جهانگیری: باید تحریم‌ها را از پیش پای ملت برداشت/ما توانسته‌ایم حقوق هسته‌ای ملت ایران را تثبیت کنیم

معاون اول رئیس جمهور با تاکید برحفظ حقوق هسته ای ملت ایران گفت: یکی از موضوعاتی که در دولت یازدهم روی آن تمرکز کردیم این بود که باید تحریم‌ها را از پیش پای ملت برمی‌داشتیم و ما خوشبین هستیم که بتوانیم تحریم‌ها را رفع کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری عصر سه‌شنبه در پایان سفر یک‌روزه به چهارمحال و بختیاری در جلسه شورای اداری استان که در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد برگزار شد، با اشاره به دومین سالگرد انتخابات 24 خرداد و دومین سالگرد تشکیل دولت یازدهم، گفت: دکتر روحانی در زمان انتخابات سیاست‌ها و برنامه‌هایی را اعلام کرد که هم مردم در شرایطی خاص قرار داشتند و هم کشور با مشکلات بسیاری هم در بخش اقتصاد و هم در بخش بین‌الملل مواجه بود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه در آن دوران حتی رقبای انتخاباتی آقای روحانی نیز شرایط را به صورت ویژه ارزیابی می‌کردند، افزود: برخی از آن‌ها که تلاش داشتند بسیاری از مسائل را رعایت کنند، در مورد وضعیت کشور در آن دوران می‌گفتند که کشور در لبه پرتگاه قرار گرفته است اما ملت ایران با حضور در پای صندوق‌های رای به تعبیر مقام معظم رهبری یک حماسه سیاسی آفریدند.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه ملت ایران در مواقع سخت به خوبی به صحنه‌ها می‌آیند و به خوبی گره‌گشایی می‌کنند، خاطرنشان ساخت: اقدام مردم در انتخابات 92 آرامش را به کشور برگرداند.
معاون اول رییس جمهوری‌ یکی از ویژگی‌های انتخابات خوب را این دانست که مردم روز بعد از انتخابات خوشحال بوده و احساس کنند حرف آخر را آن‌ها زده‌اند و توانسته‌اند حرف خود را به کرسی بنشانند و تصریح کرد: اگر انتخاباتی برگزار شود و روز بعد از آن شادابی در مردم دیده نشود، باید بدانیم که یک جای کار ایراد داشته است.

دکتر جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تلاش دولت در موضوعات سیاسی و به ویژه سیاست خارجی، گفت: به لطف خدا دولت در بخش سیاست خارجی با اقتدار و انسجام و در چارچوب سیاست‌های ترسیمی از سوی مقام معظم رهبری وارد گفت‌وگو با 6 کشور بزرگ دنیا شد. این در شرایطی بود که بسیاری فکر می‌کردند که بازنده این گفت‌وگوها ایران است اما به لطف خدا با توانمندی دیپلمات‌های کشور، جمهوری اسلامی ایران توانست با اقتدار در مذاکرات حاضر شود.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه نباید توانمندی‌های خود را دست کم بگیریم، اضافه کرد: در مدت 36 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروهای زبده و کارآمدی تربیت شده و پرورش یافته‌اند و در بخش دیپلماسی نیز همین‌گونه بوده است.

دکتر جهانگیری اظهار داشت: یکی از کفران نعمت‌ها ممکن است همین باشد که در مواقعی به این نیروها که از سرمایه‌های کشور هستند، پشت پا بزنیم و از آن‌ها استفاده نکنیم یا آن‌ها را به خاطر گرایش‌های سیاسی که دارند کنار بگذاریم در حالی که آن‌ها می‌توانند در گره‌گشایی از مشکلات زندگی مردم ایفاگر نقش‌های بسیاری باشند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه توانسته‌ایم در مقابل 6 کشور دنیا با شجاعت مبارزه کنیم، تاکید کرد:‌ ما توانسته‌ایم حقوق هسته‌ای ملت ایران را تثبیت کنیم. حال ممکن است غرب از روی طبیعت خود لجبازی کند و بازی را به هم بزند که این بحث دیگری است، اما امروز دنیا پذیرفته که ما توانسته‌ایم طی جلسات مختلف حقوق ملت ایران را یکی یکی تثبیت کنیم.

دکتر جهانگیری در ادامه با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت جهت رفع مشکلات مردم، خاطرنشان کرد:‌ یکی دیگر از موضوعاتی که در دولت یازدهم روی آن تمرکز کردیم این بود که باید تحریم‌ها را از پیش پای ملت برمی‌داشتیم. گرچه ما برنامه‌هایی برای اداره مطلوب کشور در صورت ادامه تحریم‌ها نیز داریم، ولی خوشبین هستیم که بتوانیم تحریم‌ها را رفع کنیم.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به موقعیت برجسته جمهوری اسلامی ایران در فضای بین‌الملل، با تاکید بر اینکه این موقعیت در فضای بین‌الملل تثبیت شده است، اظهار کرد: امروز آمریکا می‌داند که در منطقه پرتلاطم خاورمیانه تنها کشوری که قادر است مسائل را مدیریت کند، ایران است. آنها می‌دانند که ایران می‌تواند با مشورت و روش‌های پیشنهادی خود داعش را در منطقه زمین‌گیر کند.

دکتر جهانگیری در بخش بعدی سخنانش با تاکید بر اینکه در داخل کشور وحدت و انسجام از جمله موارد حائز اهمیت برای ماست، اظهار کرد:‌ بزرگترین سرمایه ما در چنین فضای بین‌المللی، انسجام و وحدت ما است.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به نامگذاری سال 94 به عنوان سال "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: یک ملت و یک دولت بزرگ مانند ایران قادر است که با هماهنگی و همدلی مشکلات را پشت سر بگذارد. در چنین جامعه‌ای هر کسی که نسبت به ایران، آینده کشور و نسل جوان دلسوز است باید در مرحله اول از امید مردم پاسداری کند.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه ما به عنوان دولت خود را مکلف می دانیم که پاسدار امید مردم باشیم، گفت: بزرگترین سرمایه‌ای که امروز در اختیار دولت و نظام قرار دارد، امیدواری مردم نسبت به آینده است. آن‌ها که این را قدر نمی‌دانند، نمی‌دانند که امید به چه معناست و اگر امید به یاس تبدیل شود چه اتفاقاتی ممکن است در کشور بیفتد، گاهی به نظر می رسد به صورت سازماندهی شده امید مردم را نشانه می‌روند تا آن را به یاس تبدیل کنند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین به وضعیت اقتصادی کشور اشاره و تصریح کرد: یکی از دلایلی که امروز شاهد آرامش و ثبات در بازارها هستیم، مربوط به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت است، اما بخشی‌ دیگر به علت این است که مردم آرامش و امید به آینده دارند و دیگر نگران افت ارزش دارایی‌های خود نیستند که در نتیجه برای خرید سکه و دلار به بازارها هجوم ببرند.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه در مقطع فعلی اقتصاد کشور، با موضوع مهمی تحت عنوان ایجاد رونق مواجه هستیم، گفت:‌ اقتصاد کشور باید وارد دوره رونق جدی شود. در همین مورد یکی از چالش‌های مهمی که امروز جمهوری اسلامی با آن مواجه است مساله بیکاری نسل جوان و به ویژه تحصیل‌کرده‌های جوان است زیرا در صورتی که راهی برای موضوع بیکاری جوانان تحصیل‌کرده اندیشیده نشود، این بزرگترین سرمایه کشور می تواند به بزرگترین تهدید برای کشور تبدیل ‌شود.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: راه ایجاد اشتغال، سرمایه‌گذاری و افزایش تولید است اما به دلیل رکود توام با تورمی که طی سال های گذشته با آن مواجه بوده‌ایم، برخی از تولیدکنندگان داخلی با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند.

دکتر جهانگیری افزود: همان طور که اعلام کرده‌ام بدهکاران بانکی به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول گروهی هستند که پول را از بانک ها گرفته و قصد ندارند که آن را بازپس بدهند. آن‌ها باید بدانند که گردن کلفتی در مقابل دولت ممکن نخواهد بود و آن‌ها باید بدهکاری‌های خود را پرداخت نمایند اما دسته دوم گروه تولیدکنندگان واقعی هستند که به دلیل شرایط اقتصادی دچار مشکلاتی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه باید با بخش خصوصی جلسات مختلفی بگذاریم و درصدد برطرف کردن مشکلات آن‌ها برآییم، گفت: باید همگان از جمله بانک‌ها در جهت حمایت از بخش خصوصی و آن دسته از تولیدکنندگانی که به دلیل شرایط اقتصادی کشور بدهکار شده‌اند، اقدام کنند و به آن‌ها با اعطای تسهیلات مختلف فرصت بدهند تا بتوانند پول‌هایی را که در گذشته به عنوان وام دریافت کرده‌اند، با افزایش فعالیت‌های تولیدی خود بازگردانند.

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای مجموعه سیاست های خروج از رکود اقتصادی، اظهار کرد:‌ بخشی از این سیاست ها در اختیار دولت بود که ما آن‌ها را عملیاتی کردیم و بخش دیگر آن نیز در اختیار دستگاه‌های دیگر بود که آن‌ها را ابلاغ کرده‌ایم. بخش سوم این سیاست ها نیازمند قوانینی بود که اواخر اردیبهشت ماه سال جاری لایحه آن‌ نهایی و ابلاغ شد.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه در قانون "رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور" بسیاری از موارد پیش‌بینی شده است، تصریح کرد:‌ در این قانون بسیاری از موارد از جمله مسائل مربوط به بدهی‌های دولت، مسائل مربوط به تامین اجتماعی و مسائل مربوط به ممنوع الخروجی برخی افراد پیش‌بینی شده است. دولت نیز از اتاق بازرگانی و انجمن‌ها و هرکسی که در مورد این قانون نظری دارد درخواست می کند که اظهارات خود را به دولت منتقل کند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم توجه مدیران کشور به موضوع صرفه‌جویی و ارائه راهکارهای خلاقانه در این زمینه، اظهار کرد:‌ دولت صرفه‌جویی را در دستور کار خود در سال جاری قرار داده است و بنای ارزیابی عملکرد مدیران را بر این موضوع گذاشته است. در همین راستا ارزیابی از مدیران بر مبنای راهکارهای خلاقانه ارائه شده از آن‌ها در جهت صرفه‌جویی در مصرف بودجه و سایر موارد انجام می‌شود.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه "در دولت برای بودجه سال 94، مبلغ 224 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بودیم"، اظهار کرد: این بودجه در مجلس به 236 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد اما طبق بررسی‌هایی که ما در اوایل سال جاری بر اساس قیمت‌های موجود انجام داده‌ایم، پیش‌بینی ما این است که امسال 200 هزار میلیارد تومان بودجه دولت محقق شود و تا پایان سال با بیش از 36 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه خواهیم بود که برای جلوگیری از این موضوع باید با صرفه‌جویی، منابع حاصله را به طرح‌های عمرانی اختصاص دهیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم توجه به صادرات و افزایش صادرات در سال جاری، گفت: یکی از موضوعات جدی مورد توجه دولت در سال جاری افزایش صادرات است. در همین راستا نیز من تلاش کرده‌ام که طی سفرهایی که به استان‌های مرزی کشور داشته‌ام این سیاست را شخصا برای مدیران استان‌ها توضیح دهم.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه در حال حاضر بخش خصوصی خوبی در کشور شکل گرفته است و باید قدر آن را بدانیم، بر لزوم حمایت از صادرکنندگان تاکید کرد و گفت: هیچ صادرکننده‌ای نباید پشت در اتاق مدیری بماند و چنانچه مدیری به این اولویت توجه نداشته باشد، نمی‌تواند در دولت یازدهم بماند.

معاون اول رییس جمهوری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلف استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌های بسیاری در زمینه نیروی انسانی، طبیعت و جاذبه‌های گردشگری و منابع طبیعی دارد و در این استان همه پتانسیل‌های لازم برای تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه نخبگان استان چهارمحال و بختیاری باید در مورد مشکلات استان وقت بگذارند و آن‌ها را برطرف نمایند، گفت: یکی از آرزوهای دولت این است که روزی بگوید که استان چهارمحال و بختیاری یک استان توسعه یافته است.

گفتنی است در پایان این سفر، معاون اول رییس جمهور بهمراه آیت الله نکونام نماینده ولی فقیه در استان از مجموعه فرهنگی و مصلی در حال احداث شهرکرد بازدید کرد.

17214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =