ایرنا نوشت:

یک منبع دفتر بان کی مون دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: این سازمان به درخواست جنبش انصار الله وعلی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن اصطلاحات دولت قانونی ومتمردها را حذف وبه جای آن از هیات ریاض (هادی) وهیات صنعا (انصارالله) استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری العربی الجدید، جنبش انصارالله ضمن دریافت نامه ای از اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل به یمن در خصوص مولفه های سیاسی شرکت کننده در نشست ژنو اعلام کرد با توجه به اضافه شدن دو نماینده احزاب سیاسی کوچک، شرکت کنندگان به دو گروه اصلی هیات ریاض وهیات صنعا تقسیم شده اند.

از طرفی هم هیات ریاض (هادی) تهدید کرد در صورتی که با آنها مانند نمایندگان قانونی رئیس جمهوری عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی رفتار نشود نشست را ترک می کنند.

تا این لحظه دفتر سازمان ملل موافقت هیات های صنعا و ریاض برای دیدار با یکدیگر بر سر یک میز را که خواسته این سازمان است به دست نیاورده است.

یک منبع بین المللی گفت: سازمان ملل دو گزینه مختلف برای دستور کار جلسات روز اول تعیین و از مشورت ها استفاده کرد.

گزینه اول دیدار دبیر کل به مدت یک ساعت با نمایندگان ریاض و صنعا به طور جداگانه که از ساعت 8:30 امروز دوشنبه به وقت ژنو با حضور فرستاده سازمان ملل به یمن وتیم وی آغاز وتا ساعت 9:30 ادامه می یابد.

قرار است سازمان ملل پیشنهادهایی برای جلوگیری از تجاوز زمینی ، هوایی ودریایی عربستان به یمن، گشودن راه کمک رسانی به داخل یمن وتلاش سیاسی برای حل بحران سیاسی این کشور مطرح کند و دستیابی به راه حل فراگیر بحران یمن از سوی همه طرف های شرکت کننده در نشست ژنو از انتظارات این نشست می باشد.

گزینه دوم سازمان ملل این است که در صورت عدم موافقت دو طرف درگیری یمن با دیدار وجه به وجه، 30 دقیقه وقت به هریک از طرف ها داده می شود به طوری که اول دیدار دبیرکل با هیات ریاض ودوم دیدار دبیر کل با هیات صنعا صورت می گیرد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل قرار است پس از دیدار با دو هیات یمنی ودیدار با سفرای گروه 16 با چشم پوشی از نتایج مثبت یا منفی دیدارها ،قبل از ظهر امروز ژنو را به مقصد مقر کار دائمی خود در نیویورک ترک کند.

دبیرکل سازمان ملل پس از دیدار با دو هیات یمنی چه در یک مرحله و یا در دو مرحله صورت گیرد قرار است با سفرای گروه 16 در یمن از جمله سفرای شش کشورهای حاشیه خلیج فارس ، ژاپن، معاون سفیر ترکیه در صنعا ونماینده اتحادیه اروپا در یمن، نماینده ویژه شورای همکاری خلیج فارس به یمن وسفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت که همگی وارد ژنو شدند دیدار کند.

نشست یمنی - یمنی ژنو درباره بحران یمن که امروز در ژنو با حضور دبیرکل سازمان ملل با حضور طرف های یمنی آغاز شد سه روز ادامه می یابد.

نشست ژنو در باره بحران یمن که قرار بود دیروز یکشنبه برگزار شود به دلیل اختلاف به وجود آمده بین سازمان ملل و نیروهای مردمی انصارالله در باره شیوه برگزاری این نشست با وساطت عمان به امروز دوشنبه موکول شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =