امیرآبادی:مردم به نامزدهایی که زیادخرج می کنند، رای نمی دهند/استانی شدن انتخابات به مجلس دهم نمی رسد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی می گوید: تجربه انتخابات های سالیان گذشته نشان داده است که مردم به هرکسی که زیاد هزینه می کند و ریخت و پاش دارد، رای نمی دهند.

عبد الله احمدی:احمد امیرآبادی فراهانی در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص ضرورت شفافیت مالی منابع تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس و گام هایی که در این زمینه برداشته شده است، اظهارکرد: هرچند که بدون هزینه نمی شود فعالیت انتخاباتی کرد و انتخابات هزینه دارد اما مهم این است که اولا این هزینه ها خیلی زیاد نباشد و دوما اینکه محل این هزینه ها خیلی مهم است و باید شفاف باشد.

وی افزود: اگر قرار باشد که مراکز قدرت و ثروت از کاندیدایی حمایت کنند دیگرآن کاندیدا در مجلس مدیون آنها خواهد بود و مصالح ملت را در نظر نمی گیرد و به دنبال می رود دنبال آن هایی می رود که او را به مجلس فرستاده اند تا ببیند آن ها از او چه خواسته ای دارند و تنها خواسته آن ها را مد نظر خود قرار می دهد.

کاندیداها باید هزینه های انتخاباتی خود را به مردم اعلام کنند

امیرآبادی با بیان اینکه باید روی این موضوع بیشتر کار کنیم و نسب به آن حساس تر باشیم گفت: البته قوانین هم ضعف دارد و مجلس باید در موضوع قوانین این چنینی شفاف سازی کند تا افرادی که می آیند وارد انتخابات شوند، هزینه های خود را اعلام کنند و به مردم بگویند که این هزینه را از کجا آورده اند.

نماینده مردم قم در مجلس نهم خاطرنشان کرد: بنده در همین دوره مجلس نهم که انتخاب شدم در شبکه استانی رسما اعلام کردم که هزینه های تبلیغات انتخاباتی ام فلان مبلغ بوده است و آن را از این منابع به دست آورده ام.

یک نماینده مگر چقدر حقوق می گیرد که صدها میلیون خرج انتخابات کند؟

عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: گاهی اوقات می بینیم که بعضی ها ریخت و پاش های زیادی می کنند  که البته  مردم بسیار آگاه هستند و به خوبی تشخیص می دهند و از این جهت معمولا به آنهایی که ریخت و پاش زیادی دارند، رای نمی دهند؛ چون آن ها با خودشان می گویند این کسی که امروز هنوز نماینده نشده است این قدر ریخت و پاش می کند به دنبال آن است که به مجلس برود ،تا از جایگاهش سوء استفاده کند تا هزینه‌ای را که در ایام انتخابات صرف تبلیغاتش کرده، دوباره به دست آورد وگرنه مگر یک نماینده مجلس یا عضو شورای شهر چقدر حقوق می گیردکه باید صدها میلیون برای انتخابات خرج کند؟!

وی ادامه داد: این ها نکاتی است که باید در بحث های انتخاباتی حتما مورد توجه قرار بگیرد ؛ چراکه ما در سال های گذشته در بعضی از انتخابات ها دیده ایم که بعضی از کاندیداها برای تبلیغات انتخاباتی خود هزینه های بسیار زیادی کرده اند اما مردم به آن‌ها رای ندادند و این موضوع باید برای آن هایی که می خواهند وارد انتخابات آینده و یا انتخابات های دیگر شوند درس عبرت باشد و بدانند که مردم آن هایی که زیاد خرج می‌کنند را تحویل نمی گیرند.

برای نمایندگان نباید روز اول و آخر مجلس با هم تفاوت داشته باشد

نماینده مردم قم در خانه ملت همچنین در پاسخ به اینکه در در سال آخر مجلس، وظیفه نمایندگان را چه می دانید و به نظر می رسد که بعضی از آن ها دیگر انگیزه ای برای کار ندارند، خاطرنشان کرد: برای نمایندگان نباید روز اول مجلس با روز آخرآن تفاوت داشته باشد و اگر آن ها مسئولیتی  گرفته و وظیفه ای برعهده شان است باید به آن عمل کنند و برای آن ها فرقی نداشته باشد. به خصوص که معتقدم درموضع گیری ها نباید به خاطر رای آوردن، موضع گیری کنیم بلکه ما موظفیم وظیفه خود را انجام دهیم و خدا خودش کمک می کند و اگر تقدیر الهی باشد که ما در دوره بعد هم در مجلس باشیم قطعا این اتفاق می افتد.

آن هایی که با مردم صادق نیستند، تنها یک دوره موفق می شوند

 وی تاکید کرد: مردم افرادی را که با آن ها صادق هستند و مواضع روشن و شفافی دارند و خطوط  و حرف های شان معلوم و مشخص است، بیشتر می پسندند تا آن هایی را که دو رنگ هستند و معمولا خطوط سیاسی آن ها مشخص نیست و یک روز این طرفی اند و روز دیگر آن طرفی. اغلب مردم از این افراد خوششان نمی آید و در آن‌ها حالتی از نفاق می بینند و معمولا این افراد نیز تنها یک بار می توانند در سطح نماینده و یا رئیس جمهور موفق  شوند.

امیرآبادی با بیان اینکه مردم از مسئولان صداقت و شفافیت می خواهند، یادآور شد: ما اگر واقعا در موضوعات مختلف کشور،هر نظری داریم، همان نظر خودمان را اعلام کنیم،اگر منطقی باشد مورد پذیرش واقع می شود.

بعضی از نمایندگان در سال آخر تازه به یاد مردم می افتند!

وی افزود: ما نمایندگان نباید امروزمان با روز اول حضور در مجلس فرق داشته باشد و  هم موضع گیری ها، هم تصمیمات ، هم رای دادن و هم برخوردمان با مردم باید یکسان باشد چون بعضی از نمایندگان در سال های اول و دوم خیلی در میان مردم نیستند و روزهای آخر تازه رفتن بین مردم را شروع می کنند  در حالی که مردم این رفتارها را به خوبی متوجه می شوند و می گویند چون دوباره رای می خواهد، یاد ما افتاده اما سئوال شان این است که فلانی تا حالا کجا بوده است؟!

نماینده مردم قم در مجلس نهم ادامه داد: نماینده باید همان طرز کاری که از روز اول داشته همان را ادامه بدهد و مردم از این روش بیشتر خوششان می آید تا اینکه نماینده تغییر تاکتیک بدهد و روش  خود را در برخورد با آن ها عوض کند.

امیرآبادی همچنین در پاسخ به اینکه نظرتان درباره استانی شدن انتخابات مجلس دهم چیست؟ خاطرنشان کرد: من درباره انتخابات استانی پیشنهاد مسکوت ماندن طرح را داشتم که مورد قبول اکثریت نمایندگان قرار نگرفت.

شورای نگهبان طرح استانی شدن انتخابات را برای این دوره رد می کند

وی افزود: انتخابات براساس قانون فعلی کلید خورده است و 28 خرداد ماه آخرین روز برای استعفا است اما این قانون جدید، استعفاها را به هم می ریزد و حقوق افراد را پایمال می کند.

نماینده مردم قم گفت: اگر نظر طراحان طرح، این دوره از انتخابات است، قطعا شورای نگهبان این طرح را برای این دوره تائید نمی کند چون انتخابات با یک قانون شروع شده و تا پایان  نیز باید با همان قانون ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: الان ستاد انتخابات کشور، فعالیت های خود را بر اساس حوزه های شهرستانی تنظیم کرده است و کار خود را به همین منوال پیش می برد  بنابراین اگر در حال حاضرچنین قانونی به تصویب نهایی برسد، ذهن جامعه را مشوش می کند.

امیرآبادی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام  نیز طرح استانی شدن انتخابات را نپذیرفته و در سیاست های کلی انتخابات کشور تغییر شیوه برگزاری انتخابات مجلس را رد کرده است. از طرفی نمایندگان مجلس هم پیشنهادات بسیاری برای اصلاح این طرح دارند از این رو، این طرح ناقص است و کار کمیسیونی بیشتری را می طلبد بنابراین جای طرح آن در صحن علنی نیست بلکه در کمیسیون است اما نمایندگان به پیشنهاد مسکوت ماندن طرح رای ندادند و ادامه بررسی بندهای دیگر آن را در صحن علنی خواستار شدند.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =