پس از درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی که محور اصلی وحدت اصولگرایان به‌شمار می‌رفت، این سوال مطرح شد که پس او چه‌کسی می‌تواند گروه‌های مختلف اصولگرا با سلایق مختلف سیاسی را دور هم جمع کند؟

به گزارش خبرآنلاین، برای پاسخ به این سوال روشن بود که نگاه‌ها به جانشینان آیت‌الله مهدوی‌کنی چه در جامعه روحانیت مبارز و چه در مجلس خبرگان رهبری دوخته شد. با این وجود سخنرانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در تشکیلات غیرقانونی یکتا (اینجا) و نیز جهت‌گیری‌های رئیس مجلس خبرگان رهبری درباره دسته‌بندی‌های سیاسی اصولگرایان و عملکرد مسئولان نظام (اینجا) این گمانه را تقویت کرد که جانشینان آیت‌الله مهدوی‌کنی ممکن است نتوانند در آستانه انتخابات مجلس دهم همه نیروهای اصولگرا را جذب یک ائتلاف فراگیر راهبردی کنند.

چهره دیگری که برای وحدت اصولگرایان می‌کوشد نیز آیت‌الله تقوی است. با این حال حضور او نیز در جمع یاران احمدی‌نژاد که فاصله‌ای معنادار با بدنه اصولگرایان دارند باعث شده تا برخی با عینک بدبینی به تلاش‌های وی برای برقراری وحدت در جبهه اصولگرایی بنگرند. این بدبینی‌ها در کنار سکوت برخی چهره‌های سنتی اتحادبخش اصولگرایان مثل حجت الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری که گفته ترجیح می‌دهد از فعالیت‌های انتخاباتی به‌دور باشد، موجب شده که حالا فقط یک نفر ظرفیت لازم برای برعهده گرفتن نقش محوری برای برقراری ارتباط میان گروه‌های متنوع اصولگرا را ایفا کند: علی لاریجانی.

اصولگرایان از طیف های مختلف به ویژه کسانی که ریاست او بر مجلس را از نزدیک تجربه کرده اند، این گزاره را تایید می کنند. حسین سبحانی نیا، نماینده مردم نیشابور همین پیش بینی را داشته و گفته که علی لاریجانی محور وحدت اصولگرایان برای مجلس دهم خواهد بود. عضو هیات رئیسه مجلس، انتخاب لاریجانی برای چهارمین سال به عنوان رئیس در مجلس نهم را شاهد این امر خوانده است: دکتر لاریجانی قطعا به عنوان رئیس مجلس می تواند نقش مهمی در این همگرایی و وحدت بین نیروهای اصولگرا برای انتخابات آینده ایفا کنند. (اینجا)

ایرج ندیمی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نیز لاریجانی را دارای ویژگی های لیدر بودن در جریان اصولگرایی می داند و معتقد است: رئیس فعلی مجلس این پتانسیل را دارد که نقش بیشتری در همگرایی نیروهای اصولگرا ایفا کند، چراکه او شناخته شده و امتحان پس داده است(اینجا).

سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس هم بر این امر تاکید دارد. او در خصوص نقش علی لاریجانی در وحدت میان اصولگرایان با توجه به انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس مجلس تاکید کرد: در ریاست مجلس آقای دکتر لاریجانی در میان هر دو فراکسیون رهروان و اصولگرایان اتفاق نظر بود و هر دو فراکسیون به ایشان رای دادند (اینجا).

منصور حقیقت پور،  نائب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از زاویه دیگری به ماجرا نگاه می کند، او اصالت خانوادگی و آشناییت با روحانیون را دلایلی می داند که لاریجانی را از بقیه متمایز می کند (اینجا).

کمال الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل، مشی اعتدالی لاریجانی را دلیل اعتماد گروه های مختلف به او می داند و معتقد است رای بالای او در انتخابات هیات رئیسه نشان داد که حتی اکثر نمایندگان منسوب به جبهه پایداری نیز لاریجانی را به کاندیدای این جبهه ترجیح می دهند (اینجا).

محمد دامادی، نماینده مردم ساری و میاندرود در خانه ملت، لاریجانی را برای اصولگرایان یک وزنه می‌داند که در حوزه سیاسی کشور به عنوان یک فرد توانمند و باهوش شناخته می شود (اینجا)

این موضع گیری به نمایندگان فعلی مجلس محدود نمی شود. علی عباسپور تهرانی‌فرد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم نیز همین موضع را دارد. او لاریجانی را محور وحدت اصولگراها می داند و می گوید: با وجود تفکرات و نگرش های مختلفی که در مجلس وجود دارد که بعضا برخی از آنها به شدت تند و افراطی می باشد، دکتر لاریجانی توانسته بین این تفکر ها یک همگرایی برای مدیریت مجلس ایجاد کند (اینجا).

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =