طراحی خودروی ملی ۳۶,۰۰۰,۰۰۰ تومانی در دانشگاه علم‌وصنعت

متخصصان دانشگاه علم و صنعت ایران در تلاش‌اند تا سال ۹۵ کار طراحی اولین پلتفرم ملی خودروی ایرانی را به اتمام برسانند تا برای نمونه‌سازی و تولید صنعتی به صنعت ارجاع شود.

ایسنا نوشت:

متخصصان دانشگاه علم و صنعت ایران باوجود محقق نشدن بخش عمده‌ای از بودجه طرح کلان ملی طراحی پلتفرم ملی خودروی کلاس B در تلاش‌اند تا سال ۹۵ کار طراحی اولین پلتفرم ملی خودروی ایرانی را به اتمام برسانند تا برای نمونه‌سازی و تولید صنعتی به صنایع خودروسازی ارجاع شود.

این پلتفرم شامل چهار نوع خودروی مختلف خواهد بود که محصول اصلی آن قیمتی در حدود ۳۶ میلیون تومان خواهند داشت.

طراحی پلتفرم ملی خودروی کلاس B گام بلندی در صنعت خودروسازی ایران خواهد بود که ایران را به جمع تولیدکنندگان جهانی خودرو وارد خواهد کرد. به‌موجب این طرح ایران به توانمندی طراحی یک خانواده محصولات خودرویی دست پیدا می‌کند که چنین توانمندی می‌تواند صنعت خودروی ایران را در ابعاد اقتصادی و فناوری وارد مرحله جدیدی کند.

دکتر ابوالفضل خلخالی، دبیر کمیتهٔ راهبری طرح کلان ملی طراحی پلتفرم ملی خودروی کلاس B با تأکید بر اهمیت در اختیار داشتن پلتفرم در صنعت خودروسازی اظهار داشت: «طراحی پلتفرم درواقع طراحی یک خانواده محصول است که در بسیاری از قطعات مشترک‌اند. این مفهوم با تغییر شکل ظاهری یک محصول خاص که هم‌اکنون مرسوم است تفاوت‌های اساسی دارد و در طراحی پلتفرم به زنجیره تأمین توجه جدی می‌شود.»

وی افزود: «وقتی قطعات و زیرسیستم‌های مشترک در طراحی یک خانواده محصول دیده شوند که با توجه به توانمندی قطعه‌سازان داخلی طراحی شده‌اند، تیراژ تولید هر یک از این قطعات بالا رفته و درنتیجه هزینه تولید کل خانواده محصولات پایین خواهد آمد.»

خلخالی همچنین اعلام کرد: «برای پلتفرم ملی، چهار نوع محصول مختلف در نظر گرفته شده است، یک محصول صندوق‌دار، یک محصول هاچ‌بک، یک محصول وانت و یک محصول SUV (شاسی‌بلند) که هرکدام از این محصولات می‌تواند به‌تنهایی چند نوع مختلف داشته باشند.»

وی طراحی این پلتفرم را متناسب با سلیقه و بودجهٔ خانواده ایرانی، شرایط اقلیمی کشور و بر اساس فناوری‌های به‌روز جهانی دانست و وعده داد که محصول اصلی پلتفرم ملی با قیمتی در حدود ۳۶ میلیون تومان در اختیار مشتریان قرار گیرد.

مسئول تیم طراحی سازه و بدنه پلتفرم خودوری ملی اعلام کرد پس از انجام طراحی مفهومی و در نظر گرفتن ۵۰ زیرسامانه برای خودرو در حال حاضر، استایل بدنه محصول اصلی کاملاً مشخص شده و بر اساس آن طراحی بدنه به‌طور کامل انجام شده است. علاوه بر این با بهینه‌کاوی ۲۷۰ خودروی روز دنیا، ۳۰۰ ویژگی برای به‌کارگیری در پلتفرم خودروی ملی تعیین شده است.

خلخالی درباره ویژگی‌های این پلتفرم توضیح داد: «۱۵ ویژگی را برای خودرو در نظر گرفتیم که ازاین‌بین سه ویژگی فضای راحت برای نشستن سرنشین‌ها، عملکرد خوب قوای محرکه و قیمت پایین را به‌عنوان ویژگی کلیدی انتخاب کردیم.»

دبیر کمیته راهبری طرح کلان ملی طراحی پلتفرم ملی خودروی کلاس B با گلایه از تخصیص نیافتن بودجه مصوب در سال ۹۳ اظهار داشت: «باوجود پیشرفت‌های حاصله بودجه سال ۹۲ به‌طور ناقص پرداخت شد و بودجه سال ۹۳ اصلاً محقق نشد اما بعدازاینکه به این نتیجه رسیدیم که ممکن است بودجه‌ها محقق نشود جلساتی تشکیل دادیم و در آن همکاران تصمیم به انجام پروژه به‌عنوان وظیفهٔ ملی و کاری که کمبود آن در صنعت خودروسازی ما معلوم است گرفتند.»

وی افزود: «اگر امروز صنعت خودروسازی ما دچار مشکلات فراوانی است، یکی از اشکالات بزرگ تنوع کم محصولاتی است که در بازار ارائه می‌شود. ما این معضل را در صنعت خودروسازی شناسایی کردیم و به‌عنوان وظیفهٔ ملی وارد شدیم به‌نحوی‌که زمانی را که اساتید و همکاران ما در دانشکده و پژوهشکدهٔ مهندسی خودرو برای انجام پروژه صرف می‌کنند متناسب با حق‌الزحمه‌هایی که به آن‌ها پرداخت می‌شود نیست و همکاران ما به‌صورت جهادی کار می‌کنند و رمز پیشرفت پروژه و اینکه طرح همچنان سر پا است این است که یک عده اساتید خوب کشور با دغدغه روی این موضوع کار می‌کنند لذا ناملایماتی که در تأمین بودجه است روی روند کاری آن‌ها تأثیر نگذاشته است.»

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 81
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    ایشالا یه 100 سال دیگه به اینم میرسیم
    • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
      96 4
      تا وقتی که متوجه نشیم در هیچ کجای دنیا چیزی به نام خودروی ملی وجود ندارد به بیراهه رفته ایم.باید با استفاده از تولید مشترک و استفاده از طراحان برتر دنیا به این عرصه وارد شویم و ایده های احتمالی خود را در قالب طرحهای بدون هدف و زیان ده به کشور تحمیل نکنیم.
    • بی نام RO ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
      16 0
      همه جای دنیا قیمت محصول بعد از تولیدش مشخص میشه. اینجا قبل از تولیدش. همه جای دنیا یه پروژه رو بهد از ساخت افتتاح میکنن. اینجا از کلنگ زدن، چندین بار افتتاحش میکنن تا آخر. هیچوقتم به آخر نمیرسه.
  • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    299 3
    عکس خبر که مال رحیمی هستش
    • بی نام A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      411 3
      تندر رو که میگفتن 8 میلیون میشه شدش 35 میلیون، حالا این رو که از اول گفتن 36 میلیون میشه رو باید حدود 150 تومن به دست مصرف کننده برسه
    • بی نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      130 2
      قالپاق نداره پس هیچی خخخخخخخخخخخ
    • بی نام US ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      اولا قيمت پايه ي تندر 8 ميليون بود يعني اون مدلش که حتي کولر هم نداره.دوما هر کي گفت دروغ بهتون گفت چون قيمت اين خودرو تو اروپا 8 هزار يور بود که با يورو 1500 هم حساب مي کرديم همون اول مي شد 12 ميليون که اتفاقا همون موقع مدل فولش رو 13 ميليون مي فروختن و تو بازار هم 15 بود.
    • بی نام US ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      5 76
      الان به جاي منفي گذاشتن يکي بياد با دليل و سند و مدرک حرف منو نقض کنه تا جوابشو بدم.
    • بی نام US ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
      36 3
      سند و مدرك از اين بهتر كه خودرو تندر جايگزين پيكان هستش و الان بدليل عدم وجود قطعه ٤٠ ميليون ميفروشه و مردم كه دليلش رو نميدونن فك ميكنن بهتره ... تو رنج خودش از ٢٠٦ صندوقدار كه رقيبشه پايين تره هم از لحاظ قدرت و شتاب و هندلينگ هم از لحاظ قيافه هم نگهداري ... فضاشونم عين همه تقريبا ... البته ٢٠٦ هاي مدل پايين ٩١ ميگم ... پس دليلي نميبينم ماشيني كه با ٦ ميليون ميخواست جايگزين پيكان بشه الان ٤٠ ميليون باشه ... چاپ كن خبر جان
  • بی نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    اقا به کی بگیم ما خودروی ملی نمی خوایم هنوز اون خودروی ملی که ساختین از مصیبتهاش راحت نشدیم که حالا دنبال این یکی هستی اقایون شما این کاره نیستید
    • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      با این طرز تفکر همیشه مثل عربستان، امارات و ... مصرف کننده میمونیم
    • rmz US ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
      27 20
      به نظر من اگه آدم فرهنگ رانندگی را نداشته باشه بهترین ماشین جهان هم اون موقع نا امنه.
    • کومار A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
      2 0
      بی نام 23:48 الان دقیقا مشکل اونا که مثه ما تولید کننده نیستن چیه؟؟ ماشین آشغال و بی کیفیت سوار میشن یا چی؟؟؟
  • نیما IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    یا خدااااااا بازم خودروی ملی؟؟
  • بی نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    ایران باید هرجه بیشتر تلاش کند تا مردم آگاه تر و عالم تر باشند
  • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    222 6
    الان میگن 36. مطمئن باش وقتی بخوان بفروشن می گن 56
  • رایان IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    انگار می خوان شاتل طراحی کنن...50 نفر برا ی پلتفرم اونم تو 10 سال...اونوقت شرکتای خارجی با ی تیم 20 نفره طراحی سالی دو سه تا پلتفرم طراحی می کنن..
    • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      202 4
      من به عنوان یک دانشجو در جریان این پروژه هستم و می تونم بگم که فقط ردیف اول پایین که نشستنداساتید در تیم این پروژه هستند. بقیه کاره ای نیستند حتی یک نفر که مسوول آموزش دانشکده است در این عکس هست عکس الکیه
    • بی نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      19 8
      اولین باره هم چین کاری میشه. ممکنه حق با شما باشه من در مورد جزئیات اطلاعی ندارم
    • رضا A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      168 4
      10 سال.....؟؟؟ احتمالا از اختراع مجدد چرخ شروع میکنند......
    • بی نام RO ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      53 7
      خدا وکیلی هزار تا لایک داری
    • بی نام A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      61 72
      من مهندس مکانیکم ...عزیز دلم طراحی یک پلت ، فرم وصل کردن چهارتا بدنه به هم نیست.بلکه محاسبات آیرودینامیکی و آزمایشات پیشرفته ای باید انجام بگیره.نباید عوام فریبی کرد بلکه باید مردم بدونن این جماعت آکادمیک ، بزرگترین طراحان خودرو در ایران هستند و باید حمایت بشن تا زودتر کارشون تموم شه نه اینکه مافیای واردات خودرو با لابی حمایت هارو از یه عده گروه تحقیقاتی و دانشمند قطع کنند که جیبشونو پر کنند و جوونامونو بیکار....
  • میثم IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    چه بودجه هایی که در راه ملی شدن به هدر نرفته. از لینوکس ملی تا ...
    • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      230 9
      دقت کن هنوز سوزن خیاطی ملی نداریم
  • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    107 6
    اوه اوه چه شود
  • ایرونی IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    23 84
    اینقدر آدم برای طراحی یه خودرو باید چیز خوب و شیکی از آب دربیاد حتما
  • بی نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    3 1
    نمی خوان خودروساز بشن حسش رو ندارن دنبال راههای آسون و منافع لحظه ای هستن
  • بی نام A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    78 3
    كلا نهايتا پيكان يا سمند يا تيبا در بياد سليقه در همين حده بجاي اتلاف وقت و پول بيايد روپتروشيمي سرمايه گذاري كنيد
  • بی نام FI ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    73 4
    بد بخت شديم
  • مهران A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    92 5
    آقایون اینجور سیاست های اقتصادی متعلق به دوره 50 و 60 میلادی و عصر اقتصاد protectionism هستش که نمونه اش با شکست در اروپای شرقی, هند, چین, کوبا , ترکیه قبل از توگورت اوزل و... با شکست تجربه شد در دنیای اقتصادی امروز خودکفایی و محصول ملی فقط کلمه هایی هستند متعلق به موزه ها...
  • نیما A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    47 2
    ان شاالله اومد بازار میشه 96میلیون
  • شایان IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    75 2
    چرا نمیزارین خودمون انتخاب کنیم چی سوار بشیم با 36 میلیون هرجای دیگه تو این گیتی میدونید چه ماشینایی میشه خرید ؟
  • حمید A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    73 1
    یا ابوالفضل چند سال پیش یادتونه؟ همون سالی که قرار بود سمند و تندر نود تولید بشن؟ اون موقع میگفتن قیمت نهایی این تولیدات یعنی تندر نود 9 میلیون و سمند 8 میلیون تمام میشود که بعد از تولید قیمتشان 6 برابر شد یا رانا که قرار بود 15 میلیون باشد قیمتش شده سی و خورده ای میلیون .خدا به داد ما برسه اینو که گفتن 36 میلیون حتما وقتی بخوان تولید کنن میشه 80 میلیون.خدا وکیلی شما چطور روتون میشه به ماشینی مثل سمند که از قطعه موتور گرفته تا لوازم بدنه همه از چین و چند تا کشور دیگه میاد بگین خودروی ملی؟؟؟؟
  • بی نام RO ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    21 66
    بالاخره باید کار از یه جا شروع بشه ، دمشون گرم بدون بودجه باز کارشونو ادامه دادن . ایران خودرو و سایپا که اصلا توسعه و تحقیقات ندارن که بخوان همچین کارایی بکنن . حداقل اینا که شروع کردن با نظرات غیر منطقی سنگ اندازی نکنید
    • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      11 4
      اینا شروع نکنن بهتره. تا کی باید شاهد قربانی شدن هموطنانمون تو جاده ها به اسم حمایت از تولید خودروهای تاریخ مصرف گذشته باشیم
  • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    49 5
    مگه ایران خودرو هم بلده بسازه؟ ما تو پراید سازی خبره ایم اما خودرو رو نمیدونم
  • سينايي A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    29 1
    سابقه اقاي خلخالي درصنعت خودرو جيست؟
  • خسرو A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    45 12
    ايا دانشكاه كارش طراحي خودرو است؟ متاسفم براي اينهمه دروغ
    • سرخ IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
      4 10
      نه قربان جاي گشت و گزار و تفريحه طراحي ماشينم كار علمي نيس ٤ تا تبكه آهن رو وصل ميكنن درود بر طرز فكرت
    • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
      1 1
      متاسفانه آدم هایی با طرز فکر شما میرن دانشگاه که دنبال هزار تا کار هستند به جز اینکه یه کار آکادمیک مفید برای کشور انجام بدن. اینم شده نتیجه اش که داریم تو صنعت میبینیم. دانشگاه اگه جای این کارها نیست پس جای چیه؟ علافی و وقت گذرونی امثال شما که فقط پز بدن ما میریم دانشگاه...
  • psk IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    36 0
    اینها باید روی خودروی برقی کار کنند
  • بی نام IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    29 6
    سلام خودور ملی نمیخوایم همین چینی ها بدین به ملت بهتر اخه چه خودرو ملی شد که بااین قیمت میخواین بدین به مردم؟باز شورای رقابت میگه باید قیمت پایین تربدین به مردم و خودرو ساز قبول نمیکنه میفرستن خارج نخواستیم ممنون از زحماتتون نه اینکه خیلی به فکر.....
  • بی نام IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    10 0
    خدا رحم کنه. چه اصراریه بابا ایرادات بنیادی ماشین های کنونی رو حل نکرده یکی دیگه داره میاد. کمربند پراید رو درست کنید نمیخاد .....
  • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    40 1
    در هر سازمان یا فعالیت جمعی از هر 100 نفر در کل 2 نفر کار میکنند و بقیه مفسر و تحلیلگر و مدیر و بازرس و بازپرس و بخور و فاکتورساز هستند که خیلی بد است و در عین حال افراد مازاد و انگل همیشه جلوتر اند.
  • بی نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    15 1
    سلام آقای رحيمی شما کجا اینجا کجا
  • بی نام A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    8 3
    مقدار مطلق صنعت خودروی ایران چیزی بین موترسیکلت و دوچرخه میباشد .مطمین باشید صنعت خودرو ودیگر صنایع ایران یک حالت پفکی و توخالی دارند . این کشور برای تحول علمی صنعتی راه درازی در پیش دارد. من خودم در صنعت فعالیت دارم .
  • بدون نام ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    22 2
    الان مي گن ملي دو سال ديگه اونم به زور و با اصرار خبرنگار اعتراف مي كنند ٤٩ در صد داخليه ٥١ درصد خارجي فقط كافيه مصاحبه هاشونو نگاه كنيد مستند هست چه خوبه با شجاعت و صداقت با مردم رفتار كرد
  • ناشناس IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    20 1
    میکم این سمند رو چیکارکنیم...خودرو ملی دوتامیشه...ازهرکدوم سه تا میخرم
  • ali IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    31 3
    آقا به پیر به پیغمبر ما نمیخایم ...بدین به عراق وارز آوری کنین......
  • بی نام A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    4 28
    دمتون گرم
  • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    26 2
    نمی دونم چرا اصرار داریم خودرو درست کنیم. البته یهذره مشکوکه این جریان خودرو سازی ما در عرض چند ماه تونستیم ازروی پیشرفته ترین هواپیمای جاسوسی امریکا بسازیم با تمام جزییات حالا چرا نمی تونیم بعد از حضور صد سال خودرو بنز وبی ام بو وسایر خودروماهم خودرو بسازیم جای شگفتی ...........
  • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    20 73
    یه مشت آدم بی سواد و بیکار که پلاستیک فریزر هم نمیتونن تولید کنن زیر این خبر کامنت گذاشتن، اساتید و دانشجوهای دانشگاه علم و صنعت جز نخبگان این کشور هستن همون هایی که به راحتی میتونن اپلای بگیرن تو بهترین دانشگاههای دنیا. فکر میکنین تو اروپا و امریکا کیا دارن خودرو طراحی میکنن، همین جوانان باهوش کشورهای در حال توسعه. شما هم برین مطالعه کنین هیچ کجای دنیا با گروه بیست نفره خودرو طراحی نمیکنن، کارای بزرگ بودجه ی بزرگ، آدمای بزرگ و گروههای بزرگ میخواد.
    • بی نام A1 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      5 4
      آقای سلامتیان من دانشجوی دانشگاه امیرکبیر هستم، یه دوره ای فکر میکردم باید موند و به این مملکت خدمت کرد، اما خیلی وقته دارم تلاش میکنم برای رفتن، میدونید چرا؟ چون کسی تو این مملکت قدر تلاش رو نمیدونه،
    • بی نام US ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
      19 3
      ببخشيدا الان شما كه دانشگاه علم و صنعت درس خوندي چقدر تو زندگيت موفق بودي ؟؟؟ الان شما با پول ميتوني بري دانشگاه شريف هم درس بخوني ... ترمي ٨تا١٠ ميليون ناقابل ... بعدشم فكر ميكنيد دانشجويان اين دانشگاه از بقيه ي دانشگاه ها نخبه ترن؟؟؟ نه به خدا ...
    • بی نام RU ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
      0 0
      خودتم کامنت گذاشتی نتونستی جلو خودت بگیری توهین نکنی خخخخخ
    • مهران A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
      10 2
      آقا من بالا به همین اسم کامنت گذاشتم نه بیسواد هستم فوق لیسانس اقتصاد از دانشگاه معتبر لندن نه بیکار برای موفقیت یک پروژه تولیدی فقط طراحی و مهندسی دخیل نیست اقتصادی بودن و مزیت رقابتی و ... هم باید در نظر گرفته شود شما یه کم سوادتونو بیشتر کنید
    • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
      1 0
      اقایی که ظاهرا لندن درس خوندی من دانشگاه شیراز و تهران درس خوندم دوستام هم اطراف اکناف جهان هستند این حرفا هم کذبه که ما داریم کشورای پیشرفته را میچرخونیم حرف بی مورد نزنید.
  • مسعود A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    31 6
    شما ها همونی رو که دیگران 40 سال پیش سوار میشدن رو نمیتونین درست و با کیفیت تولید کنین و اسفبارتر اینکه هر چی مدل ماشینهای تولیدیتون بالتر میره کیفیتش پایینتر میاد و با جان و سلامتی و مال مردم بازی پول میکنید حالا ادعای تولید خودروی ملی دارید؟؟ هر وقت تونستین به دو تا کشور حسابی اروپایی صادر کنید من دستتون رو میبوسم.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    34 4
    تو کدوم کشور دانشگاه مسئول طراحی خودرو است عایا؟
  • محمد IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    36 3
    کره جنوبی نه نفت داره نه معادن و نه این همه نیروی کار اونوقت در عرض چند سال شده جزء 10 خودروساز برتر دنیا بعد النترا رو با این وضع میسازه و سود هم میکنه تو این بین خیلیهای دیگه هم کلی سود میکنن اونوقت میشه 50 میلیون بعد ما همین النترا رو باید حدود 120 درصد سود بدیم و سوار بشیم اونوقت در مملکتی که هم نفت داره هم معادن داره و هم نیروی کار سمند رو عقب و جلوشو تغییر میدن میشه دنا 50 میلیون هم میخوان بابتش بگیرن به قول بعضی دوستان ما خودروی ملی نخواهیم باید کیو ببینیم
  • بی نام IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    9 1
    آقا به پخدا همه دنیا نباید ماشین درست کنن آقا برین توی کارایی که ظرفیت دارین رقابت کنین.پتروشیمی،نفت،کشاورزی،توریسم،کارخانه جات تولیدی،مواد غذایی و ... ماشین و هواپیما و موبایل و ... کار شما نیست بخدا
  • بی نام IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    2 2
    این خودرو ملی از نوع همان خودروهای ملی سمند و تیباست که از پیوند چند تا اتومبیل با طراحی خارج از ایران به مردم قالب کردن
  • محمد ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    0 5
    موافق
  • بی نام A1 ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    5 1
    به عزم این عزیزان ما صنعت خودروی جهان را دگرگون کردیم و خودرویی ساختیم که فعلا چرخ جلوش در تصویر معلومه . فقط 206 نباشه تکراریه
  • کارن A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    6 1
    تو رو خدا مهندسی نکنید. مهندسی تو ایران صرفه ندارد و آب تو هاون کوبیدن است و آب دریا به کمچه پیمودن. طراحی و مهندسی مال اونوری هاست و ما ایرانی ها فقط ادعاشو داریم . از همه شما می پرسی . آیا در ایران مهندسی مزیت ساز است؟
  • بی نام KW ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    8 1
    چند بار خودروی ملی میسازید؟فکر نمیکنید کافیه؟
  • بی نام A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    7 1
    شما اگه ماشین ساز بودین تا به حال ساخته بودین , می رفتین آب شیرین کن می ساختین برای شهرهای جنوبی که ملت از بی آبی تلف شدن
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    3 1
    ها ها اتول ببین وای مردم از خنده ده سال بعد می گن اینم کار هندی ها بوده
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    6 12
    خداييش نود درصد كسايي كه كامنت گذاشتن متن خبر رو اصلن نخوندن يا اگه خوندن عمرا اگه بدونن پلتفرم يعني چيه ويا به زور سيكلشون رو گرفتن اصل ساختار يه خودرو پلتفرمش هست كه ما اينو تا حالا از فرانسه و چين و كره ميخريديم، بقيش كه مونتاژ كاريه به تدبير دولت اميد بودجه اين كار كاملا قطع شده و اساتيد به جاي تعريف تزهاي مسخره و بي فايده براي دانشجوها، اين طرح كلان رو در قالب تزهاي ارشد و دكترا به دانشجوها دادن و اين كار داره انجام ميشه.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    3 3
    خودروی ملی دیگه کهنه شد خودروی " الکترونیکی " تولید کنید اینروزا همه چیز " الکترونیکی اش " مده
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    4 1
    تا زمانی که رقابت بین خودرو ساز داخلی و خارجی نباشه،این طرحا الکیه،چون هر چقدرم طرحتت خوب باشه بازم خودرو سازا اهمیت نمیدن
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 1
    واسه دل خوش کردن ماشین خوبیه اینم یه ماکت میمونه
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    15 3
    قبلاً ، هم نور چشمی علم وصنعت رو دیدیم و هم خودروی تمام ملی رو، جمعش کنید.
  • بی نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    9 5
    یه استاد داشتیم که میگفت این مملکت صنعتی نیست، ایران سرزمینی است که چهار فصل کامل داره، ایکاش تو ایران خودرو و سایپا ماشین آلات و ادوات کشاورزی میساختند، اون وقت میتونستیم هم جلوی مهاجرت به شهرهای بزرگ رو بگیریم و هم همه نوع محصولات کشاورزی داشته باشیم که چرخه اقتصادمون مثل فرفره بچرخه. بیاید یه کم با اندیشه و تحمل به آینده این مرز و بوم بیشتر فکر کنیم.
    • بی نام IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
      2 0
      استادتان بیسواد بوده است. ایران کشوری خشک است و منابع آبی بسیار محدودی دارد . مصرف این آب کمیاب و ارزشمند فقط وقتی از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر است که در صنعت ازش استفاده بشه نه کشاورزی. چون هم بازار مصرف جهانی در بخش کشاورزی محدوده و قابل افزایش نیست و هم سود حاصله کم و ناچیز.
  • ايراني IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    2 1
    206 رو با كمي تغيير در ظاهر جلو و عقب و داشيورد كردن رانا. ابنم كه تا اينجاش كه نشون دادين، همون تندر هست كه ظاهر جلوش رو تغيير دادن و حتما اسمشم ميشه : «تانا». اين همه ادم جمع شدن كه همين كارو بكنن و بعدشم بگم خودروي ملي؟ بابا بيخيال مردم بشين. انگار اتم رو واسه بار اول شكافتن كه اينجوري عكس ميگيرن تا تو تاريخ ثبت بشه. راستي چرا ساه و سفيد نگرفتين. تاريخي تر ميشد ها
  • امیر A1 ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    5 1
    اون سالی که برای اولین بار از خودروی "آر دی" رو نمایی شده بود،چند تا نمایندۀ شرکتهای خودرو سازی فرانسه وقتی اومدن برای بازدید،زمانی که موتور و دیدن، بندگان خدا از تعجب همین جوری هنگ مونده بودن که چطور میشه موتور پیکان انگلیسی 500 سال پیش رو گذاشت روی یه ماشین فرانسوی؟؟؟؟؟؟ نمی دونستن که ما میتوانیم.
  • بهمن RO ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 0
    خودروی ملی یعنی خودرویی که تمام ایرانیا میتونن بخرن تو این گرونی و این یعنی بی کیفیت ترین خودروی جهان واقعا باید شرمسار این موضوع باشن
  • علی A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    5 1
    با این همه پول که دزدی کردید میشد لامبورگینی ساخت ... دزدی نکنید .. به حقوق ایرانی احترام بذارید
  • بی نام RO ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    1 1
    کشورها خودرو ملی ندارن قطعاتو از جای دیگه تهیه میکنن تا خودرو بهتری را عرضه کنن.
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    1 1
    بنز با اون عظمت نمیگن ملی هر تیکش از یجای دنیا میاد المان