چند شرکت بزرگ که کارشان از ساخت و ساز گرفته تا تولید مواد خوراکی را شامل می شود، در سالهای اخیر مبالغ زیادی از مردم مشهد گرفته اند و پرونده بسیاری از آنها هنوز باز است. سرنوشت این شرکتها به همدیگر گره خورده است.

امید سلیمی بنی :یکی از مخاطبان در سرویس مشکلات مردم از دست یکی دیگر از شرکتهایی که در خراسان رضوی فعالیت داشته، گلایه کرده و نوشته هنوز پولی که مردم به این شرکت داده اند به دستشان نرسیده.

او در کامنت خود نوشته: درود برشما، حدود یکسال قبل شرکتی به نام پردیسبان درشهر مشهد دفتری تاسیس وشروع به فروختن سهام کرد وعده زیادی از مردم شروع به خریدن سهام کردند وسهام شرکت تا صد وده هزار تومان افزایش پیدا کرد بعد از مدتی دادستانی فروش سهام این شرکت را غیر قانونی اعلام نمود. در ضمن شرکت تعهد باز خرید داده بود. مردم از شرکت شکایت کردند ولی هنوز نه دادستانی نه شرکت جواب مردم را نمی دهد ومیلیاردها تومان ازپول مردم دست شرکت مانده است وگاهی به مردم چک چند ماهه بسیار پایین تر از قیمت خرید به مردم می دهد. در خواست دارم این موضوع را رسانه ای کرده وحق حقوق ملت را پی گیری نمایید. اگر فعالیت شرکتی غیر قانونی است از همان ابتدا باید جلوگیری شود. مردم خیلی متضرر شده اند. دفتر این شرکت در خیابان هاشمیه مشهد است لطفا پی گیری کرده. باتشکر.

چرا مشهد؟
دی ماه سال گذشته، با به راه افتادن موج اعتراضات قانونی و مردمی به شرکت پدیده شاندیز، اقتصاد خراسان رضوی نیز تحت تاثیر این امواج قرار گرفت. به طوری که شرکتهای زیادی که در کار جذب سرمایه مردم بودند با مشکل مواجه شدند.
قوه قضاییه نیز بلافاصله برای اینکه از اصل سرمایه های مردم حفاظت کند، وارد کارزار شد و محدودیتهایی را برای این شرکتها وضع کرد. محدودیتهایی از جمله منع تبلیغات، منع گسترش دفاتر در محلات و شهرهای مختلف و همچنین منع خرید و فروش سهام. ولی آیا این اقدامات توانسته رضایت سرمایه گذاران این شرکتهای را جلب کند؟
دادستان مشهد، سال گذشته شرکتهای مختلف را متهم به "کلاهبرداری" و "دست اندازی به مال مردم" کرده بود. قاضي غلامعلي صادقی گفته بود: برخي افراد در کشور با عناويني مانند شرکت هاي سرمايه گذاري و خريد و فروش سهام، به جيب مردم دستبرد مي زنند و با شگردهايي مانند دلال بازي ، رابطه گري، تبليغات، قانون گريزي و ... اقدام به کلاهبرداري هاي کلان مي کنند .
او با نام بردن از سه شرکت پديده، تبرک و پرديسبان گفته بود تبليغات و خريد و فروش سهام این شرکتها با صدور دستوراتي از سوي مسئولان قضايي ممنوع شده است. به گفته صادقی هنوز شرکت هاي ديگري در کشور وجود دارند که با استفاده از شيوه هاي جديد مانند خريد و فروش غيرقانوني سهام و يا عناوين ديگري به اموال مردم دست درازي مي کنند.
دادستان عمومي و انقلاب مشهد ریشه این قبیل اعمال خلاف قانون را "نقش رابطه به جاي ضابطه" عنوان کرده بود و گفته بود: مديران و کارگزاران شرکت هايي تحت عنوان سرمايه گذاري و يا خريد و فروش سهام، سعي مي کنند با افراد مختلف سياسي، اجرايي و برخي افراد با نفوذ ارتباط برقرار کنند تا از اين طريق بتوانند کارهاي خلاف خود را بدون بروز هرگونه مشکلي پيش ببرند.
اینطور که پیداست مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور، دارای ثروتهای سرگردانی است که صاحبان آن ترجیح می دهند به جای استفاده از سیستم رسمی و قانونی سرمایه گذاری (مانند بانک و بورس) به سمت شرکتهایی بروند که از طریق آشنایی شخصی و رابطه خصوصی با آنها مرتبط شده اند. خرید و فروش سهام غیربورسی در فضایی غیرشفاف، بلایی است که دست کم از 5 سال پیش اقتصاد استان خراسان رضوی، با آن درگیر است. شرکتهایی مانند پدیده شاندیز، پردیسبان، شرکت تبرک، گرند سنتر و ... مجموعه هایی بودند که توانستند سهام خود را به مردم این استان و سایر استانهای همجوار بدون پشتوانه قانونی و نظارت نهادهای مسئول بفروشند و وضعیت فعلی، حاصل عدم دخالت نهادهای مسئول و ناظر، از ابتدای شکل گیری این شرکتهاست.

سرنوشت نامعلوم پردیسبان
یک ماه پیش بود که مدیران این شرکت اعلام کردند یکی از پروژه های آبیک این شرکت افتتاح خواهد شد و این شرکت اعلام کرده است برای این مراسم سهامداران خود را از تهران و مشهد به محل پروژه خواهد برد. ولی سهامداران پردیسبان مانند همان مخاطبی که برای سرویس مشکلات مردم خبرآنلاین کامنت گذاشته، می گویند خواستار بازخرید نقدی با قیمت 110 تومان شده اند.
واقعیت این است که با وجود حضور مقامات قضایی در پرونده پردیسبان، این شرکت همچنان در سکون به سر می برد. اسفندماه سال گذشته، دادستان مشهد، دستور جمع آوری دفاتر و منع خرید و فروش سهام را داده بود و به مدیران شرکت پردیسبان مهلت کوتاهی داده بود تا پول سهامداران را پس دهند، اتفاقی که تاکنون نیفتاده.
اشخاصی که در این شرکت سرمایه گذاری دارند، بعضا در مرجع قضایی شکایت کرده اند ولی هنوز معلوم نیست تکلیف سرمایه آنها چه می شود و راهی نیز برای بازخرید سهام آنها فعلا باز نشده است . هر چند شرکت اعلام کرده حاضر است بابت سهام آنها، ملک به آنها بفروشد، ولی اعلام قیمت متری 36 میلیون تومان برای تبدیل سهام به ملک نیز نمی تواند رضایت سرمایه گذاران را فرهم کند. جالب اینجاست اکثر سهامداران این شرکت در مشهد هستند، ولی مدیران شرکت می گویند پروژه های این شرکت در استان تهران، به دلیل استقبال فوق العاده، متری 2 میلیون تومان گران شده و به 38 میلیون رسیده است.
این شرکت ابتدای خردادماه اطلاعیه ای داد و در آن نوشت: به دلیل پیشرفت خارق العاده عملیات ساختمانی و واحد های تجاری در محل پروژه کاسپین آبیک نرخ عرضه از تاریخ صدور این اطلاعیه برای هر متر مربع 38 میلیون تومان می باشد و نظر به اینکه واحد های تجاری این شرکت از لحاظ کاربری و محل اسقرار در مجاورت پرترددترین آزاد راه بین المللی (ترانزیت) کشور یعنی تهران - قزوین قرار گرقته است و فضاهای اختصاصی توریستی و تفریحی در مجتمع تجاری فوق در کل ایران بی نظیر می باشد هرچه به تاریخ افتتاح نزدیک تر می شویم نزخ مناسب واگذاری فروش با شرایط جدید اعلام می گردد.
این شرکت اعلام کرده بود تاریخ افتتاح بخش اول واحد های تجاری مجتمع شیشه ای کوهستان 94/03/25 است. افتتاحیه ای که تاکنون کسی از آن خبر قابل استنادی نداده و برخی نیز می گویند تنها ورودیه و سردر این مجموعه آماده است.

در روزهای اخیر قائم مقام مدیرعامل این شرکت اعلام کرده بود به زودی سهام این شرکت وارد فرابورس می شود ولی با توجه به باز بودن پرونده قضایی و مشکلاتی که این شرکت از لحاظ عدم تادیه بدهی های خود به سهامداران دارد، بعید است فرابورس خود را در این موضوع درگیر کند. به نظر می رسد مشکلات شرکت پردیسبان با شرکتهای مشابه مشهدی مانند تبرک، پدیده، میزان و مانند آن گره خورده باشد. مشکلاتی است که نفس اقتصاد دومین کلانشهر کشور را به شماره انداخته است.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    87 21
    مشهد تبدیل به بزرگترین مرکز شرکت های غیر قانونی و کلاهبرداری و پول شویی مواد مخدر شده به طوری که بعضی قومیت های خاص از مناطق مرزی که قاعدتا نباید پولدار باشن طی این چند سال با پول های خیلی زیاد برای زندگی به مشهد حجوم آوردن به طوری که مثلا در خرید املاک قیمت های بالاتری هم پرداخت میکنن و بهترین ماشین ها رو هم سوار میشن و اقدام به خرید های چندین میلیلردی املاک میکنن. در حالی که هیچ سواد خاصی هم ندارن وقتی هم میپرسی چیکارن همشون میگن ما بازرگانیم ...اسم این قومیت خاص رو نمی گم ولی مشهدی ها میدونن
    • بی نام FI ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
      24 27
      احتما لا تهرانی هستی
    • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
      8 0
      من مشهیدیم راست میگیه به خدا
    • حسین A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
      4 6
      هجوم مجید جان نه حجوم معلومه موقع نظر دادن عجله کردی
    • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
      19 0
      در عوض اگه خدای نکرده بخواد یه کنسرت اینجا اجرا بشه بزرگان با عنایت به حضور بارگاه منور اقا امام رضا ممانعت می فرمایند.اما از این کلاه برداری ها تا دلت بخواد هست
  • احسان A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    78 6
    خبرانلاین اگه شما بدونی ما مشهدی ها چه جوری اسیر این شرکتها شدیم باورت نمیشه،اکثر مردم مشهد یک جوری درگیر این قضیه هستند و زندگی هاشون با مخاطره روبرو شده
  • ببویی IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    5 1
    اسیر این شرکتها شدین بابا به اندازه بیست سال که پول جمع کنین از این شرکتها تو سه چهار سال پولگرفتین وبه رخ همشهری هاتون که ماهاباشیم کشیدین باباایولا هر که خربزه مخوره پا لرزش هم مشنه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    1 0
    خوب اینا رو که ما م میدونستیم, ما از خبر انلاین توقع پیگیری یا مصاحبه با مسئولین درباره سرنوشت این شرکت را داشتیم
  • ارش IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    2 0
    چرا نظارت انقدر تو ایران ضعیفه از تبلیغات دروغ صدا سیما در مورد یک جنس خاص بگیرید تا نبود نظارت بر عملکرد اداره ها دستگاهها و ..............
  • احسان ج A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    3 2
    اصلا اینجوری که شما میگین نیست و شرکت پدیده شاکی خصوصی نداشت،و با ورود دادستان اوضاع بد شد
  • محمد A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    3 0
    من هم از پدیده و هم از پردیسبان سهام دارم شرکت پردیسبان زیر مجموعه ایستا بهارستان نور شرق هست در استان قزوین و شرکت تو مشهد پارسال یک شعبه نمایندگی باز کرد قیمت سهامشو به طور حبابی بالا برد بدون داشتن هیچ پروژه ای که کلنگش خورده باشه و شروع به کار کرده باشه با تبلیغات در صدا و سیما با عنوان برج 66 طبقه و حمایت مسئولان استان قزوین از پروژه مردم تشویق به خرید شدن و خیلی ها هم خریدن بعد از یک مدت معلوم شد شورای عالی معماری و شهرسازی به پروژه گیر داده و مجوز برج 66طبقه پردیسبانو مردود اعلام کرد و به این صورت دادستان واردشدن و شرکت پلمپ شد چون قیمت رو در شروع عرضه سهام از یک تومن به عرض یک سال به 54 تومن رسوندن در تهران و بعد در مشهد از 48 به 110رسوندن حالا هم شرکت پول نداره سهام همه رو بخره
  • مهدی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    4 8
    پدیده با دیگر شرکت هایی که نام بردید کاملا متفاوته و اتفاقا اسیر تقلید کورکورانه همین شرکت ها شده، در حالی که پدیده بخوبی تمامی مشارکت های مردمی رو به نحو احسن بسوی پیشبرد اهداف و اعتلای توسعه صنعت گردشگری بکار گرفته و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی و همچنین نقش بسزایی در تولید شغل و کارآفرینی داشته بطوریکه توانسته ۳۰هزار شغل بصورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد نماید. جهت اطمینان نیز می توانید از پروژه بازدید بفرمایبن تا متوجه این عزم و اقتدار ملی بشوید، با تشکر.
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    4 0
    عجب بلایی گریبان مردم رو گرفته. این شرکت ها ممکنه محل پولشویی مواد مخدر هم باشه.
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    5 4
    سلام مشکلات پدیده دقیقا از وقتی شروع شد که دادستان مشهد ورود پیدا کرد.و بخاطریک تخلف کوچک که الان کاملا رفع شده.همه جا اعلام کرد که پدیده کلاهبرداره.پولتون رو بیرون بکشید.و از اونجایی که پدیده همه پول ها رو صرف ساخت وساز میکنه باپرداخت وجوه مردمی ک سهامشون رو فروختن مواجه شد جالب ترش اینجاست که آقای اژه ای اعلام کردن پدیده مشکلی نداره و میتونه ب کارش ادامه بده.والان 15 روزه ک ماسهامداران منتظریم پدیده ازحالت رکود خارج بشه ماهمه سرمایمون رو سهام خریدیم.خواهشمندیم قیمت سهام رو اعلام کنیدوبذارید پدیده ب کارش ادامه بده.تا بتونه پول مردم رو پرداخت کنه و این پروژه بزرگ ورشکست نشه
  • محمود IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    7 1
    بازی میگم. مشکل اصلی مشهد برگذاری کنسرت و سخنرانی غیر محافظه کاران بود که اونا هم رفع شده
  • ابوالفضل GB ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    1 0
    خوشم میاد که کانتی مه ذر راستای تایید نوشته های این سایت نباشه رودرج نمیکنن. باشه شما کارتون درستو شماها دلسوز مردم و جامعه، شما ها بیغرض و مرض سیاسی
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    4 4
    شمایااشتباه متوجه شدید یااز جایی نخ میگیری پدیده شاندیز اگر یک شاکی خصوصی داشت تاحالا کسانی که ادعای دفاع از حقوق مردم را داشتن تا حالا .....نه دوست عزیز پدیده مجمو عه ای بسیار سالم از هر لحاظ بود بخاطر بعضی خصومتهای گاها شخصی و...به بهانه جلو گیری از متضرره شدن مردم وارد شدن وباعث بیکار شدن هزاران خانواده وبدبخت شدن هزاران سهامدار و....شدن شما لااقل از خدا بترس وهر چیزی رابی منطق وبرای منفعت خود ننویس
  • سیدمهدی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    5 2
    جالبه قضیه میزان که یه جورایی مربوط به قوه قضاییه بوده چون تعاونی بازنشستگان دادگستری بودهالبته الان از زیر بارش شونه خالی میکنن پردیسبان وتبرک بهمعنی واقعی کلمه فقطکاغذ میفروختن که پردیسبان تو تهران هم فعال بوده پدیده اگه سهام فروخته حداقل تا ساختو ساز کرده وپولا رو دور ننداخته الان خیلی از کارگرها ومهندس ها که تو این پروژه بودن الان بیکار شدن
  • بی نام US ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    5 3
    طمع باعث این وضعیت مشهدیها شده است چطور وقتی سهام پدیده تا پنجاه برابر قیمت اولیه فروختین خیلی هم خوب بود کسی که سهام می خرد دلیلی ندارد که همیشه سود کند زیان نیز جزو ذات خریدن سهام است بنا براین باید صبر کنین تا تکلیف پدید ه و بقیه از راه قانونی مشخص شود راه دیگری هم وجود ندارد
  • ستایش A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    6 0
    این اتفاق بیشتر به خاطر اعتمادی بود دولت به رسانه های جمعی در مردم ایجاد کرده بود و تبلیغاتی که از این رسانه ها مجوز پخش گرفت و مردم رو درگیر این کار بی مسئولانه شون کردن که الان هم خودشونو کشیدن کنار..