ایسنا نوشت:

منابع آگاه فلسطین اعلام کردند که جنبش حماس در حال توافق با پیشنهاد آتش‌بس طولانی مدت با اسرائیل در ازای ایجاد «بندر شناور» در غزه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، این منابع تاکید کردند: این پیشنهاد از سوی قطر مطرح شده و ترکیه با همکاری سازمان ملل و کشورهای اروپایی از آن حمایت می‌کنند.

به گزارش این منابع حماس و اسرائیل طی دو هفته اخیر درخصوص این طرح بحث و گفت‌وگو کرده‌اند؛ طرحی که بر آتش‌بس پنج ساله قابل تمدید در مقابل کاهش محاصره، سرعت بخشیدن به روند بازسازی غزه و ایجاد بندر دریایی شناور در نوار غزه که طرف‌های بین‌المللی نظارت بر آن داشته باشند، مبتنی است.

منابع فلسطینی اعلام کردند: این پیشنهاد آخرین بار در دیدار نیکلای ملادینف، هماهنگ‌کننده روند صلح خاورمیانه با موسی ابومرزوق، مسوول پرونده آتش‌بس در جنبش حماس فلسطین مورد بررسی قرار گرفت. ابومرزوق در دیدار با کنسولگر سوئیس و فرستاده قطر نیز این پیشنهاد را مورد بررسی قرار داده است و بیشتر مسوولان جنبش حماس با این پیشنهاد موافقت کرده‌اند.

به گزارش منابع فلسطینی این بندر که به بارگیری کشتی‌ها اختصاص دارد تحت نظارت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار خواهد گرفت. اسرائیل نیز با ایجاد این بندر در غزه موافقت کرده اما با ایجاد فرودگاه در نواز غزه مخالف است.

به گفته منابع اسرائیلی ابتدا حماس تمایل خود را به این آتش‌بس نشان داده است.

همچنین روزنامه القدس فلسطین اعلام کرده که موسی ابومرزوق به طور ناگهانی نوار غزه را ترک کرده و روز شنبه به قطر رفته است تا اقدامات نهایی برای موافقت حماس با این طرح را اتخاذ کند.

به گزارش این روزنامه، ابومرزوق نشست‌های متوالی را در دوحه با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس برگزار کرده است.

توافق پیش‌بینی شده با ظهور نشانه‌های بهبود روابط میان حماس و مصر همزمان می‌شود چراکه توافق‌نامه امنیتی موجب کنترل حماس بر مرزها و همکاری در هرگونه مسائل امنیتی مربوط به امنیت مصر می‌شود.

گشودن گذرگاه رفح از سوی مسوولان مصری نشانه‌ای از نزدیک شدن مصر و حماس است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر جنبش حماس را به برگزاری مذاکرات محرمانه با اسرائیلی‌ها متهم کرده بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    23 2
    ما با كي رفتيم سيزده بدر
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    15 2
    چشممون روشن