صدای اقتصاد نوشت:

 مرکز پژوهش های مجلس تازه ترین گزارش خود از پایش محیط کسب و کار را منتشر و نمره میانگین کسب و کار در ایران را 5.8 ( از 10) اعلام کرد. براساس گزارش این مرکز وضعیت کسب و کار ایران همچنان در شرایط نامساعد به سر می برد و حتی نسبت به تابستان سال گذشته نیز با کاهش رو به رو شده است.

این گزارش براساس نظر سنجی از 292 تشکل اقتصادی کشور تهیه شده است و در آن 21 مولفه مورد ارزیابی قرار گرفته که طبق آن به ترتیب سه مولفه « مشکل دریافت تسهیلات از بانک ها»، « ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی» و « وجود فساد اقتصادی در دستگاه های حکومتی» نامناسب ترین شرایط را داشته اند و کمترین نمره را از فعالان اقتصادی دریافت کرده اند.

همچنین براساس این تحقیق مولفه های « زیر ساخت تامین برق»، « ضعف زیرساخت های حمل و نقل» و « ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصولات به دست مصرف کنندگان» بهترین وضعیت را از دید افراد داشته اند.

علاوه براین ها بررسی استانی نظر سنجی ها نشان می دهد که تشکل های اقتصادی استان های کردستان، خراسان شمالی، لرستان و بوشهر بدترین نمرات را به وضعیت کسب و کار داده اند و بهترین نمرات را نیز تشکل های استان های اردبیل، گیلان، قزوین و یزد داده اند.

همچنین در پرسش نامه ها و نظر سنجی ها دو سوال نیز از فعالان اقتصادی و تشکل ها پرسیده شده است که اولی درباره افزایش میزان تولید بوده است و نرخ ارز( دلار) برای تولید و کسب و کار شما چه عددی است. در پاسخ به سوال اول 17.1 درصد تشکل ها از افزایش تولید گفته اند، 24 درصد از تفاوت نکردن، 47.3 درصد از کاهش و 11.6 درصد هم ترجیح داده اند پاسخی ندهند. همچنین درباره سوال دوم هم 50.3 درصد اعلام کرده اند نرخ مطلوب آن ها برای ارز پایین 2850 تومان است. در این میان 7.5 درصد گزینه بالای 2850 تومان را انتخاب کرده اند 30.8 درصد حدود 2850 تومان را و 11.3 درصد هم پاسخی نداده اند.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =