هیئت صنعا بالاخره بعد از 24 ساعت سرگردانی به ژنو رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ساعاتی پیش شبکه خبری المنار لبنان خبر داد هیئت صنعا به نمایندگی انصارالله پس از 24 ساعت سرگردانی وارد ژنو شده است.

در این زمینه ایرنا گزارش داده است: هیات صنعا که شامل نمایندگان جنبش مردمی یمن (انصارالله) و دیگر گروه های همراه که دیروز عازم نشست ژنو بود، به دلیل مشکلاتی که مصر به سفارش عربستان در ندادن اجازه عبور به هواپیمای حامل آنها ایجاد کرده بود، مجبور به توقف 24 ساعته در جیبوتی شده و در نهایت با تلاش دولت عمان در حل این مشکل، با تاخیر به ژنو پرواز کرد.

در همین حال سخنگوی جنبش انصارالله اعلام کرد که سازمان ملل در حل مشکل یا فراهم نمودن امکان پرواز هواپیمای حامل نمایندگان این جنبش از مسیر جایگزین تا 24 ساعت، عملا ناموفق بود تا اینکه تلاش های دولت عمان مثمر ثمر واقع شد.

هیات صنعا پس از کارشکنی های طرف های منطقه ای امروز صبح وارد ژنو شد.

روز گذشته دبیر کل سازمان ملل طرحی مبنی بر اتش بس در ماه رمضان را ارائه کرد که منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن نپذیرفت البته نشست دیروز بدون حضور نمانیدگان انصار الله برگزار شد.
در این میان رسانه های مهم جهان به بررسی وتحلیل مذاکرات یمن پرداخته اند و هرکدام به سبک و سیاق و سیاست های خود این مهم را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند بخشی از این گزارش ها و تحلیل ها را از نظر می گذرانید.

جنبش انصارالله از سازمان ملل برای مشکل نشست ژنو توضیح خواست

پایگاه خبری الساعه امارات درباره سرگردانی هیئت صنعا به نقل از سخنگوی جنبش انصارالله نوشته است:جنبش انصارالله مسوولیت مشکلات ایجاد شده برای حضور به موقع نمایندگان این گروه در نشست ژنو را متوجه سازمان ملل دانسته و در عین حال از تلاش دوستانه دولت عمان برای رسیدن این هیات به این نشست تشکر کرد.

هیات نمایندگان جنبش مردمی یمن که دیروز عازم نشست ژنو بود، به دلیل مشکلاتی که مصر به سفارش عربستان در دادن اجازه عبور به هواپیمای حامل آنها ایجاد کرده بود، مجبور به توقف 24 ساعته در جیبوتی شده بودند و درنهایت با تلاش دولت عمان در حل این مشکل، با تاخیر به ژنو پرواز کردند.

این پایگاه خبری به نقل از سخنگوی جنبش انصارالله نوشت که سازمان ملل در حل مشکل یا فراهم نمودن امکان پرواز هواپیمای حامل نمایندگان این جنبش از مسیر جایگزین تا 24 ساعت، عملا ناموفق بود تا اینکه تلاش های دولت عمان مثمر ثمر واقع شد.

منابع نزدیک به هیات انصارالله اعلام کردند که عربستان تلاش زیادی کرد تا با کارشکنی های خود مانع حضور نمایندگان نیروی مقاومت مردمی یمن در مذاکرات ژنو شود.

این هیات بعداز ظهر یکشنبه صنعا را به مقصد ژنو ترک کرد، اما به دلیل مشکلاتی که دولت مصر با سفارش عربستان در مسیر پرواز آنها ایجاد کرد، ناگزیر به توقفی طولانی در جیبوتی شد.

مذاکرات ژنو با هدف پایان دادن به بحران داخلی یمن و با وساطت سازمان ملل از دیروز صبح آغاز شده است .

نشست یمنی - یمنی ژنو به ابتکار سازمان ملل به منظور حل بحران این کشور آغاز شده و تا سه روز ادامه خواهد داشت .

