای وزارت خارجه لبنان فرستاده که در برگیرنده مواضع روسیه در قبال لبنان ، سوریه ، ایران و یمن است.

الاخبار در شماره روز جمعه خود گزیده ای از گزارش بونصار از دیدارش با بوگدانوف را منتشر کرد.

 

** اوضاع لبنان

بوگدانوف بر تمایل شدید روسیه نسبت به ثبات و تمامیت ارضی لبنان تاکید و از اوضاع سختی که ثبات و امنیت داخلی لبنان را تهدید می کند، ابراز نگرانی کرد به ویژه با توجه به وجود گروه های تندرو تروریستی مانند داعش و النصره در بلندی های شهرک عرسال و نبردهایی که اکنون حزب الله با این گروه ها شروع کرده است.

وی بر اهتمام ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به انتخابات ریاست جمهوری در لبنان و تمایل شدید روسیه برای انتخاب رییس جمهوری در نزدیک ترین وقت ممکن تاکید کرد به ویژه اینکه تنها رییس جمهوری مسیحی در منطقه است.

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه پوتین این موضوع را در دیدار ماه گذشته اش با سعد الحریری نخست وزیر اسبق لنبان در شهر سوتچی بررسی کرده است ، گفت که روسیه همه تلاشش را به کار می گیرد تا همراه با دیگر طرف های بین المللی و منطقه ای به ویژه ایران روند انتخاب رییس جمهوری لبنان در سریعترین زمان ممکن تسهیل شود.

بوگدانوف موضع روسیه در خصوص ضرورت انتخاب یک رییس جمهوری توافقی در لبنان را اعلام و همزمان ابراز تعجب کرد که ژنرال میشل عون بعداز گذشت مدتی طولانی همچنان بر نامزدی خود اصرار دارد در حالیکه می داند امکان انتخابش به عنوان رییس جمهوری لبنان وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد که یک گروه سیاسی بزرگ در لبنان با ریاست جمهوری او موافق نیست پس نمی تواند یک رییس جمهوری توافقی باشد و این ارزیابی در باره سمیر جعجع هم صدق می کند و یک گروه سیاسی بزرگ در لبنان با انتخاب او مخالف است.

بوگدانوف معتقد است که ژنرال عون باید فضا را برای نامزدهای دیگر باز کند و به دیگر شخصیت های مسیحی اجازه دهد تا نامزدی خود را اعلام کنند و دست کم با همپیمانانش برای تامین حد نصاب پارلمان در صحن مجلس حاضر شوند تا نمایندگان بتوانند فردی مناسب را برای ریاست جمهوری جدید انتخاب کنند.

به نظر بوگدانوف، سمیر جعجع آماده عقب نشینی از نامزدی ریاست جمهوری است اگر ژنرال عون نیز آماده عقب نشینی باشد و این موضوع را سعدالحریری به مقامات روسیه در دیدارهایش با آنان در ماه گذشته اعلام کرده است.

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: روسیه در یک فاصله واحد از همه طرف های سیاسی در لبنان ایستاده و با همه نامزدهای مطرح برای ریاست جمهوری مانند ژنرال عون، جعجع، جان عبید ، سلیمان فرنجیه و ژنرال جان قهوجی فرمانده کنونی ارتش روابطی خوب دارد.

وی گفت: اهتمام روسیه ، انتخاب یک رییس جمهور مسیحی توافقی در نزدیکترین زمان ممکن است به ویژه در زمانی که مسیحیان در برخی از کشورهای عربی از جمله عراق و سوریه با انواع فشارها و تجاوزها مواجه هستند و به مهاجرت تعداد زیادی از آنها منجر شده است.

بوگدانوف تاکید کرد که موضع روسیه در خصوص انتخابات ریاست جمهوری لبنان را به اطلاع حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران هنگام سفرش به مسکو در پایان ماه گذشته میلادی رسانده است.

وی افزود: موضع پوتین را به ویژه اینکه تلاش همه طرف ها از جمله ایران برای تسهیل انتخاب سریع رییس جمهوری لبنان ضروری است، با امیرعبداللهیان در میان گذاشته و توضیح دادم که اصرار بر نامزدی ژنرال عون غیرسازنده است و نه تنها به تسهیل روند انتخاب رییس جمهوری لبنان کمک نمی کند بلکه موجب طولانی تر شدن دوران بدون ریاست جمهوری این کشور می شود و تاثیراتی منفی بر ثبات لبنان و منافع مسیحیان آن دارد.

معاون وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: اصرار ژنرال عون بر موضع خود و مخالفت با عقب نشینی از مبارزه انتخابات ریاست جمهوری موجب وارد شدن خسارت ها به موضوعات مهم دیگر مانند فرماندهی ارتش لبنان می شود.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: امیرعبداللهیان خواستار بررسی طرح ژنرال عون مبنی بر انتخاب رییس جمهوری با رای مستقیم مردم لبنان شد اما اعلام کردم که روسیه معتقد است این طرح به ضرر مسیحیان است به ویژه اینکه اکنون به اقلیت در لبنان تبدیل شده اند.

بوگدانوف گفت که در سفر ماه دسامبر سال 2014 به لبنان موضوع انتخاب رییس جمهوری را با همه طرف های سیاسی از جمله سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان بررسی و سید حسن نصرالله موضع حزب الله مبنی بر ضرورت توافق مسیحیان لبنان به ویژه مارونی ها در باره رییس جمهور جدید را به او ابلاغ کرده است.

وی افزود: در پاسخ به سید حسن نصرالله گفتم که امروز در لبنان « مسیحی شیعه» و « مسیحی سنی» داریم، بنابراین باید بدنبال یک نامزد توافقی بود.

 

** بحران سوریه

بوگدانوف بر موضع معروف و ثابت روسیه یعنی ضرورت ایجاد حل سیاسی بحران سوریه که مورد توافق همه طرف ها باشد، تاکید کرد.

به گفته سفیر لبنان، معاون وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو تماس هایش را با همه طرف های سوری ادامه می دهد و خواستار گفت وگوی بین همه طرف های سوری درگیر منازعه است.

بوگدانوف به نشست های قاهره ، ریاض و یا قزاقستان که فقط با مشارکت مخالفان سوری برگزار می شوند، اشاره کرد و گفت که نشست های مسکو از این نشست ها متمایز است زیرا همه طرف های منازعه در آن حضور دارند.

معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: برای برگزاری اجلاس سوم مسکو در آینده نزدیک تصمیمی گرفته نشده است و اتخاذ این تصمیم منوط به توافق تیم های دولت سوریه و مخالفان در باره بندهای دستور کار نشست است.

وی تاکید کرد که مسکو بر اشخاص در سوریه اصراری ندارد و برای آن عدم فروپاشی کشور و دولت سوریه و جلوگیری از سیطره گروه های تروریستی بر این کشور مهم است زیرا همه از جمله نظام و مخالفان را تهدید می کنند.

بوگدانوف به سفر اخیرش به عربستان اشاره کرد و افزود: با ملک سلمان و دیگر مسئولان سعودی ملاقات کردم، دیداری طولانی هم با عادل الجبیر وزیر خارجه داشتم و در باره بحران های در کشورهای منطقه از جمله سوریه و یمن و همینطور موضوع هسته ای ایران بحث کردیم.

وی گفت : در این دیدار در باره سفر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان ( دیروز انجام شد) به مسکو گفت وگو و تاکید کردیم که این سفر مهم باید روابط دو جانبه بین پادشاهی سعودی و روسیه را در سطوحی جدید پیش ببرد و به تقویت همکاری دو طرف در همه زمینه ها حتی نظامی کمک کند.

معاون وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: انتظار می رود در این سفر، افزایش سرمایه گذاری های متقابل، بررسی توافق های جدید و حتی امضا شدن برخی از آنها مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای ماه ژوئن در فرانسه با سعدالحریری و محمد بن سلمان دیدار و با آنها در خصوص پرونده های مختلف از جمله لبنان گفت وگو کردم و دریافتم که محمد بن سلمان خواستار گسترش روابط ریاض و مسکو و بازسازی اعتماد بین دو طرف است به ویژه اینکه سطح این روابط به دنبال برخی از سیاست های مقامات موثر سعودی از جمله بندر بن سلطان کاهش یافته است.

 

** پرونده هسته ای ایران

بوگدانوف ابراز خوشبینی کرد که توافق بین ایران و گروه 1+5 تا پایان مه ژوئن کنونی و یا در نیمه اول ماه آینده میلادی(ژوئیه) نهایی شود به ویژه اینکه دولت آمریکا برای جبران شکست هایش در چند پرونده بین المللی از جمله در خاورمیانه ، اهتمام زیادی به امضای این توافق دارد.

وی با بیان اینکه« ایران هم برای رفع تحریم های سخت اقتصادی به این توافق نیاز دارد»، گفت: مقامات سعودی در جریان سفر اخیرش به عربستان نگرانی خود را ابراز کردند و گفتند که می ترسند امضای این توافق به تقویت نقش و جایگاه ایران در منطقه و به ضرر کشورهای عربی به ویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس منجر شود.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: سعودی ها به طور صریح خشم خود را از سیاست های توام با تساهل باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نسبت به ایران ابراز کردند و گفتند که این سیاست ها موجب تهدید منافع کشورهای عربی و تشویق ایران به مداخله بیشتر در امور عرب ها می شود چنانکه امروز در چند کشور این مداخله دیده می شود.

بوگدانوف با اشاره به اتهام هایی که عادل بن جبیر و محمد بن سلمان به ایران می زنند، تصریح کرد: برای مقامات سعودی موضع روسیه در تایید توافق هسته ای با ایران را شرح دادم و گفتم که به اعتقاد مسکو این توافق ایران را به سوی نرمش بیشتر و اتخاذ رویکردهای مثبت تر در روابطش با همسایگان به ویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ترغیب می کند.

وی گفت: به اعتقاد روسیه هدف تحریم های سخت تحمیل شده بر ایران جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای نبود بلکه هدف آن مداخله در امور داخلی ایران برای ساقط کردن نظامی سیاسی تهران بود و امروزهم شاهد هستیم که آمریکا و غرب به نبال بحران اوکراین همین سیاست را درقبال روسیه در پیش گرفته اند.

معاون وزیرخارجه روسیه تاکید کرد: رفع تحریم ها از ایران یعنی اعتراف غرب به عدم امکان تغییر نظام در ایران و اعلام آمادگی برای تعامل با آن است.

 

** بحران یمن

براساس گزارش سفیر لبنان درمسکو، بوگدانوف گفت که درباره جزئیات پرونده یمن با امیرعبداللهیان و همین طور هیاتی از حوثی ها متشکل از رییس دفتر سیاسی انصارلله و چهار تن دیگر که اخیرا از مسکو دیدن کرد، گفت وگو کرده است.

وی افزود: به ایرانی ها و هیات حوثی گفتم که روسیه مذاکرات ژنو زیر نظر سازمان ملل ( اکنون در حال برگزاری است) را تایید می کند و خواستار توقف اقدامات نظامی و شروع سریع گفت وگوها بین همه ملت یمن بدون استثنا کردن احدی است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    1 0
    قامات سعودی در جریان سفر اخیرش به عربستان نگرانی خود را ابراز کردند و گفتند که می ترسند امضای این توافق به تقویت نقش و جایگاه ایران در منطقه و به ضرر کشورهای عربی به ویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس منجر شود. قابل توجه حضرات دلواپس که مواضع عربستان و صهیونیستها را دارند.