پنج سوال درباره «یکتا»/صادق محصولی کجاست؟

این روزها نام تشکلی روی خط رسانه ای کشور این دست و آن دست می شود که اگرچه همه هویتش را از یک نفر می گیرد اما می گوید که ربطی به آن ندارد.

سيد صادق روحاني: نام «يکتا» چند وقتي است که در فضاي رسانه اي کشور ديده و شنيده مي شود. جبهه ، حزب يا تشکلي که هنوز مجوزي ندارد و تنها هويتش مرهون نام محمود احمدي نژاد است. چرا که تشکيل دهندگان اين تشکل همگي از اعضاي هيئت دولت محمود احمدي نژاد هستند. در ادامه سعي مي کنيم به 5 پرسش در باره «يکتا» مطرح کنيم.
1.«يکتا» قانوني است؟
ماهيت قانوني «يکتا» هنوز مشخص نيست چرا که مقيمي معاون سياسي وزارت کشور گفته است : تشکل سیاسی به نام «یکتا» از کمیسیون ماده احزاب هیچگونه مجوزی درخواست نکرده است بنابراین هرگونه فعالیت آنها خلاف قانون است و باید پاسخگو باشند.
«يکتا» نخستين تشکل سياسي اي نيست که به وسيله دولت مردان از قدرت خارج شده تشکيل مي شود و شايد به همين دليل باشد که برخي رسانه ها از اين تشکل با عنوان کارگزاران جديد نام برده اند.
2.رابطه «يکتا» با احمدي نژاد چيست؟
اگرچه يکتايي ها ارتباط خود را احمدي نژاد رد مي کنند اما شايد تنها چيزي که باعث شده است رسانه ها با حساسيت مسايل آن را پيگيري کنند همين نام احمدي نژاد و حرکت هاي او در آستانه انتخابات مجلس باشد. کامران دانشجو درباره ماهيتشان گفته است که« ما یک عده یارانی هستیم که با هم نشسته‌ایم، اما شما اسم جبهه از این تجمع ندیده‌اید یکتا، یکتا است؛ یعنی یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی.» دانشجو که در حاشيه نخستين همايش يکتا حرف مي زد درباره ارتباطشان با رئيس دولت دهم هم گفت که یکتا هیچ رابطه تشکیلاتی با آقای احمدی‌نژاد ندارد. از سوي ديگر فريدون عباسي معاون احمدي نژاد در دولت دهم که رياست سازمان انرژي اتمي را بر عهده داشت در اينباره گفت که این مجمع به صورت جداگانه فعالیت‌های خودش را دنبال می‌کند و احمدی‌نژاد هم افراد و ساز و کار خودش را دارد.
3. «يکتا» چه قدر در ميان اصولگرايان مهم است؟
اين تکذيب ارتباط با احمدي نژاد شايد به اين خاطر باشد که «يکتا»يي ها به دنبال اين هستند که تشکلشان را مهم جلوه دهند. اما به نظر مي رسد که ساير تشکل هاي سياسي به خصوص اصولگرايان هنوز اعتناي چنداني به اين تشکل نکرده اند. اين مسئله از آن جايي مشخص مي شود که هنوز در جلسات وحدت اصولگرايان براي انتخابات مجلس نهم نماينده اين تشکل حضور ندارد و حتي هيچ يک از تشکل هاي سياسي و چهره ها سخني از اين جريان نياورده اند.
4. هدف از تاسيس «يکتا» چيست؟
در روزهای اخیر این سوال مطرح شده که هدف این تشکل که به حزب کارگزاران جدید نیز شهرت یافته، چیست و آیا قرار است به عنوان یک حزب مهم و جدی پای کار انتخابات بیاید یا هدف دیگری در میان است؟ همه باور دارند که هشت ماه مانده به انتخابات مجلس ، تشکيل يک جبهه سياسي تنها مي تواند چنين هدفي داشته باشد. حتي اگر محمد عباسي، وزير ورزش دولت احمدي نژاد بگويد:« هدف جبهه یکتا فعلا برنامه ریزی و انسجام برای انتخابات نیست؛ گرچه وزرای دولت نهم و دهم و خیلی از افراد دیگر در مجلس حضور داشته اند و ممکن است ظرفیت هایشان برای حضور در مجلس مورد توجه قرار گیرد.»وضعيت «يکتا» وضعيت پيچيده اي است. اگرچه هويتشان را مرهون عضويت در دولت احمدي نژاد هستند اما از يکسو مي خواهند خواهند هويتي مستقل از احمدي نژاد داشته باشند. به همين دليل به دنبال چهره هاي موجه اصولگرايي مي روند و آنچنان که ديديم در اولين گردهم آيي شان آيت الله موحدي کرماني و حجت الاسلام تقوي ، رئيس و نائب رئيس جامعه روحانيت مبارز تهران را دعوت مي کنند.
5. غايب بزرگ «يکتا» کيست؟
مسئله ديگر کارآمدي نيروهايي است که در «يکتا» جمع شده اند. يکتايي ها همه وزرا و معاونين احمدي نژاد بوده اند. از سوي ديگر طبق فراخواني که داده اند از مديران اجرايي دولت احمدي نژاد در شهرستان ها دعوت کرده اند که نمايندگان اين تشکل در شهرستان ها باشند. اما نکته اي که بايد به آن توجه شود ناکارامدي اين مديران است. يکي از انتقاداتي که به دولت احمدي نژاد مي شد ، ناتواني وزرا و مديرانش بود که نمي توانستند از پس مشکلات جامعه بر بيايند. از سوي ديگر معدود چهره هاي توانمند دولت احمدي نژاد مانند علي اکبر صالحي نيز در ميان اين ها نيستند. همچنين نقطه قابل توجه جاي خالي صادق محصولي است. بعيد نيست که عدم حضور او به اين دليل باشد که نمي خواهند انگ سرمايه داري به اين تشکل وارد شود.
2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاظم A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    74 13
    بزار بیان کل رای های احمدی نزاد تو این کشور10درصد است