عربستان و همپیمانانش به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت از ششم فروردین ماه سال جاری تجاوز هوایی به خاک این کشور را آغاز کرده اند. در این مدت هزاران غیرنظامی کشته و صدها هزار نفر آواره شده اند.


 اجلاس یمن در ژنو و دسیسه های آل سعود برای «بمب گذاری سیاسی» درمسیر آن


روزنامه لبنانی السفیرنوشت که زمین گیر کردن هواپیمای سازمان ملل حامل هیات انصارالله در فرودگاه جیبوتی تا آنجا که موجب شد انصارالله به بازگشت به صنعا تهدید کند، یکی از مانع تراشی های سعودی ها بود که البته بعداز مخالفت مصر با پرواز این هواپیما در آسمان این کشور و فرودش در فرودگاه قاهره برای سوخت گیری رقم خورد.

این تنها مانع تراشی سعودی ها نبود، هیات یمنی اعزامی از ریاض تمام قد با پیشنهاد انسان دوستانه بانی کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد برای آتش بس در ماه مبارک رمضان مخالفت کرد و آن را منوط به پیش شرط هایی دانست که منابع امنیتی آنها را غیرقابل اجرا خوانده اند.

السفیر نوشت: احمد المسیری عضو هیات یمنی اعزامی از ریاض به ریاست ریاض یاسین وزیرخارجه عبدربه منصور هادی گفته است که این هیات برای راضی نگه داشتن سازمان ملل به ژنو آمده تا گفته نشود آنها ضد صلح هستند.

 بمب گذاری های سیاسی آل سعود


الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم از « بمب گذاری سیاسی سعودی ها» در مسیر اجلاس ژنو نوشت و تاکید کرد که آل سعود تهدید کرده است یا مذاکرات با شرط وشروط ما صورت می گیرد و یا تجاوزها علیه یمن ادامه می یابد.

این روزنامه خاطرنشان کرد که هرج و مرح دیروز در محل اجلاس ژنو ناشی از کارشکنی ها و رفتار ناشی از عصبانیت و خشم سعودی ها بود تا مسیر را برای شکست آن هموار کنند.

الاخبار بیشتر خشم و عصبانیت سعودی ها را ناشی از شکست های آنها در میدان نبرد نظامی دانست و خاطرنشان کرد: سعودی ها در این زمینه سابقه دارند و یک بارهم که روند امور با محاسبات و توقعات آنها سازگار نبود، گفت وگوهای داخلی یمنی ها را با شکست مواجه کرده اند.

این روزنامه لبنانی تصریح کرد: سعودی ها هیات یمنی اعزامی از ریاض را مجبور کرده اند تا سقف مطالبات و شروط خود را آن قدر بالا ببرند که هیچ روزنه ای برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برای بحران یمن در اجلاس ژنو یافت نشود و تحولات دیروز در هتل استرلینگ و فرودگاه جیبوتی بهترین دلیل و شاهد براین ارزیابی است.

الاخبار به نقل از منابعی تاکید کرد: هیات اعزامی از ریاض همان شرط های قدیمی مانند اجرای قطعنامه شورای امنیت، عقب نشینی ارتش و نیروهای انصارالله از شهرها ، آزادی بازداشت شدگان، اصل بودن ابتکار عمل کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و خلع سلاح انصارالله را مطرح کرده است.

این روزنامه لبنانی پیش بینی کرده است که اگر شرایط به حالت طبیعی بازگردد و همه چیز رو به راه باشد، حداکثر خروجی اجلاس ژنو موافقت با آتش بس یک ماهه در ماه رمضان خواهد بود.


 مذاکرات ژنو در سایه پیروزی های مقاومت مردمی یمن

پیروزی های بزرگ ارتش و کمیته های مردمی یمن در آزاد کردن شهرهای اشغال شده از سوی شبکه تروریستی القاعده مورد حمایت سعودیها و نیز عملیات موفق برون مرزی جنبش انصارالله در عمق خاک عربستان، بر مذاکرات ژنو سایه انداخته است.

سماجت دولت عربستان بر ادامه حملات هوایی به زیرساختها، منازل مسکونی و بیمارستان ها و کشتار مردم اعم از زنان و کودکان در حالی صورت می گیرد که سازمان های بین المللی و بشردوستانه خواستار توقف این حملات حداقل برای ماه مبارک رمضان شده اند که ریاض تاکنون با آن مخالفت کرده است .

خبرهای آزادی مناطق اشغالی مثل الضالع و جوف از دست تروریستهای القاعده که با حمایت تسلیحاتی عربستان و آمریکا در این مناطق قدرت گرفته اند، برخورد صبورانه ارتش و کمیته های مردمی با تجاوزات هواپیماهای ائتلاف سعودی، استیصال نیروهای محدود طرفدار عبدربه منصور هادی در شهرهای مرزی با عربستان و تسلیم شدن آنها به جبهه انصارالله و موشک باران پایگاه های نظامی در عمق خاک این کشور مانند موقع الدود و العمود در منطقه جیزان و یا شلیک موشک اسکاد به پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط که به کشته شدن برخی فرماندهان نظامی بلندپایه عربستان انجامید، از جمله موفقیتهای گروه های مقاومت مردمی در آستانه نشست ژنو محسوب می شود.

همزمان با مذاکرات ژنو که دولت عربستان مشکلات زیادی را برای برگزار نشدن آن انجام داد و حتی با فشار وارد کردن به مصر اجازه عبور هواپیمای هیات یمنی را نداد و این هیات با 24 ساعت تاخیر وارد ژنو شد، نیروهای ارتش یمن و کمیته های مردمی در حال پیشروی و پاکسازی شهرهای این کشور مثل مارب و پایگاه نخلا از وجود عناصر القاعده هستند.

عملیات نظامی عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی که با حمایت آمریکا، علیه مردم یمن از 86 روز پیش آغاز شده، تاکنون به هیچیک از اهداف مورد نظر سعودیها نرسیده است .

شکست عربستان در رسیدن به اهداف مورد نظرش در حمله به یمن، مقامات این کشور را به شدت ناامید کرده و افکار عمومی را بر علیه آنها برانگیخته است .

پس از گذشت هفته ها از تجاوز کشورهای ائتلاف به یمن، جنبش انصارالله و کمیته های مردمی بیش از 80 درصد از خاک یمن را در سیطره خود دارند و این امر دلیلی بر شکست سعودی ها در رسیدن به اهداف خود است و کارشناسان معتقدند که محمد بن سلمان پسر بی تجربه شاه سلمان که تنها اندکی پس از روی کارآمدنش با شعله ور کردن آتش این جنگ، قصد خودنمایی داشت، اکنون در باتلاقی گرفتار شده که دهها کشور منطقه شاید نتوانند آن را نجات دهند.

جنگ عربستان علیه یمن حتی در داخل خاندان آل سعود نیز با مخالفت روبرو شده و برخی شاهزادگان مثل شاهزاده مقرن از این موضوع ناراضی هستند و با ابراز نظرهای خود این نگرانی را علنی کرده اند.

این نگرانی ها موقعی شدت می گیرد که در حملات متعدد نیروهای مردمی یمن به پایگاه های نظامی در خاک عربستان، سربازان سعودی با برجا گذاشتن ادوات نظامی و تجهیزات پیشرفته از رویارویی با آنها طفره می روند و فرار را بر قرار ترجیح می دهند.

اخیرا یک مخالف دولت سعودی وابسته به این خاندان که در خارج از عربستان بسر می برد، گفت که دولت آمریکا از دادن سلاح های پیشرفته به عربستان به دلیل ناتوانی ارتش سعودی برای مقابله با جنبش انصارالله خودداردی می کند و از این واهمه دارد که این سلاح ها به دست ارتش یمن بیفتد.

ارتش عربستان پس از ناکامی هایی که در 86 روز گذشته از تجاوز به یمن در مقابله با ارتش و کمیته های مردمی این کشور با آن روبرو شده، از دولت آمریکا خواستار خرید سلاح های پیشرفته تر از آنچه که دارند، شده که با واکنش سرد واشنگتن روبرو شده است.

کارشناسان معتقدند که آمریکا به ارتش سعودی که بارها در درگیری های مرزی با ارتش یمن با شکست و فرار از صحنه های درگیری خود را ضعیف نشان داده، اعتماد ندارد و این دیدگاه را به محمد بن سلمان فرزند شاه سعودی و جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این کشور هم گوشزد کرده است.

کارشناسان سیاسی اعلام کرده اند که کنفرانس ژنو بین طرف های یمنی که از دیروز آغاز شده، شاید بتواند به خروج عربستان از باتلاق جنگ در یمن کمک کند، هرچند که عواقب سیاسی و روانی آن برای سالهای متمادی در منطقه باقی خواهد ماند.

نشست ژنو در حالی برگزار می شود که اکثر سازمان های بین المللی و حتی گروه های شرکت کننده به جز هیات ریاض (طرفداران منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن)، خواهان آتش بس برای رسیدگی به وضعیت بحرانی و انسانی حداقل برای ماه مبارک رمضان شده اند، در حالی که احمد العسیری سخنگوی ائتلاف بارها اعلام کرده که در این ماه آتش بسی اجرا نخواهد شد.

حمله عربستان علیه یمن که از ششم فروردین سال جاری با مشارکت کشورهای عربی به جز عمان و نیز حمایت آمریکا آغاز شده است، تاکنون بیش از 9 هزار کشته و زخمی در میان غیرنظامیان یمنی بر جای گذاشته است.

عربستان تاکنون با برپایی برخی نشست های نمایشی در ریاض به ریاست عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن، سعی در انحراف اذهان عمومی و در ظاهر تلاش برای حل این بحران نموده که هیچ نتیجه ای در بر نداشته است، اکنون نیز در سایه برگزاری نشست ژنو توسط سازمان ملل برای به شکست کشاندن آن، کارشکنی می کند.

برخی کارشناسان سیاسی، برگزاری نشست ژنو را شکستی مفتضحانه برای عربستان توصیف کرده اند.

با وجود حملات گسترده عربستان و متحدانش به یمن، واقعیت امروز این کشور با آنچه عربستان و غرب می خواهند، فاصله زیادی دارد، امروز 80 درصد سرزمین یمن در دست انصارالله است و آنها نزدیک به 86 روز زیر بمباران هستند، اما ایستاده اند و انصارالله به خوبی کشور را اداره می کند و هیچ اعتراضی وجود ندارد، اما طرف دیگر اصرار به اجرای قطعنامه ای (2216) می کند که یک طرفه و با فشار خارجی به تصویب رسیده است.

بیشتر کشته ها و زخمی های تجاوز عربستان به یمن را شهروندان غیرنظامی به ویژه کودکان، زنان و سالخوردگان تشکیل می دهند.


 جنگ و صلح در یمن، بازی دو سر باخت برای ریاض


به گزارش پایگاه خبری لبنانی العهد، دیدار یاسین با ولد الشیخ در ژنو بیش از سه ساعت طول کشیده و وزیر خارجه هادی منصور از بیانیه عصر یکشنبه نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن مبنی بر پذیرش شروط انصارالله که موجب موافقت هیات یمنی اعزامی از صنعا با حضور در ژنو شد، بسیار خشمگین بوده است.

منابع نزدیک به هیات یمنی که از عربستان آمده و درهتل استرلینگ نزدیک فرودگاه ژنو اقامت دارد،به العهد گفته اند که « محمد بن سلمان پسر پادشاه هرگونه حل بحران یمن را رد کرده زیرا می ترسد پیامدهای زیادی بر شرایط آل سعود داشته باشد به ویژه بعداز تغییراتی که در مراکز قدرت و نفوذ پادشاهی با سوء استفاده از جنگ علیه یمن ایجاد کرده است».

« شاهزاده های سعودی معتقدند تغییراتی که محمد بن سلمان جانشین ولی عهد و وزیر دفاع در طی دو ماه جنگ علیه ملت یمن انجامد داده ، اگر این جنگ نبود، به 40 سال زمان نیاز داشت».

منابع العهد خاطرنشان کرد: صداهای اعتراض در خاندان سعودی علیه ملک سلمان و پسرش به ویژه بعداز برگزاری مراسم جشن ازدواج دوم محمد بن سلمان در پاریس و اقامت ده روزه در هتل گرانقیمت « پلازا» بالا گرفته است به ویژه اینکه فرانسوی ها و عرب های مقیم فرانسه شاهد تردد کاروان بن سلمان شامل ده ها خودروکه به ترافیک شدید و مشکلات در خیران شانزلیزه منجر شده است، بوده اند.

« این کاروان را ده ها تن از عناصر یک شرکت امنیتی فرانسوی که عضو گروه بین المللی بلک واتر است، حفاظت می کردند».

العهد در گزارش خود نوشت: هواپیمای سازمان ملل که هیات یمنی متشکل از چند گروه کوچک را به ژنو منتقل کرد ، فقط گنجایش 27 مسافر را داشت و ساعت یک بعداز ظهر یکشنبه در فروگاه جیبوتی برای سوخت گیری فرود آمد زیرا مقامات مصری به این هواپیما اجازه نداده بودند از فضای این کشور عبور کند.

منابع نزدیک به انصارالله به العهد گفته اند که « سعودی های درصدد ایجاد مانع برای هیات یمنی عازم از صنعا بودند زیرا می ترسند سازمان ملل هیات یمنی اعزامی از ریاض را برای آتش بس تحت فشار قرار دهد و در این صورت آل سعود مجبور می شود به تجاوز علیه یمن پایان دهد.

« سعودی ها برای توجیه تجاوز علیه یمن به این بهانه متوسل شده اند که یک طرف یمنی ( هادی منصور)از ریاض و همپیمانان آن خواستار مداخله نظامی و تجاوز علیه یمن شده است».

این منابع خاطرنشان کرده اند، در حالی که ریاض یاسین به نماینده دبیرکل سازمان ملل گفته است هیات یمنی اعزامی از عربستان خواستار اجرای قطعنامه 2216 سازمان ملل می باشد اما انصارالله اعتقاد دارد این قطعنامه مرده است.

انصارالله همچنین اعتقاد دارد ، توافق ملی که براساس آن هادی منصور به عنوان رییس جمهور یمن برای مدت دو سال تعیین شد، در روزهای پایانی عمر خود قرار دارد و او نمی تواند براساس این توافق ادعا کند رییس جمهوری یمن است.

منابع دیپلماتیک در ژنو به پایگاه العهد گفته اند « انصارالله با خالد البحاح که هادی منصور او را به عنوان معاون رییس جمهور انتخاب کرده، مشکلی ندارند و حتی می پذیرند نیروهای مسلح از شهرهای یمن خارج شوند فقط زمانی که ارتش مسئولیت امنیت در این شهرها را برعهده بگیرد».


 گفت وگوهای یمنی در ژنو، موفقیت دیپلماتیک جنبش انصارالله


عبدالحسین شبیب نویسنده و تحلیلگر لبنانی معتقد است که این موفقیت در شکل و محتوا یک سیلی قوی بر صورت سعودی ها است که تمام دسیسه ها و توطئه ها را به کار گرفتند تا گفت وگوهای یمنی ها در ژنو پا نگیرد.

وی در گزارشی که پایگاه لبنانی العهد آن را منتشر کرده، آورده است: لغو زمان اول برگزاری اجلاس یمن در ژنو( یکشنبه گذشته)، یمنی ها را نسبت به کارشکنی های سعودی ها که تلاش داشتند این اجلاس برگزار نشود، بیدار وهوشیار کرد.

رسانه ها دلایل دسیسه ها و توطئه های آل سعود برای جلوگیری از تشکیل اجلاس یمن در ژنو را در وضعیت ضعیف آن در میدان نبرد نظامی و احساس خفت و سرشکستگی آنها دانسته اند که نتوانستند در حدود 80 روز بمباران های وحشیانه مناطق مسکونی و قتل عام غیرنظامیان به ویژه کودکان و زنان حتی یکی از اهداف خود را محقق کنند.

این تحلیلگر لبنانی خاطرنشان کرده است: جنبش انصارالله وهمپیمانان ان نمی توانستند برای رفتن به ژنو شتاب کنند تا زمانی که به موفقیت هایی شایسته قربانی ها و پایداری و مقاومت ملت یمن در مقابل تجاوز وحشیانه آل سعود کسب نمی کردند و اکنون با پیروزی های متوالی نظامی در جبهه های شمالی، جنوبی و میانی به ویژه در مرزهای عربستان بهترین زمان فرا رسیده بود.

رایزنی ها و گفت وگوهای مستمر انصارالله با اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن و تحقق مطالبات آن از سوی سازمان ملل قبل از عزیمت به ژنو یکی از این موفقیت های دیپلماتیک بود که قطعا نتیجه ایستادگی میدانی نیروهای رزمنده این جنبش و ارتش یمن است.

آل سعود که خود اصلی ترین و بزرگترین مانع برای برگزاری اجلاس ژنو بود ، درصدد برآمد تا هم به این هدف خود برسد و هم مقصر را انصارالله معرفی کند که با هوشیاری رهبری این جنبش و اتخاذ یک تصمیم روشن و قاطع از همان ابتدا، توطئه سعودی ها ناکام ماند.

انصارالله از همان ابتدا برتمایل شدید خود مبنی بر گفت وگوی بین یمنی ها برای تحقق مطالب مشروع و قانونی ، کوتاه نیامدن از پیروزی ها و خون شهدا، روشن بودن جزئیات هر گونه توافق و بسته ماندن همه روزنه های نفوذ دشمن ملت یمن، برگزاری بدون قید و شراط اجلاس ژنو تحت نظارت سازمان ملل نه سعودی ها و دریک شهربی طرف تاکید کرد و آل سعود را در شطرنج سیاست هم مانند میدان نبرد کیش و مات کرد.

منابع یمنی تاکید کرده اند که تماس ها و نشست های در کشور عمان به عنوان میانجی به یک معادله نهایی منجر شد و سرانجام انصارالله و همپیمانانش به آن و رفتن به ژن رضایت دادند.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هفته های گذشته چندین بار به عمان سفر و با مقامات این کشور گفت وگو کردند.

توافق نهایی در خصوص معادله گفت وگوهای یمنی در ژنو زمانی حاصل شد که سازمان ملل پذیرفت از رکن های اصلی سیاست در یمن و بدون اشاره به عبد ربه هادی منصور و به اصطلاح دولتش دعوت کند و هیچ شرطی که انصارالله و همپیمانانش موافق نیستند، در گفت وگوها مطرح نشود.

بعداز قطعی شدن حضور انصارالله و همپیمانانش در اجلاس یمن و ناکامی سعودی ها ، شایعه پراکنی ها و خبرسازی ها در فضای مجازی و رسانه های وابسته به آل سعود شروع شد تا شاید نظر انصارالله را تغییر دهند اما با عزیمت هیات انصارالله به ژنو این دسیسه هم شکست خورد و تنها فرصت باقی مانده برای آل سعود جهت منصرف کردن انصارالله از رفتن به ژنو فاصله فرودگاه صنعا تا ژنو بود.

سعودی ها که نگران تقویت نقش و جایگاه انصارالله و همپیمانانش در داخل و خارج یمن با حضور در اجلاس ژنو هستند ، ابتدا مصر را وادار کردند تا به هواپیمای حامل هیات انصارالله اجازه ندهد بر فراز خاک این کشور پرواز و در فرودگاه قاهره برای سوختگیری فرود آید.

هواپیمای سازمان ملل حامل هیات انصارالله مجبور شد تا در فرودگاه جیبوتی برای سوخت گیری فرود آید اما اعمال فشار سعودی ها بر مقامات جیبوتی هواپیما را در فرودگاه این کشور زمین گیر کرد و هیات انصارالله نتوانست در موعد مقرر وارد ژنو شود اما این اشتباه راهبردی سعودی ها بیشتر به ضرر خودشان و تقویت جایگاه انصارالله و همپیمانانش منجر گردید.

و اکنون باید منتظر نتایج گفت وگوهای یمنی در اجلاس ژنو بود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =