انتخاب نوشت:

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما باید مسائل را براساس خطوطی که در لوزان مشخص کردیم،حل کنیم.

جان کری گفت: تاریخ دقیق حضورم در مذاکرات مشخص نیست اما بستگی به شیوه ای که اوضاع در وین در روزهای آینده پیش می رود، من برای انجام مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران که هر کسی امیدوار است پایان یابد و باید پایان یابد،به آنجا خواهم رفت. مسلما خطرات و ریسک مذاکرات بسیار بالا است. موضع ما تغییر نکرده است.من از برخی پس و پیش رفتن ها در چند روز گذشته مطلع شده ام اما مواضع ما حتی یک ذره نسبت به آنچه که هم در برنامه اقدام مشترک اعلام کردیم و هم آنچه که من در مصاحبه ها و گفتگوها با افراد در چند ماه گذشته گفته ام، تغییر نکرده است. بنابراین گفتگوها همچنان سخت و حساس است و همانطور که همواره گفته ام ما نمی خواهیم برای یک توافق فقط به خاطر این که توافقی داشته باشیم، عجله کنیم و قرار نیست توافقی را امضاء کنیم که معتقد نیستیم کار را تمام می کند.

جان کری گفت: البته این یک مذاکره است و البته در مذاکره بده و بستان همیشه وجود دارد اما در لوزان و همچنین در طرح اقدام مشترک پارامترهای اساسی درباره آنچه که نیاز است به آن دست یابیم،تعیین شد. برای مثال در برخی از موضوعات نظیر ابعاد نظامی احتمالی ،طرح اقدام مشترک به آن اشاره می کند و می گوید که این مسئله در متن محصول نهایی (توافق نهایی )حل و فصل می شود و این مسئله همچنان درست است و باید حل و فصل شود.ما باید به خصوص پرسش های خود درباره آن را حل و فصل کنیم. دسترسی بسیار بسیار مهم است و همواره از همان روز اول مهم بود و همچنان مهم است.ما در لوزان این مسئله و به نوعی خطوط اساسی را مشخص کردیم. با توجه به این، راه گریزی وجود دارد تا بتوانیم مسائل خاصی را بیشترتصریح کنیم و البته مسائلی وجود دارد که من به خصوص در لوزان در کنفرانس خبری به آن اشاره کردم که ما می دانیم هنوز حل نشده است. بنابراین مسلما این مسائل بیش از هر مسائل دیگری سرگشاده باقی مانده است اما مسائل اساسی هستند که باید بر سر آنها به منظور رسیدن به توافق خوب که در لوزان و در اینجا درباره آن صحبت کردیم و می کنیم، توافق شود. اینها چیزهایی است که تغییر نکرده است و قرار نیست تغییر کند و نمی تواند تغییر کند.ما باید مسائل را براساس خطوطی که در لوزان مشخص کردیم،حل کنیم.

جان کری در پاسخ به این سئوال که «شما اشاره کردید ابعاد نظامی احتمالی باید به عنوان بخشی از توافق با ایران حل و فصل شود. آیا این نگرانی باید قبل از کاهش تحریم ها حل شود؟آیا این مسئله اساسی است یا این که قابل مذاکره است؟» گفت:صادقانه بگویم که درباره ابعاد نظامی احتمالی مقداری در برخی از صحبت ها تحریف شده است.  پاسخگو بودن کامل ایران در مورد پژوهش هایش در ارتباط با سلاحهای هسته ای الزاما برای حصول به یک توافق هسته ای با تهران حیاتی نیست.

وی افزود: امریکا و شرکای مذاکره کننده اش خود را «دلمشغول» این مسئله نخواهند کرد چون آنها از قبل تصویر کاملی از فعالیت های گذشته ایران به دست آورده اند. ما بیشتر نگران آن چیزی هستیم که ایران شاید در آینده انجام دهد و تمرکز فعالیت های خود را بر این امر گذاشته اند چون ضرب الاجل 30 ژوئن برای حصول به یک توافقنامه در حال نزدیک شدن است.

جان کری گفت:ما برای این که به توافقی برسیم که در آن کاهش قابل توجه تحریم ها درج شده باشد باید پاسخ هایی برای این مسائل داشته باشیم.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ندایی پور IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    اگر بشود این مذاکرات را یک جوری به این دلواپسان گره زد بطوری که اسمی هم از آنان در مذاکرات برده شود به نظر من کل مشکل شون حله ... کاش توافق حاصل بشه ....اما جهنم به اسم اونها تموم بشه ...حرف آقای هاشمی رفسنجانی حرف دل همه ملت ایران است
  • بی نام RO ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    21 12
    خداروشکر. به یک درک مشترک رسیده ایم. ما هم مثل شما فکر می کنیم. ما هم نمی خواهیم به هر توافقی که فقط برای توافق باشد دست پیدا کنیم.
  • امیدوار A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    8 2
    بلاخره یکسری ازمردم که تحت تاثیرحرفهای واهی دلواپسان قرارگرفته بودندباصحبتهای آقای ارفسنجانی به حرف دل رییس جمهورمحترم واوضاع مردمی که به هیچ جاوصل نیستندپی بردندومتوج شدندکه آقای ظریف وتیم مذاکره کننده ایران دارند واقعاچه سختیهایی رومیکشندکه هم مردم روازاین بدبختی نجات بدندوهم رضایت گروه 51 روبه دست بیارندوهم ازمنافع کشوردفاع میکنند...اونوقت یه سری اخلالگرکه اسم خودشون رودلواپس گذاشتندوپیداست که به هیچ چیزجزمنافع خودشون فکرنمیکنندوتهمت خیانت به تیم زحمت کش کشورمون میزنندوخودشون روحامی به اصطلاح خون شهدامیدونند.