ایرنا نوشت:

بادهای مذاکرات در مسقط پایتخت عمان، کشتی مذاکرات یمنی برای حل بحران این کشور در دریای متلاطم ژنو را هر چند کند به پیش می برد تا جایی که برخی اعضای هیات های یمنی می گویند آتش بس همه جانبه در افق درگیری ها دیده می شود و اعلام زمان آن نزدیک است.

به گزارش ایرنا، گفت وگوها و رایزنی ها در ژنو امروز(جمعه) و شاید فردا (شنبه) ادامه یابد و به نوشته روزنامه لبنانی السفیر ، سازمان ملل متحد که میزبان گفت وگوهای یمنی در ژنو است، اکنون می تواند «خوشبینی» خود را توام با «احتیاط» اعلام کند.

السفیر خاطرنشان کرد: آنچه فضا را برای دستیابی به راه حلی همه جانبه و کامل فراهم کرده است، برنامه ای است که هیات یمنی اعزامی از صنعا به

«اسماعیل ولد الشیخ احمد» نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن ارائه کرده است.

این برنامه، معادله آتش بس کامل را پیشنهاد می کند و در برگیرنده دو محور است که از یکدیگر قابل جدا کردن نیستند و آن تلاش برای پرکردن خلاء قدرت سیاسی به منظور ایجاد موسسات دولت همزمان با پرکردن خلاء امنیتی است.

بنابراین باید سازوکارها و جدول های زمانی هر یک از این دو محور تهیه و ارائه و به ویژه نباید قبل از اتخاذ ترتیبات امنیتی و سیاسی برعقب نشینی نیروهای ارتش و انصارالله از شهرها اصرار شود.

السفیر خاطرنشان کرد که این پیشنهاد و پیشروی در رایزنی های ژنو در حقیقت نتیجه مذاکرات غیرمستقیم بین نمایندگان حوثی ها و ریاض با میانجیگری عمان است که همزمان و به طور موازی با رایزنی های ژنو در حال پیگیری است.

اخباری توام با خوشبینی از عمان به ژنو رسیده و رکود در رایزنی ها را شکسته است.

بر اساس اظهارات میانجی های عمانی، درخواست های ریاض عقب نشینی کامل ارتش و انصارالله از شهرهای یمن نیست، بلکه ریاض خواستار برداشته شدن گام هایی به عنوان ابراز حسن نیت است و این عقب نشینی می تواند «شکلی» باشد تا آل سعود بتواند ضمن حفظ آبروی خود، توقف بمباران ها را توجیه کند.

برخی اعضای هیات صنعا ابراز خوشبینی کرده و به السفیر گفته اند که «در دیدار با اسماعیل ولد الشیخ احمد، او اصلا از هیات یمنی اعزامی از ریاض سخنی نمی گفت و فقط اعلام می کرد که این پیشنهاد را ریاض قبول می کند و یا این پیشنهاد را ریاض قبول نمی کند».

این روزنامه لبنانی نوشت که مذاکرات دو هیات اعزامی از صنعا و ریاض به جای اینکه بین دو سالن مقر سازمان ملل در ژنو باشد به مذاکرات بین دو هتل محل اقامت آنها تبدیل شد و نماینده دبیرکل سازمان ملل بین دو هتل در رفت و آمد بود.

السفیر افزود: اکنون یک مساله باقی مانده و آن اجرای آتش بس کامل و همه جانبه و سازوکارهای اجرای آن است و مذاکرات حول این مسئله جریان دارد.

«هیات صنعا پیشنهاد تشکیل کمیته نظامی و امنیتی داده است تا سازوکارهای عقب نشینی و جدول های زمانی آن را تعیین کند اما همزمان باید روند سیاسی برای ایجاد قدرت قانونی به منظور پر کردن خلاء سیاسی شروع شود».

السفیر به نقل از یک عضو هیات انصارالله نوشت: امور به شکل مثبت پیش می رود و هر لحظه امکان اعلام آتش بس وجود دارد، شاید همین امروز جمعه اعلام شود.

