ایرنا نوشت:

 یک سخنگوی نخست وزیری انگلیس روز پنجشنبه اخبار منتشر شده در مورد دعوت رسمی 'دیوید کامرون' از 'عبدالفتاح السیسی' رییس جمهوری مصر برای سفر به لندن که محافل حقوق بشری آن را 'شگفت آور و کوته بینانه ' توصیف کرده اند، را تایید کرد.

به گزارش ایرنا، این سخنگو گفت: دیوید کامرون نخست وزیرانگلیس در جریان این سفر قرار است نگرانی خود را از به اجرا در آمدن یک سری از ' قوانین استبدادی ' از زمان به قدرت رسیدن السیسی در سال 2013 میلادی، با وی در میان بگذارد.

این سخنگو گفت: ما بدنبال فراهم شدن شرایط برای سفر رییس جمهوری مصر به لندن برای انجام گفت وگوهای دو جانبه با نخست وزیر انگلیس تا اواخر سال جاری میلادی هستیم.

سخنگوی نخست وزیری انگلیس در ارتباط با مسایل مرتبط با نقض حقوق بشر در مصر، گفت: فکر می کنم کامرون در این مورد پیشتر صحبت کرده است. که بسیار مهم است با کشورهایی که دارای این گونه مسایل هستند و برای منافع ملی انگلیس نیز مهم شمرده می شوند، تعامل داشته باشیم .

وی افزود: در این تعاملات البته ما نگرانی های خود را مطرح خواهیم کرد و هیچ مساله ای از روی میز مذاکرات کنار نخواهد رفت.

در همین حال، 'جویسی آنه لای' معاون وزارت خارجه انگلیس گفته که لندن پیشتر نگرانی های خود را درخصوص وضعیت کنونی در مصر از جمله مسایل مرتبط با حقوق بشر، با سفیر این کشور در لندن مطرح کرده است.

برخی از منابع خبری پیشتر گزارش داده بودند که 'کیم داروک' مشاور امنیت ملی نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه گذشته در جریان دیدار با السیسی دعوت رسمی کامرون از رییس جمهوری مصر برای سفر به لندن را تسلیم وی کرده است .

براساس گزارش منابع خبری، 'کیم داروک' در این دیدار که با حضور 'فایزه ابو النجا' مشاور امنیت ملی رئیس جمهور مصر برگزار شد، گفته است که انگلستان خواهان تقویت روابط و همکاری لندن و قاهره در زمینه های سیاسی و اقتصادی و افزایش هماهنگی دو طرف درخصوص تحولات غرب آسیا و مبارزه با تروریسم است .

السیسی رییس جمهوری مصر نیز در این دیدار ضمن استقبال از این دعوت گفته است: ' دوست دارم با کامرون درباره راه های تقویت روابط دو جانبه و مسایل مهم منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دو کشور صحبت کنم'.

دعوت دیوید کامرون از السیسی یک روز پس از آن صورت گرفت که یک دادگاه قاهره 'محمد مرسی' نخستین رئیس جمهوری منتخب مصر را محکوم به مرگ کرد و این حکم انتقاد گروه های مدافع حقوق بشر و کشورهای غربی را به دنبال داشت .

نیروهای نظامی مصر تحت فرماندهی عبدالفتاح السیسی ( رییس جمهوری کنونی) در سوم ژوئیه 2013 میلادی ، محمد مرسی را که مردم این کشور در تاریخ 17 ژوئن 2012 میلادی و در اولین انتخابات دمکراتیک پس از وقوع انقلاب 2011 میلادی و برکناری حسنی مبارک ، به عنوان رییس جمهور برگزیده بودند، برکنار کرد.

سرکوب و فشار علیه گروه اخوان المسلمین و حامیان مرسی از سوی دولت 'السیسی'، تاکنون صدها کشته برجای گذاشته است و هزاران نفر نیز در جریان آن به زندان افتاده اند.

همچنین صدها نفر از اعضا و هواداران اخوان المسلمین نیز در جریان محاکمات شتابزده که سازمان ملل آن را در تاریخ معاصر بی سابقه توصیف کرده است، به مرگ محکوم شده اند.

در همین حال دعوت نخست وزیر انگلیس از رییس جمهوری مصر با واکنش منفی محافل حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین الملل مواجه شده است.

روزنامه گاردین روز پنجشنبه نوشت: ' حسیب ساهارو ' معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین الملل از این دعوت دولت انگلیس به عنوان یک اقدام'شگفت آور' و 'کوتاه بینانه 'با توجه به موارد نقض وحشتناک حقوق بشر در مصر، توصیف کرده است.

'ساهارو' گفته است: از زمان به قدرت رسیدن السیسی شاهد افزایش سریع شمار صدور احکام مرگ و اعدام بوده ایم ضمن اینکه برخی از احکام پس از انجام محاکمات غیرمنصفانه صادر شده اند.

وی افزود: هزاران نفر از جمله شماری از روزنامه نگاران در دوران حکومت السیسی، با هدف خفه کردن صداهای مخالف، بازداشت و به زندان افتاده اند.

این مقام سازمان عفو بین الملل اضافه کرد: ما خواهان آن هستم که دیوید کامرون در جریان دیدار رودروی خود با السیسی مساله افزایش مسایل حقوق بشری در مصر را مطرح کند ضمن اینکه خواهان این هستیم که این مسایل همچنین در جمع گفته شود.

دکتر 'مها عزام' رییس 'شورای انقلابی مصر' روز سه شنبه گذشته در گفت وگو با ایرنا ضمن محکوم کردن احکام قضایی صادر شده علیه محمد مرسی و رهبران اخوان المسلمین تصریح کرد دستگاه قضایی مصر فاسد است و احکامش برخلاف قوانین بین الملل و قانون اساسی این کشور می باشد.

وی افزود: ما به عنوان شورای انقلابی مصر تلاش خواهیم کرد تا دست رژیم مصر را بیش از پیش رو کنیم و به دولت ها و قانونگذاران بگوییم که موجودیت این رژیم نه تنها برای منافع مصر بلکه برای منافع جامعه بین الملل نیز خطرناک است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =