ایسنا نوشت:

به دنبال صدور حکم ممنوع الخروجی علیه عمر البشیر از سوی دستگاه قضایی آفریقای جنوبی سایت اینترنتی النشره اعلام کرد البشیر آزادانه به سودان بازگشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در حالی که دستگاه قضایی آفریقای جنوبی به درخواست دیوان کیفری بین‌الملل عمر البشیر، رییس جمهوری سودان را ممنوع الخروج کرده بود، اسیت اینترنتی النشره از بازگشت وی به سودان خبر داد.

البشیر که به اتهام نسل‌کشی و انجام جنایت‌ جنگی در دارفور از سوی این دیوان و پلیس بین‌الملل (اینترپل) تحت پیگرد قرار دارد بنا به حکم صادره از دادگاه آفریقای جنوبی حق ترک خاک این کشور را نداشت.

حزب "کنگره ملی آفریقا"، وابسته به جاکوب زوما، رییس جمهور آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای از صدور این حکم توسط دادگاه عالی این کشور ابراز ناخرسندی و دیوان کیفری بین‌الملل را به تلاش برای تحمیل عدالت غربی و هدف قرار دادن رهبران آفریقایی متهم کرد.

در این بیانیه آمده است: حزب کنگره ملی آفریقا معتقد است که دیوان کیفری بین‌الملل دیگر صلاحیت تحقق اهدافی را که به خاطر آن تاسیس شده، ندارد. در این بیانیه تاکید شده است: بیشتر کشورها در آفریقا و شرق اروپا بدون هیچ دلیل و توجیهی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی مورد هدف قرار می‌گیرند و سودان جدیدترین نمونه این مساله است.

آفریقای جنوبی: البشیر تحت حمایت ماست

وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز در حاشیه نشست سران اتحادیه آفریقا اعلام کرد که عمر البشیر تحت حمایت ماست.

یک نهاد حقوق بشری در آفریقای جنوبی از دادگاه عالی خواسته تا دولت را به صدور حکم بازداشت البشیر وادار کند. قاضی این دادگاه جلسه خود درخصوص تصمیم‌گیری در این زمینه را به امروز (دوشنبه) موکول کرده تا به دولت برای تصمیم‌گیری در این زمینه فرصت بدهد. این قاضی از مقامات آفریقای جنوبی خواسته است تا تمامی اقدامات لازم را برای ممانعت از خروج البشیر از کشور اتخاذ کنند. با این حال دولت سودان از سفر البشیر به آفریقای جنوبی دفاع و اعلام کرد که دستور دادگاه آفریقای جنوبی هیچ ارزشی ندارد.

سودان: خطری البشیر را تهدید نمی‌کند

وزارت خارجه سودان نیز تاکید کرده که هیچ خطری عمرالبشیر را تهدید نمی‌کند.

کمال اسماعیل، وزیر مشاور در وزارت خارجه سودان اعلام کرد: حکم صادره علیه عمر البشیر از سوی دادگاه آفریقای جنوبی اجرایی نخواهد شد؛ چرا که دولت محلی به تصمیمات اتحادیه آفریقا مبنی بر عدم همکاری با دیوان کیفری بین‌المللی پایبند است.

وی گفت: آفریقای جنوبی به مقامات سودانی اعلام کرده که تمامی تدابیر لجستیکی و امنیتی را برای محافظت از عمرالبشیر اتخاذ می‌کند.

اظهارات کمال اسماعیل اولین اظهارنظر رسمی از سوی دولت سودان پس از صدور حکم ممنوع‌الخروج شدن عمرالبشیر است.

البشیر: رهبران آفریقایی با قیومیت مخالفند

عمرالبشیر نیز در گفت‌وگوی ویژه با خبرگزاری آناتولی ترکیه از مشارکت در نشست سران اتحادیه آفریقا در ژوهانسبورگ ابراز خرسندی و از دولت میزبان قدردانی کرد.

وی گفت: رهبران آفریقایی خود حاکم و تصمیم‌گیرنده هستند و با قیومیت مخالفند دیوان کیفری بین‌المللی به پایان رسیده است و کنفرانس سران آفریقایی تنها مراسم تشییع و دفن این دیوان است.

البشیر، روابط سودان با آفریقای جنوبی و اتحادیه آفریقا خوب و ممتاز خواند.

محمد حاتم سلیمان، مشاور اطلاع‌رسانی و سخنگوی ریاست جمهوری سودان نیز اعلام کرد: عمرالبشیر در یکی از نشست‌های سران اتحادیه آفریقا پشت درهای بسته شرکت کرده و در دیگر نشست‌ها نیز حضور خواهد یافت.

خبرگزاری رسمی سودان (سونا) نیز به نقل از عمر صدیق، سفیر این کشور در آفریقای جنوبی گفت: کشورهای آفریقایی پیشنهاد سودان را درخصوص تعلیق ارجاع پرونده این کشور به دیوان کیفری بین‌الملل مورد بررسی قرار داده و آن را به کمیساریای اتحادیه آفریقا تحویل می‌دهند.

دیده‌بان حقوق بشر نیز از اینکه آفریقای جنوبی اجازه ورود عمرالبشیر به این کشور را داده انتقاد و این اقدام را محکوم کرد.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: این اقدام لکه ننگ بزرگی بر وجهه آفریقای جنوبی است. آفریقای جنوبی از آنجا که عضو دیوان کیفری بین‌الملل است باید در بازداشت عمرالبشیر و نه در برنامه‌ریزی برای سفرهای وی همکاری کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    3 0
    الهی بمیره این عمرالبشیر.
  • بی نام DE ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    2 0
    الهی بزودی گرفتار بشه