 

** آتش بس نزدیک است

الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم که نگاهی خوشبینانه به مذاکرات یمنی در ژنو دارد، در گزارشی با عنوان آتش بس نزدیک است، نوشت: فشارهای غربی بر ریاض موجب شد تا هیات یمنی اعزامی از ریاض نه تنها عقب نشینی نکند، بلکه ناچار شود به سوی پذیرش آتش بس حرکت کند.

این روزنامه لبنانی به پیشنهاد هیات انصارالله به نماینده دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و نوشت: ابتدا باید آتش بس اعلام شود و بعد از تاکید بر برقراری کامل و اطمینان از ادامه آن، عملیات عقب نشینی از برخی شهرها شروع می شود، البته ارتش یمن در مرحله اول خلاء امنیتی را باید پر کند.

الاخبار خاطرنشان کرد که با وجود اوضاع سخت و متلاطم در مذاکرات ژنو به ویژه کارشکنی های سعودی ها به نظر می رسد اعلام آتش بس برای یک ماه با تاکید بر قابل تمدید بودن آن نزدیک است .

این روزنامه لبنانی، رسیدن به این مرحله و انتخاب این گزینه را که می تواند مقدمه آتش بس کامل باشد، ناشی از فشارهای آمریکا و روسیه دانسته است.

الاخبار با بیان اینکه اگرچه دو هیات یمنی اعزامی از صنعا و ریاض همچنان بر سر شیوه ملاقات ها اختلاف نظر دارند،اما از میان فضای مه آلود مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف می توان افق را دید و گفت که اعلام آتش بس یک ماهه به مناسبت ماه رمضان نزدیک است وحل وفصل کامل مسائل بسیار جدی و دستیابی به آتش بس کامل در دسترس می باشد.

بر اساس گزارش این روزنامه، سازمان ملل دیروز خواستار برقراری آتش بس فوری در یمن و فراهم شدن ارسال سریع مواد غذایی و رفع محاصره این کشور شد، اما سخنی از عقب نشینی نیروهای ارتش و انصارالله از شهرها مطرح نیست.

الاخبار به نقل از منابعی در انصارالله نوشت که آمریکایی ها اکنون به این نتیجه رسیده اند، عقب نشینی ارتش و نیروهای انصارالله از شهرها فرصتی فراهم می کند تا عناصر القاعده وارد شهرهای یمن شده و آنها را اشغال کنند.

این روزنامه افزود: هیات یمنی پیشنهادهایی را ارائه کرده که شامل یک مرحله انتقالی 60 روزه و برنامه سیاسی مبتنی بر گفت وگوهای داخلی می باشد و البته بازگشت «خالد بحاح» نخست وزیر دولت مستعفی به راس دولت جدید در صنعا بعید دانسته نشده است، اما تاکنون سرنوشت «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری در هاله ابهام قرار دارد.

الاخبار به افزایش فشارهای دیپلماتیک بر دو هیات یمنی اشاره کرد و نوشت: «ماتیو تولر» سفیر آمریکا در صنعا، به هیات یمنی اعزامی از ریاض به سرپرستی «ریاض یاسین» تاکید کرده است که موفقیت مذاکرات ژنو ضروری است و باید با آتش بس موافقت کند.

فشارهای سفرای روسیه، ترکیه ، فرانسه و آلمان بر سعودی ها و هیات اعزامی از ریاض را می توان در این عبارت خلاصه کرد: عقب نشینی از ژنو نباید صورت گیرد و آتش بس باید اعلام شود.

این روزنامه لبنانی افزود: سفیر ترکیه برای اعمال فشار بر هیات اعزامی صنعا به هتل محل اقامت آنها رفت تا شاید بتواند مانعی در مسیر اعلام آتش بس ایجاد کند، اما هیات صنعا همه پیشنهادهای او از جمله عقب نشینی از عدن را به طور کامل رد کرد و نپذیرفت.

خالد بحاح هم که برای رایزنی با نمایندگان دایم کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره به سر می برد، تاکید کرد که «با حسن نیت به ژنو رفته ایم».

النهار دیگر روزنامه لبنانی هم با ادعای اینکه ائتلاف به سرکردگی سعودی ها بمباران های یمن را کاهش داده است، نوشت: احتمال دستیابی به آتش بس در ماه رمضان افزایش یافته است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =