ساعت ۳۰ دقیقه بامداد پنجشنبه ۳۱ خرداد سال ۶۹، ۲۱ ژوئن سال ۱۹۹۰ میلادی، زلزله ای به قدرت ۷.۳ ریشتر رودبار و منجیل در شمال ایران را لرزادند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آنطور که در منابع مختلف ثبت شده است، زمین لرزه رودبار-منجیل در نزدیکی شهر رودبار و روستاهای تابعه در استان گیلان و شمال غرب استان زنجان در ناحیه طارم علیا اتفاق افتاد و تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه موجب خسارات جانی و مالی فراوان شد.

ارتعاشات حاصل از امواج لرزه‌ای در استان‌های زنجان و گیلان و در بخشهایی از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، مرکزی، مازندران، سمنان، همدان و کردستان به مدت حدود ۶۰ ثانیه احساس شد. کانون زلزله را کارشناسان حدود ۱۹ کیلومتری از سطح زمین اعلام کردند.

این زمین‌لرزه در یک منطقه پرتراکم از نظر جمعیت اتفاق افتاد و علاوه بر روستاهای موجود در منطقه چندین شهر مهم کشور نیز تحت تأثیر آن قرار گرفتند. تلفات این زمین لرزه، تا ۳۵ هزار نفر هم برآورد شده است. همچنین نیم میلیون نفر بی خانمان شدند. بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شد و خسارات عمده‌ای به تأسیسات و اماکن عمومی در استانهای گیلان و زنجان که متأثر از این زمین‌لرزه بودند، وارد آمد.

خبرآنلاین در نظر دارد به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد این زلزله، میزگردی با حضور دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی، دکتر علی اردلان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهندس علیرضا سعیدی، دبیرکل جمعیت کاهش خطرات زلزله و دکتر بهروز مقدسی، عضو گروه امدادگران بین المللی بدون مرز و عضو جمعیت هلال احمر ایران برگزار می کند.

به نظر شما، ایران توانست از تجربیات زلزله رودبار و منجیل استفاده کند. خاطره ای از آن زلزله دارید؟ دراین باره نظرات خود را در بخش نظرات همین خبر برای ما بنویسید.


۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ss IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    3 1
    اگر با اتوبوس می آمدند زودتر به مقصید می رسیدند. امان از مملکتی که هیچ کس مسئول کار خود نیست و نمی پذیرد اشتباهاتش را.
  • صابر A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    1 1
    خير نتوانست. دليلشم همين زلزله ي 5/2 ريشتري كه در حدود يك ماه اخير در كاشمر اتفاق اتفاق افتاد كه حدود چندين واحد از آپارتمانهاي مسكن مهر حدود 20 تا 30 درصد تخريب شد. اپارتمانهايي كه تازه ساز هستندو زير نظر مهندس ناظر ساخته شده اند.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    از کارشناسان سازمان زمین شناسی کشور هم استفاده کنید
  • امیر منجیل DE ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    1 0
    با سلام خدمت دوستان من متأسفانه چند تن از بستگانم را از دست دادم دوران بسیار تلخی بود و اما مهربونی و محبت بسیار زیاد متاسفانه الان باز مشاهده میکنیم که خیلی ساختمانها با رابطه بازی مجوز ساخت چند طبقه و تراکم غیرمجاز میگیرین